جلوه متفاوت برنامه های تابستانی درکنار بهره گیری از برکات حضور درمسجد

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد شیخ عبدالنبی نوری با اشاره به اهمیت بحث اوقات فراغت در اسلام گفت: برنامه هایی که در مساجد برگزار می شود برای تمام شئون زندگی نوجوانان الگو و سبک زندگی می سازد.

حجت الاسلام «محمدهادی حسن زاده»، امام جماعت مسجد «حاج شیخ عبدالنبی نوری» در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه رفیع مساجد در شاکله دین مبین اسلام اظهار کرد: روایات متعددی از لسان اهل بیت (علیهم السلام) درباره مسجد و حضور در آن عنوان شده است که حکایت از نقش مسجد در امت اسلام دارد.

 

وی ادامه داد: از این نظر خانواده مسلمان همواره باید تاکید ویژه ای بر حضور فرزندان خود در مساجد داشته باشد و در واقع اقامه نماز در مساجد را به عنوان یک هدف برای تربیت اسلامی فرزند خود تعریف کند البته این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق والدین و ارتباط مستمر با مسجد است.

 

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: والدین باید حداقل هفته ای یکبار فرزندان خود را به مسجد ببرند در عین حال خودشان نیز در مساجد برای اقامه نماز حضور مداوم داشته باشند تا این رویکرد در خانواده تبدیل به یک فرهنگ شود. از همین رهگذر نیز می توان شئونات دیگر زندگی فرزندان در دوره نوجوانی از جمله مسئله مهم اوقات فراغت را از مسیر مسجد برنامه ریزی کرد.


امام جماعت مسجد «حاج شیخ عبدالنبی نوری» با اشاره به برکات حضور در مساجد و بهره گیری از فعالیت های مربوط به اوقات فراغت در سطح مساجد، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که این معنویت مسجد است که سبب می شود حال و هوای برنامه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی نسبت به سایر برنامه ها جلوه ای متفاوت داشته باشد.

 

وی گفت: البته درست است که خانه های فرهنگ تلاش و برنامه های خود را دارند و در مسیر مهارت زایی در حوزه های فرهنگی، هنری نسل جوان قدم بر می دارند اما همان طور که قبل تر نیز اشاره داشتم روحیه معنوی مسجد عامل تمایز در سیر برگزاری این برنامه هاست بنابراین حمایت و گسترش طرح های اوقات فراغت مساجد می تواند عاملی در راستای ترویج فرهنگ دینی باشد چراکه جوان در چنین فرصتی نیز می تواند با وجه دیگری از دین مداری آشنا شود.


حجت الاسلام حسن زاده به برنامه های مسجد «حاج شیخ عبدالنبی نوری» اشاره کرد و افزود: ما برنامه های آموزش قرآن، زیارت عاشوا، اردوهای تفریحی زیارتی، کلاس های آموزشی نظیر کلاس رایانه را به عنوان بخشی از برنامه های اوقات فراغت مسجد در طول تابستان در نظر گرفته ایم، همچنین کانون فرهنگی هنری مسجد نیز برنامه های مختلفی را برای خواهران طراحی کرده است.


امام جماعت مسجد «حاج شیخ عبدالنبی نوری» با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) نسبت به مسئله زمان اهمیت ویژه ای قایل بودند، خاطر نشان کرد: در روایات متعدد داریم که اهل بیت(علیهم السلام) عنوان کرده اند که مبادا وقت خود را هدر دهید، آن بزرگواران برای زمان ارزش قایل بودند، حضرت علی(ع) روز خود را تقسیم می کردند و برنامه روزانه برای انجام امور خود داشتند.


وی ادامه داد: بنابراین ما نیز باید این رویکرد و سیره را مد نظر قرار داده و حتی برای اوقت فراغت زمان بندی و برنامه مفیدی داشته باشیم، البته در این رابطه نهادهای مختلف باید برنامه ریزی و حمایت های خوبی داشته باشند به ویژه اگر هدف تربیت مسجدی باشد در این صورت نیازمند همراهی همه جانبه در راستای گسترش اوقات فراغت جوانان از مسیر مسجد هستیم.


وی با تاکید بر این که فضای مسجد باید برای جوانان تداعی گر محیطی معنوی توام با احترام باشد، افزود: یکی از مهمترین مسایل در راستای تحقق این امر اخلاق امام جماعت است، امام جماعت می تواند با رفتار و منش کریمانه و توجه به سوالات کودکان خاطره ای از رفتار کریمانه در قامت مسجد باشد.

 

حجت الاسلام حسن زاده گفت: نباید بچه ها را در مسجد طرد کرد بلکه باید مشوق بود، همین رفتار است که سبب می شود که مسجد در طول زندگی محل مراجعه فرد باشد.

 
مسجد شیخ عبدالنبی نوری، صد وسی سال قدمت دارد و جز آثار ملی شناخته می شود، این مسجد به نام بانی خود، نامگذاری شده و در منطقه سرچشمه تهران واقع شده است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 390537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha