رونمایی از کتاب شناسی دفاع مقدس با ظرفیت 10 هزار اثر/تخصیص اعتبار 600 میلیونی به حوزه کتاب دفاع مقدس

خبرگزاری شبستان: امبرزاده گفت: فاصله معناداری که امروز بین نسل جنگ دیده در نقش جوان امروز پدید آمده به نظر می رسد که دلیل پرداخت ناقص و گاهی نادرست به چگونگی تعمیق ارزش های دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، نشست خبری همایون امیرزاده، مشاور علمی و فرهنگی سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز اول مهر با حضور جمعی از خبرنگاران در محل این معاونت برگزار شد.

 

امیرزاده در این نشست که با موضوع رویکرد و نگاه معاونت در حوزه سیاست های حمایتی دفاع مقدسی بود طی سخنانی گفت: ضرورت دارد ارزش های دفاع مقدس را به عنوان صیانتی ماندگار به نسل های بعدی جامعه منتقل کنیم. فاصله معناداری که امروز بین نسل جنگ دیده در نقش جوان امروز پدید آمده به نظر می رسد که دلیل پرداخت ناقص و گاهی نادرست به چگونگی تعمیق ارزش های دفاع مقدس است، از این رو همگی وظیفه داریم عقب ماندگی خودمان را در جهت تعمیق ارزش های دفاع مقدس جبران کنیم.

 

وی ادامه داد: رجوع به این ارزش ها می تواند از سایر مولفه ها اثرگذارتر باشد. ورود به پدیده های چندوجهی در این حوزه اقتضا می کند فرهنگ دفاع مقدس را به عنوان مولفه ای که می تواند در تمام وجوه فرهنگی اثرگذار باشد به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

امیرزاده با اشاره به عملکرد یک سال گذشته معاونت فرهنگی در این حوزه خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته با درک موضوع دفاع مقدس و مباحث حمایتی در این حوزه نسبت به حمایت از بخش های مرتبط با دفاع مقدس اقداماتی انجام دادیم که در ذیل برخی از آنها را ذکر می کنم.

 

وی در توضیح این موارد بیان کرد: اولین مورد این بود که 277 عنوان کتاب در موضوعات دفاع مقدسی در کمیته خرید مورد حمایت واقع شد و این تعداد عنوان کتاب از مجموع ناشرانی که در این حوزه آثاری داشتند، خریداری شد. این تعداد عناوین کتاب قریب به 60 هزار جلد کتاب هستند که از 52 ناشر فعال در این حوزه خریداری شده است. همچنین مجموع اعتبار تخصیص یافته به این خرید گسترده نزدیک به 600 میلیون تومان است که نسبت به کل خرید کتاب، 25 الی 30 درصد است.

 

مشاور علمی و فرهنگی معاون فرهنگی ارشاد در ادامه سخنان اش گفت: دومین مورد حمایتی، حمایت از طرح های فرهنگی و فعالیت های نمایشگاهی و تحقیقاتی دفاع مقدس است که در این زمینه علاوه بر اینکه تفاهم نامه های کلی با مراکز و مجموعه های مرتبط داشتیم 21 پروژه فرهنگی مورد حمایت و پشتیبانی این معاونت قرار گرفته است برای مثال حمایت از راه اندازی نمایشگاه های کتاب در مراسم عملیاتی همزمان با اعزام کاروان راهیان نور و عقد قرارداد با مراکز مختلف این حوزه به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله این پروژه ها است.

 

وی افزود: در این تفاهم نامه ها همچنین قریب به هشت میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است که بخشی از اینها عملیاتی شده است.

 

امیرزاده مورد بعدی حمایتی معاونت فرهنگی در حوزه فعالیت های خانه کتاب با محوریت دفاع مقدس برشمرد و توضیح داد: در این حوزه 2 فعالیت اساسی مورد توجه قرار گرفته است؛ اول اینکه بزودی از کتاب شناسی دفاع مقدس با ظرفیت 10 هزار اثر مرتبط رونمایی می شود، مقدمات کار در خانه کتاب انجام شده و این کتاب شناسی علاوه بر فراهم آوری زمینه های تحقیقاتی برای پدیدآورندگان آثار مرتبط با دفاع مقدس را نیز معرفی می کند، دوم اینکه با استفاده از ظرفیت های خبری خبرگزاری کتاب سرویس مستقلی که به اخبار حوزه دفاع مقدس می پردازد، تأسیس شده است. همچنین به منظور نقد آثار دفاع مقدس طرح ها و برنامه هایی آغاز شده که شاهد عملیاتی شدن آنها خواهیم بود.

 

وی در پایان نشست به برخی طرح های عملیاتی که از جانب شرکت های خصوصی به معاونت فرهنگی ارایه شده است، اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها راه اندازی گنجینه کتاب دفاع مقدس است که به صورت ایستگاه های مطالعه در سطح شهر و استان ها تعبیه می شوند که امیدواریم با مجری طرح به توافق برسیم. همچنین یکی دیگر از برنامه های ما راه اندازی جشنواره قصه ادبیات داستانی دفاع مقدس با محوریت استان گلستان است که توسط یکی از موسسات فرهنگی هنری برگزار می شود.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 404544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha