هیچگاه عیوب دستگاه های قرآنی رسانه ای نمی شود

خبرگزاری شبستان: انجم شعاع گفت: گروه پایش با هدف حمایت از فعالیت دستگاه های قرآنی موارد احصا شده را رسانه ای نمی کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «محمد انجم‌شعاع» رئیس هیأت بررسی و پایش راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن حضور در برنامه رادیویی افق که امروز از ساعت 14 و 15 دقیقه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت،  با اشاره به اهداف راه اندازی گروه ارزیابی و نظارت بر فعالیت دستگاه های قرآنی کشور گفت: گروه پایش با هدف حمایت از فعالیت های قرآنی 29 دستگاه فعال کشور راه اندازی شد که تاکنون 2 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر اساس مصوبه منشور توسعه فرهنگ قرآنی وظایفی بر عهده دارد که از 13 وظیفه محول شده مهمترین آن تدوین شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی کشور است و از سال 1388 به دلایلی این اقدام به تعویق افتاد.

 

 

وی افزود:  نظارت بر عملکرد دستگاه ها از جمله وظایفی است که با عنوان پایش در دستور کار خود قرار داده ایم و تصور من این است که به علت مشکلات مالی و تخصیص نیافتن بودجه مصوب قرآنی این نظارت تاکنون به تعویق افتاد؛ در واقع ما تا پشتیبانی لازم را نداشته باشیم نمی توانیم نظارت بر عملکرد دستگاه ها و فعالیت های قرآنی استان های کشور داشته باشیم.  امیدوارم این کار بزرگ که اکنون به صورت ملی و جدی در حال تحقق یافتن است نتیجه مطلوب بدهد.

 

انجم شعاع با اشاره به شاخص های ارزیابی دستگاه های قرآنی کشور تصریح کرد: مهمترین شاخص هایی که برای سال 93 تدوین شده است توجه به ساختارهای کلی و فعالیت های زیربنایی دستگاه ها و همچنین برخی ماموریت های مشخصه هر نهاد است ما هر سال به فراخور زمان عمل پایش را از دستگاه های قرانی انجام می دهیم که مهمترین شاخصه ها، عمل به اهداف شورای توسعه فرهنگ قرانی، بررسی اهداف درون سازمانی که در سند بالادستی تدوین شده، سنجش میزان ارتباط برنامه های هر سازمان با اهداف آن و همچنین میزان تطبیق آنها با منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 

وی با اشاره به نحوه انتخاب کارشناسان هیئت ارزیابی گروه پایش اظهار کرد: در لیست اولیه افرادی که کاندید حضور در هیئت ارزیابی گروه پایش بودند 32 نفر اعلام آمادگی کرده که از این تعداد 18 نفر مشخص شدند،اغلب این افراد از اساتید هستند که مسئولیت اجرایی داشته و دارای سبقه علمی و با رویکرد نظارتی هستند.

 

انجم شعاع اظهار کرد:  هیئت نظارت گروه پایش شامل ترکیب ثابت با حضور سه نفر از نمایندگان کمیسیون ها، معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاون مطالعات راهبردی شورا و نماینده ای از کمیسیون تخصیص بودجه است. گفتنی است، در این هیئت چند چهره دانشگاهی که سابقه اجرایی و مدیریتی دارند نیز حضور دارند.

 

وی با اشاره به رویکرد اصلی فعالیت گروه پایش گفت: مهمترین راهبرد اصلی گروه پایش حمایت از دستگاه های قرانی کشور است که لازمه این حمایت آشنایی با فعالیت این دستگاه ها است روشن شدن ساختار فعالیت نهادهای قرآنی و رفع موانع آن و نقش هر دستگاه در اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ارتقای توانمندی، منابع انسانی و ساختاری از جمله اهداف راهبردی گروه پایش است. گفتنی است، یکی از مهمترین نتایج ارزیابی فعالیت های دستگاه های قرآنی تقسیم بودجه قرآنی است لذا از جمله اعضایی که در تقسیم بودجه نقش آفرین هستند 4 عضو ثابت گروه هیئت نظارت خواهند بود.

انجم شعاع با اشاره به برنامه هفته جاری گروه پایش عنوان کرد: در ادامه برنامه نظارت و ارزیابی فعالیت قرآنی دستگاه های کشور دوشنبه هفته جاری از عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید می کنیم. با توجه به حجم بالای فعالیت این دستگاه هیئت نظارت ما برخلاف روزهای گذشته که شامل 8 نفر است با حضور 11 کارشناس حاضر می شود.

 

وی با بیان این مطلب که در پایان فعالیت گروه پایش دستگاه برتر قرآنی مشخص می شود، افزود: یکی از اصرارهای ما این است که از واژگان نظارت و ارزیابی استفاده نکنیم زیرا مغایر با اهداف حمایتی ما از دستگاه هاست تصور می کنم برای پایش سال 94 بتوانیم یک دستگاه را به عنوان دستگاه برتر معرفی کنیم اما ممکن است در جلسه نهایی امسال نیز با تجمیع آرای کارشناسان یک دستگاه به عنوان دستگاه برتر قرآنی کشور معرفی شود با توجه به اینکه شاخص های ارزیابی ما کمی نیست و اغلب این شاخص ها توصیفی در نظر گرفته می شود پیش بینی می شود انتخاب دستگاه برتر در سال آینده محقق شود.

 

انجم شعاع خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده تا 18 اسفند سال جاری پایش استانی و پایش دستگاه های قرانی تا 20 بهمن به اتمام می رسد و جمع بندی تمام گزارشات در پایان سال 93 مشخص شده و ما قصد نداریم عیوب دستگاه ها را رسانه ای کنیم و اغلب نواقص به خود دستگاه ها اعلام می شود. همچنین پایش و نظارت بر فعالیت های قرانی را ابتدا از خود شورای توسعه فرهنگ قرآنی آغاز کردیم تا مبین حدیث شریف "حاسبوا قبل أن تحاسبوا" باشد.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 403410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha