رونمایی ازمثلث توسعه فرهنگی واقتصادی بانوان/تعریف20طرح استانی کارآفرین

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان با اعلام مهمترین طرح ها و برنامه های این اداره کل، رویکردهای مختلف در حوزه بانوان را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز کرمان، دکتر فاطمه السادت حسینی، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری، صبح امروز(28مرداد) در نشست خبری با خبرنگاران، پیرامون گزارش عملکرد دو ماهه خود از زمان انتصاب به این مسئولیت و ارائه طرح های آتی این اداره کل، سخنان مبسوطی بیان کرد.


وی با اشاره به سابقه 27 ساله فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی و مشاهده مشکلات و معضلات حوزه زنان از نزدیک و تصریح به اینکه برای یافتن راهکار حل این مشکلات، پژوهش هایی در حال انجام است؛ اظهار داشت: تعامل میان دانشگاه به دلیل وجود پتانسیل های علمی با بدنه اجرایی جامعه ضروری است.

 

سیاست نباید محور مسائل فرهنگی و اجتماعی
دکتر حسینی با تأکید بر اینکه سیاست نباید محور مسائل فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد؛ به حمایت و توجه ویژه استاندار کرمان به نقش بانوان در مباحث فرهنگی و اقتصادی و تربیتی و بها دادن به حوزه های مرتبط با آنان اشاره کرد.


وی با اشاره به وجود بعضی ضعف ها که در حوزه اداره کل بانوان و خانواده استانداری وجود داشته است؛ وجود نگاه های کلیشه ای و بسته نسبت به فعالیت های بانوان را از جمله این ضعف ها دانست و گفت: این در حالی است که مقام همسری، مادری و رسیدگی به امور منزل برای زنان در آموزه های دینی تعریف شده است.


مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به گستردگی استان کرمان گفت: از دولت تدبیر و امید استدعا دارم بحث تقسیم استان اتفاق بیفتد تا از حیث اعتبارات و بودجه نگاه ویژه ای به حوزه بانوان شود زیرا به دلیل گستردگی جمعیت استان، آسیب های فرهنگی و اجتماعی نیز بیشتر است.


وی نگاه پژوهش محوری برای بررسی علمی مسائل و مشکلات حوزه بانوان و تعریف کردن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این زمینه، ورود به فضای سایبری با فرهنگسازی بر اساس آموزه های دینی و ملی با توجه به تهدیداتی که در این حوزه برای جامعه وجود دارد، بازدید از مناطق جنوب استان و دیدن مشکلات و مسائل زنان از نزدیک، برگزاری نشست هایی با مشاورین و کارشناسان بانوان از ادارات مختلف را از جمله اقدامات انجام شده این اداره کل نام برد.

 

شناسایی بیش از 300 بانوی کارآفرین در استان کرمان
وی ادامه داد: تشکیل کارگروه ها، شناسایی زنان کارآفرین استان که در این زمینه 341 نفر شناسایی شده اند، برگزاری نمایشگاه توانمندی بانوان استان و شرکت آنان در اجلاس بین المللی اصفهان، طرح ساماندهی فرهنگی برای جلوگیری از موازی کاری فعالیت ها، کاهش هزینه ها و کاربردی کردن ثمره فعالیت های فرهنگی از دیگر برنامه های اداره کل بانوان و خانواده استانداری کرمان است.


استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: در حوزه بانوان باید سه اتفاق "دانش افزایی، تحول نگرش ها و بینش ها و رویش ها" به وقوع بپیوندد که برای آن جبهه ای به وسعت ایران و جهادی که هم مرد و هم زن در آن سهیم باشد نیاز داریم.


وی با توجه به اینکه 60 درصد دانشجویان کشور دختران هستند؛ گفت: باید برای زنان تحصیلکرده، برنامه ها و حمایت هایی افزایش سنوات تحصیلی، ارائه غیرحضوری دروس برا رسیدگی بیشتر به خانواده، دوری کاری زنان، تحقق مرخصی ابلاغ نشده 9 ماهه زایمان و...داشته باشیم.

 

تبیین رویکردهای مختلف اقتصادی، ورزشی، سلامت و...در حوزه بانوان
دکتر حسینی در زمینه رویکرد اقتصادی هم با بیان اینکه بیش از 500 آیه در قرآن در مورد اقتصاد و معاش است؛ تصریح کرد: باید فعالیت های زودبازده برای بانوان تعریف کرد تا اینکه به خانواده هم رسیدگی کنند و در این راستا جهت دادن به سمت و سوی گسترش فعالیت های خانگی لازم است؛ تا هم به بهداشت روحی و سلامت روان بانوان کمک کند و هم کاهش ناهنجاری ها و آرامش خانواده را به دنبال داشته باشد.


وی در خصوص رویکرد ورزش و تفریح برای بانوان به سه بعد "سلامتی جسم، روان و تقویت روح و بعد معنوی" اشاره کرد و افزود: رویکرد سلامت هم باید با تغذیه سالم برای زنان و مادران با توجه به شیوع فقر آهن، پوکی استخوان وبسیاری از سرطان ها در میان بانوان و بیماری های پوستی در جنوب استان با توجه به سموم کشاورزی و...دنبال شود.


استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان در زمینه اقتصاد و اشتغال زایی بانوان بیان داشت: 20 طرح استانی کارآفرین در زمینه اشتغال بانوان تعریف کردیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش، راه اندازی دفاتر هم اندیشی بانوان در حوزه و دانشگاه از اول مهر جاری، تعریف کانون های ازدواج و مشاوره در راستای طرح افزایش جمعیت با فراهم کردن زمینه ها و ... را از فعالیت های در دست اقدام نام برد.

 

رونمایی از مثلث توسعه فرهنگی و اقتصادی بانوان
دکتر حسینی در خصوص برنامه های این اداره کل در هفته دولت گفت: دیدار با خانواده شهید دکتر باهنر، آغاز طرح سلامت با معاینه وضعیت جسمی بانوان شاغل، رونمایی از مثلث توسعه فرهنگی و اقتصادی بانوان که جلد اول آن شامل مباحث نظری و جلد دوم ارائه راهکارهای فرهنگی و اجتماعی است؛ تجلیل از زنان نمونه شاغل در استانداری و... را از جمله این برنامه های اعلام کرد.


وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که نظر وی را در خصوص تفکیک محیط کاری بانوان و آقایان پرسید؛ گفت: این تکریم، تکریم هر دو جنس است تا آرامش و امنیت بیتشری داشته باشند و ما باید به حجاب نگاه فراجنسیتی داشته باشیم گرچه محدوده آن برای بانوان به دلیل تفاوت های جسمی بیشتر است.

 

نگاه به فعالیت های قرآنی باید زیربنایی و ساختاری باشد
دکتر حسینی در خصوص برنامه های قرآنی اداره کل تحت اداره اش، با تصریح به اینکه نگاه به فعالیت های قرآنی باید زیربنایی و ساختاری باشد و باید شیوه های آموزش نو شود؛ افزود: جلسه ای با فعالان و حافظان قرآن برگزار کردیم.


وی با تأکید مجدد بر اهمیت مسائل حوزه زنان در جامعه و اینکه این قشر از جامعه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد؛ گفت: در تمام مباحث فرهنگی، خانواده حرف اول را می زند و بسیاری از معضلات به فقر عاطفی بر می گردد.

 

گفتنی است، دکتر فاطمه السادات حسینی، دکترای علوم قرآن و حدیث، صاحب تألیفاتی از جمله" تجلی عشق، چرا حجاب؟ رمز سعادت، نسل نو، جرعه ای از اقیانوس، تأثیر بر معرفت، فلسفه ازدواج و سلوک در سیره نبوی" است.

 

پایان پیام/

کد خبر 394888

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha