«من از پایان مدرنیته سخن می گویم»

رئیس فرهنگستان علوم بابیان اینکه مراد من در سخنرانی گذشته ام، نابجا بودن تعبیر «بن بست» برای مدرنیته بود؛ گفت: من از به پایان رسیدن مدرنیته سخن گفته ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، در جلسه نقد و بررسی کتاب "تاملی در باب تاملات دکارت" که با حضور نویسنده اثر، دکتر سید مصطفی شهرآیینی و سید حمید طالب زاده، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنانش، بزرگمنشانه، زبان خود را "زبان سوء تفاهم" خواند و گفت: من هر چند به زبان فارسی خوب آشنایی دارم و در نوشتن نیز وسواس به خرج می دهم، اما از رسم و آداب رایج در نوشتن تبعیت نمی کنم که شاید این کار اشتباهی باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنانش در سخنرانی گذشته اش و با طرح این مطلب که گویی سخنش به روشنی فهم نشده است، ادامه داد: مراد من در سخنرانی گذشته ام، نابجا بودن تعبیر "بن بست" برای مدرنیته بود؛ چرا که من از "پایان مدرنیته" سخن گفته ام. در آن جلسه نیز عرض کردم که اگر تعبیر بن بست را به کار برده ام، اشتباه بوده و عذر می خواهم و تعبیر درست به پایان رسیدن مدرنتیه است.

 

وی به ناراحتی های فلسفی اخیر خود اشاره کرد و اظهار داشت: به خاطر مریضی اخیرم و پس از آنکه تجربه ای در یک بیمارستان خصوصی داشتم، ناراحتی هایی را برای من به وجود آورد. من هر چند با توسعه نیافتگی زندگی کرده ام، اما وقتی توسعه نیافتگی را در مراکزی مانند بیمارستان می بینم، نمی توانم تحمل کنم.

 

عضو هیئت امنای دانشگاه تهران که مدعی بود همین مسایل کوچک او را ناراحت و اذیت می کنند، ادامه داد: کسانی که به مسایل کوچک توجه نمی کنند، به نظر من نمی توانند هیچ مسئله ای را حل کنند.

 

وی با تمجید از کتاب "تاملی در باب تاملات دکارت" که رساله دکترای سید مصطفی شهرآیینی بوده و دکتر داوری استاد راهنمای این رساله بوده است، اظهار داشت: من توصیه کردم که این رساله را به گونه ای به انجام برسانند و همان رویکردی را به فلسفه دکارت داشته باشند که دکارت همان نگاه را به فلسفه ارسطو داشت.

 

عضو شورای عالی یونسکو در ایران در همین باره توضیح داد: همانطور که دکارت در نوشته هایش نیز شرح داده، ارسطو را نه تنها نقد نکرده است، بلکه در همه نوشته هایش هماره ارسطو را در پیش رو داشته و نظری را جایگزین نظرهای او نموده است.

 

وی در ادامه با بیان مثالی دیگر از نوآوری های دکارت و با این ادعا که همه فلاسفه حکم را حق و شان عقل می دانسته و عقل را مقدم بر اراده تصور می کردند، ادامه داد: اما دکارت به صراحت از مسئله تقدم اراده بر عقل سخن می گوید.

 

مولف کتاب "فلسفه در روزگار فروبستگی" با بیان این مطلب که دکتر شهرآیینی رساله را به بهترین صورت ممکن به اتمام رسانده اند، اظهار داشت: دکارت نقاد ارسطوست و این داعیه را دارد که من جایگزین ارسطو هستم و خودش را خلف او قرار داده است.

 

پایان پیام/ 

کد خبر 39410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha