نانوایی که در کنار تنور نان حافظ قرآن شد

خبرگزاری شبستان: عضو فعال کانون های مساجد اردبیل در کنار کار در نانوایی حفظ قرآن را با توکل و اتکا به خداوند مورد توجه قرار داد تا جایی که در مسابقات بین المللی قرآن سال جاری رتبه اول حفظ را از آن خود کرد.

خبرگزاری شبستان: مسجد مکان تعلیم و تربیت، عبادت، تزکیه نفس و همواره پرورش افراد متعهد و متخصص در طول تاریخ بوده است. افراد صاحب نام و نخبه در ایران اسلامی و جهان اسلام از مساجد و با تاسی از تعالیم اسلامی رشد و پرورش یافته اند. حافظان قرآن، قاریان، فیلم‌سازان، نقاشان و بسیاری خالقان آثار شاخص دیگر همه از مسجد برخاسته‌اند.
 

شناخت زندگی چهر‌ه های قرآنی و مسجدی بویژه آنهایی که از متن جامعه و از بین اقشار متوسط به جامعه معرفی می‌شوند، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در الگوگیری جوانان داشته باشد تا ببینند چهره های قرآنی و مسجدی حافظ قرآن کریم که توانسته اند در بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام و مسابقات بین المللی رتبه کسب می کنند، چگونه توفیق انس با قرآن را کسب کرده اند. 


بهزاد هژبری ساکن اردبیل است و 28 سال دارد که به گفته خودش در کنار تحصیل و کار در نانوایی توانسته، حافظ قرآن شود. وی متولد سال 1366 است و از دوران نوجوانی در کانون های فرهنگی هنری قدس و محمد رسول الله(ص) اردبیل در دوره های حفظ قرآن شرکت داشته و برای خردسالان نیز دورهای آموزش قرآن کریم برگزار می کرده است.

 

برگزیده جشنواره قرآنی مدهامتان
نفر اول رشته حفظ مسابقات بین المللی قرآن کریم در سال 93، کسب رتبه برتر حفظ در جشنواره قرآنی مدهامتان، رتبه اول در مسابقات قرآن کارگران، برگزیده مسابقات ملی دانشجویان جهان اسلام و کسب رتبه برتر در مسابقات دانشگاه پیام نور از جمله افتخارات وی است.

 

وی که در دوران کودکی مادرش و در دوران جوانی پدرش را از دست داده است، والدینش را از مشوقان اصلی اش در حفظ قرآن می داند و می گوید: در کنار پدر و مادرم، برادر بزرگترم که وی نیز از حافظان قرآن کریم است مشوقم بودند. چون در یک خانواده مذهبی و مسجدی بزرگ شدم از همان دوران کودکی با تشویق برادر بزرگترم در برنامه مسجد نزدیک به منزلمان حضور داشتم و مکبری نماز جماعت بر عهده من بود و با روحانی مسجد هم ارتباط دوستانه و صمیمانه ای داشتم که این در حضور دائمی من در مسجد تاثیرگذار بود. از سن 13 سالگی زیر نظر استاد "عباس نیک‌نام" کار حفظ قرآن کریم را آغاز کردم که وی نیز حافظ کل قرآن بود. در شبستان مسجد رسولیه تحت نظر وی برای من و حدود 9 نفر دیگر کلاس حفظ قرآن برگزار می شد که از میان ما 10 نفر پنچ نفرمان حافظ کل قرآن کریم شدیم.

 

 

وی ادامه می دهد: در دوران دبیرستان، همزمان با کار در نانوایی، حفظ قرآن را هم دنبال می کردم، نانوایی مال خودمان بود و در آن زمان من از ساعت 5 صبح تا 11 ظهر در نانوایی مشغول به کار بودم و بعد از بازگشت از مدرسه کلاس قرآن می‌رفتم و در فرصت زنگ تفریح مدرسه هم حفظ قرآن را مورد توجه قرار می دادم و از این زمان برای مرور حفظیاتم بهره می‌بردم.

 

وی که فارغ التحصیل رشته الهیات است و برای مقاطع سنی کودک و نوجوان هم در مسجد تدریس قرآن داشته است درباره تاثیر معنوی قرآن کریم در زندگی شخص اش می گوید: حافظ قرآن بودن نعمت بزرگی است که خداوند به من داده است بنابراین این نعمت و موفقیت نباید موجب غرور من شود بلکه باید من را متواضع تر کند زیرا این بزرگترین عنایت خداوند به من بوده است.


این حافظ کل قرآن کریم می افزاید: تاثیر حفظ قرآن باید در شخصیت و رفتار من هم دیده شود. به اعتقاد من اگر در هرکاری، علاقه و اراده و خواست خدا باشد انسان موفق می‌شود و من اصلا به دنبال کسب رتبه در مسابقات نبودم، فقط نیتم حفظ قرآن کریم بود و می‌خواستم حافظ کل باشم.

 

این حافظ قرآن کریم به حافظان قرآن و به کسانی که علاقه مند به حفظ قرآن هستند، توصیه کرد که در کنار توکل به خدا، وقت زیادی را برای حفظ قرآن اختصاص دهند. 

 

توصیه رهبری به حافظان قرآن
هژبری به ویژگی های نخبه قرآنی اشاره کرد و گفت رهبر انقلاب در دیدار با جامعه قرآن فرمودند: قاریان و حافظان قرآن باید از لحاظ ظاهری هم خودشان را خوب جلوه دهند تا مردم آنها را از هر لحاظ خوب ببینند و نیز توصیه کردند از هر لحاظ مراقب خودتان باشید.

 

آثار و برکات انس با قرآن

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن و برنامه ریزی آنها برای جذب جوانان به اهدافشان به جوانان توصیه کرد که با قران انس بگیرند و ادامه می دهد: آثار و برکات انس و الفت با قرآن در زندگی انسان ها بسیار است باید از خواندن قرآن هدف داشته باشیم و هدف ما تزکیه نفس باشد از خدا بخواهیم که با قرائت قرآن ما را به خود نزدیک تر کند و از طرفی این قرائت در روحیه ما تاثیر داشته باشد اگر کسی قرآن بخواند و در رفتار کردار و روحیات آن اثری نگذارد این یعنی خواندن آن هیچ فایده‌ای برای آن فرد نداشته است.


این حافظ قرآن با اشاره به مزایای ایجاد کانون فرهنگی هنری در مسجد می گوید: من در خانواده مسجدی بزرگ شدم و مدتی هم در دبیرخانه کانون های مساجد استان اردبیل فعالیت داشتم. توصیه ام به خانواده ها این است که فرزندانشان را تشویق به شرکت در برنامه های مساجد و کانون های فرهنگی هنری کنند زیرا که هم فضای مسجد در ارتقای معنویت نوجوانان و خردسالان تاثیرگذار است و هم اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد به دلیل همجواری با مسجد مطمئن و امن است. 


وی ادامه می دهد: امروز مجموعه ها و مراکز فرهنگی بسیاری برای جذب جوانان به فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی ایجاد شده است اما هیچکدام از آنها نمی توانند همانند مسجد مورد اعتماد باشند. از طرفی کانون های فرهنگی هنری مساجد هم باید به امکانات و تجهیزات روز مجهز شوند تا بتوانند به نیازهای روز نوجوانان و جوانان پاسخگو باشند و برای جاذبه مندی بیشتر تعامل و همکاری مساجد باید با هیئت امنا و امامان جماعت و بسیج بیشتر شود و برنامه های آنها با همکاری یکدیگر صورت گیرد. ائمه جماعات و روحانیون هم می توانند زمینه ساز جاذبه مندی مسجد باشند تا جوانان از مسجد دور نشوند. تلاش کنیم که از آبادگران مساجد باشیم و کارمان خدایی باشد فقط به عمران ظاهری مسجد توجه نکنیم بلکه عمران معنوی مسجد را هم دنبال کنیم.

 

اخلاق خوب مدیر کانون
وی با اشاره به ویژگی های کانون فرهنگی هنری موفق برخورد خوب مدیر کانون با اعضا، برقرای تعامل و همکاری با دیگر ارکان مسجد، برقراری ارتباط با دیگر نهادهای فرهنگی و هنری، تعامل با دبیرخانه کانون های مساجد استان، برنامه ریزی به روز و مدون و جامع را از ویژگی های کانون فرهنگی هنری موفق نام برد.


پایان پیام/


 

کد خبر 392189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha