تحکیم هویت دینی، رسالت خطیر صدا و سیما و کانون های مساجد است

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، گفت: تقوست و تحکیم هویت دینی در بین اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان رسالت بزرگ صدا و سیما و کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، حجت الاسلام علی چراغی پور، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، ظهر امروز(20 مرداد) در نشست هم اندیشی اعضای کانون های مساجد و صدا و سیمای مرکز این استان، اظهار کرد: صدا و سیما و کانون های مساجد زمینه های همکاری گسترده ای دارند.


وی، افزود: مسجد، این نهاد دینی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای تربیتی، سیاسی، دینی و اجتماعی و یکی از بزرگترین محل های اجتماع مسلمانان، منشاء بساری از حرکات و تحولات فرهنگی و اجتماعی در جامعه اسلامی بوده است.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در صدر اسلام، همواره از مسجد به عنوان عنوان محلی برای حل امور مسلیمن بهره می بردند و محل حکومت، بحث و تبادل اندیشه بوده است.


چراغی پور، یادآور شد: امروز، چگونگی پرورش نسل جدید و آشنا نمودن آنان با هویت دینی، یکی مهم ترین اصولی است که پشرفت کشور وابسته به آن است و ابزارهای رسانه ملی و فعالیت های تربیتی و هنری کانون های مساجد، می طلبد برنامه های ویژه ای در این خصوص داشته باشم.


وی، تصریح کرد: در حال حاضر، دشمنان اسلام و نظام، برنامه های مختلفی در راستای اسلام هراسی، مقابله با باورها و ارزش ها و هویت دینی جوانان و نوجوانان ایران اسلامی از طریق برنامه های مختلف رسانه ای به ویژه ماهواره تدارک دیده است که مساجد و رسانه ملی نقش مهمی در راستای مقابله با این موضوع دارند.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، ایجاد سایت های مختلف ایینترنتی برای ایجاد شکاف بین جوانان و باورها و اعتقادات دینی و ولایی و مهدوی، ساخت بلوتوث های ضد دینی، همراه با اشعار و مضامین به منظور مخدوش نمودن اذهان جوانان نسبت به مساجد و روحانیت، سست نمودن اعتقادات و باورهای دینی با هدف تبلیغ عقاید و مختلف، ساخت و توزیع فیلم های مبتذل و گمراه کننده، به منظور ترویج فساد از برنامه های دشمنان انقلاب و اسلام است.


چراغی پور، الگو سازی شخصیت های غربی و تولید فیلم های مختلف به منظور گرایش جوانان به اهداف ضد دینی و اختصاص بخش وسیعی از برنامه های شبکه های فارسی جهت از هم گسیختگی خانواده، ترویج بی قیدی در خانواده و روابط و تخریب اساطیر و افسانه های ایراین و اسلامی در جوانان از دیگر برنامه های دشمنان در راستای ضربه زدن به باورهای جوانان است.


وی، افزود: تقویت جایگاه مساجد از دیدگاه بزرگان در رسانه ملی، معرفی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ایجادانگیزه و شناخت به ضروریات نقش مساجد در شناخت ولایت فقیه و وظایف مسلمانان در قلمرو فردی و اجتماعی در جامعه و تقویت احساس نیاز به قرآن و اعتقاد به ولایت مطلقه الهی، آموزش و حفظ قرآن با محوریت نماز، توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی از طریق رسانه ملی و ایجاد وحدت رویه در در فعالیت های مورد نظر از راهکارهای توسعه فعالیت دینی در جامعه است.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، یادآور شد: آموزش نیروهای جوان در عرصه فعالیت های جوانان متعهد و با بصیرت و ولایتمدار، تقویت جایگاه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، توجه به نماز و ولایتمداری به عنوان اولویت های آموزشی، توجه به مساجد نمونه در سطح شهرستانی و استانی، توجه به نقش نماز در خانواده ها، اجرای طرح های کوتاه مدت از طریق برنامه های متنوع، برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی از طریق رسانه و تقویت دانش قرآنی و نماز از دیگر فعالیت هایی است که می تواند زمینه همکاری صدا و سیما و کانون های مساجد را فراهم کند.


چراغی پور، با بیان اینکه در حال حاضر 244 کانون فرهنگی و هنری در نقاط مختلف این استان فعالیت دارند، گفت: 89 کانون در مناطق شهری و 155 کانون در مناطق روستایی فعال هستند و کانون های مساجد در نقاط روستایی فعالیت دارند که سایر نهادهای فرهنگی در این مناطق حضور ندارند و این در حالی است که 75 درصد کانون های فرهنگی و هنری در مناطق روستایی استان راه اندازی شده است.


وی، تصریح کرد: 244 کتابخانه باز و 85 کتابخانه عمومی که دارای بیش از 5 هزار جلد کتاب هستند در استان فعالیت دارند و 13 کانون فرهنگی و هنری تخصصی در راستای حمایت از فعالیت کانون های دیگر و ارائه خدمات تخصصی بیشتر همانند کانون حجاب و عفاف، کانون مهدویت، کتابخانه و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، ابراز کرد: چراغی پور، گفت: کانون های فرهنگی و هنری در طول سال به اقلام و تجهیزات لازم کتابخانه ای، رایانه ای و کانونی مجهز می شوند که در این کانون ها، فعالیت های فرهنگی و آموزشی در راستای جذب بیشتر جوانان به مساجد انجام می شود.


چراغی پور، بیان کرد: در ایام تابستان و ماه مبارک رمضان سال جاری برنامه های متنوعی از جمله برگزاری طرح قرآنی 1448، برنامه های اوقات فراغت تحت عنوان آسمانی ها و برگزاری دوره های مختلف آموزشی و فرهنگی انجام می شود.


وی، به اجرای طرح تاوت نور در سطح مناطق مختلف این استان اشاره کرد و افزود: طرح تلاوت نور در حال حاضر در بیش از 450 مرکز فرهنگی، مسجد، حسینیه و دیگر مراکز مذهبی و قرآنی استان برگزار می شود.


مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان ایلام، در پایان با بیان اینکه در حال حاضر 18 مرکز خانه نور در استان ایلام، فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: 3 مرکز خانه فرهنگ دیجیتال در نقاط مختلف روستایی و شهری استان فعال هستند که در سال جاری مجوز فعالیت 3 خانه فرهنگ دیجیتال دیگر نیز اخذ شده است.


گفتنی است، این نشست به منظور ارائه راهکارهای مناسب و عملی در خصوص پوشش برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد و تعامل هر چه بیشتر این نهاد با صدا و سیمای مرکز ایلام در راستای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی، برگزار شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 392552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha