ایجاد داعش  دور باطلی است که توسط غربی ها به وجود آمده است

خبرگزاری شبستان: لاریجانی افراطی گری در منطقه امروز و ایجاد داعش مستمسکی شده است تا فرهنگ شرقی را تحقیر کنند که نتیجه آن ایجاد دور باطلی است که توسط غربی ها به وجود آمده است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، لاریجانی، رییس مجل شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: باید به مقوله گردشگری در کشور بیشتر توجه کرد و در قبال مولفه های توسعه در کشور مخصوصا از آن جهت که کشور دارای منابع نفتی و گازی و زمانی که حرف از توسعه کشور می شود ذهن ها به این سمت و سرمایه گذاری در این بخش معطوف می شود.

 

لاریجانی افزود: امیدواریم این نشست کمک کند تا از این ظرفیت بسیار مهم در بخش گردشگری کشور به خوبی استفاده کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی روز جهانی گردشگری را تبریک گفت و ادامه داد: امیدوارم این حرکت اقدامی پرتوان به سمت توجه به بخش گردشگری باشد.

 

وی با بیان اینکه امروز حصر آبادان شکست و در تاریخ ما یک اثر ماندگار شد، خاطرنشان کرد: مسئله شکستن حصر آبادان کلیدی بود برای فتوحات بعدی و نقش محوری برای سرافرازی ایران داشت.

 

لاریجانی یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس به ویژه شهدای حصر و شکستن حصر آبادان را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: ایثارگران زیادی در وقوع این حماسه بزرگ نقش آفرینی کردند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نکات مهمی در خصوص اهمیت گردشگری در جلسه امروز مطرح شد، اذعان داشت: بعد اقتصادی یکی از ابعادی است که باید در بخش گردشگری توجه کنیم چرا که به همان میزان که صنعت گردشگری در کشور جایگاه می یابد سهم استفاده از نفت در بودجه های جاری کشور کاهش یافته و از این سرمایه برای امور زیربنایی کشور استفاده می شود.

 

لاریجانی ادامه داد: این تلقی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود آمده تا در افق 11 سال آینده بتوانند به 20 میلیون گردشگر برسند باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و زیرساخت ها را فراهم کنند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تنوع آب و هوایی در ایران، برخورداری از میراث کهن و پیشینه فرهنگی را از شاخصه های ارزشمند و تأثیرگذار در گسترش صنعت توریسم عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشورها که در صنعت گردشگری امروز نقش دارند از نظر سابقه تاریخی دچار فقر هستند بنابراین باید کشور ایران به داشته های خود در این زمینه به عنوان یک سرمایه گرانبها توجه کند.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی با داشتن کارشناسان خبره برای حفظ میراث فرهنگی کشور تلاش های زیادی داشته است، یادآور شد: به دلیل شرایط بودجه ای در کشور و به اندازه ای که به این سازمان کمک می شد می توانستند در راستای حفاظت از میراث فرهنگی گام بردارند بنابراین باید سازوکارهایی فراهم شود تا مردم بتوانند در حفظ و صیانت از آثار تاریخی نقش داشته باشند.

 

وی ادامه داد: تئوری حضور مردم در صیانت از آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی مطرح بوده تا از طریق جذب سرمایه مردم و نقش دادن به آنها و تعریف جدید بتوانیم سهم سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید بسترهایی فراهم کنیم تا مردم برای حضور در حوزه صیانت از میراث تاریخی مشتاق باشند، اذعان داشت: باید یک گردش مالی مطلوب برای افرادی که در این بخش حضور می یابند تعریف کنیم تا بتوانیم پتانسیل های بالقوه را بالفعل کنیم.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران دارای ذخایر علمی برجسته است، خاطرنشان کرد: باید در قالب برنامه های متنوع زمینه شناخت و آشنایی مردم را با چهره های علمی نظیر ابن سینا و اندیشمندانی نظیر آنها فراهم کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گسترش سیستم های ارتباطی و تعامل در دنیا خاطرنشان کرد: سیستم های ارتباطی ملل را به هم نزدیک می کند اما این در سطح محدودی انجام می شود و این مدل ارتباط به فهم دقیق از فرهنگ ملل منتهی نمی شود چرا که شناخت شخصیت ها کمک می کند به تعامل پایدار بین ملل مختلف.

 

لاریجانی یادآور شد: ایران هم از نظر تنوع زیبایی هایی که در آن وجود دارد نیازمند سرمایه گذاری در بخش گردشگری است البته باید بگویم تعامل فرهنگی در داخل کشور به خوبی ساری و جاری است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران دارای تنوع فرهنگی است و از طرفی یک قطب همگرایی به یکدیگر در کشور و تنوع قومیتی نه تنها باعث واگرایی نشده بلکه با وجود ویژگی هایی وحدت ملت ایران را به ظهور رسانده چرا که نگاه توحیدی از ویژگی های همه اقوام موجود در ایران است.

 

لاریجانی تصریح کرد: توجه به همبستگی داخلی و ملی کشور که گاه خود را قوم اصیل ایرانی می دانند مولفه مهمی است که وفاق ایجاد می کند و در داخل ایران یک مقوله وحدت و کثرت را در حوزه فرهنگی می توانیم مشاهده کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری داخلی در کنار تعامل فرهنگی با سایر کشورها مهم است، خاطرنشان کرد: باید امکانات و زمینه های اسکان مسافران و گردشگران خارجی را فراهم کنیم از طرفی زیرساخت های حضور گردشگران در ایران را فراهم کنیم و تورلیدرهای قوی در این حوزه آموزش دهیم.

 

لاریجانی با بیان اینکه خراسان بزرگ در ایران از یک سبقه فرهنگی بزرگ برخوردار است که این امر را مرهون وجود مرقد امام رضا (ع) است، تصریح کرد: امروز این سابقه فرهنگی و مذهبی می تواند تجلی مجددی پیدا کند چرا که خیلی از کشورهای همسایه متقاضی حضور در ایران و استفاده از این ظرفیت فرهنگی و معنوی هستند.

 

لاریجانی با بیان اینکه گردشگری به معنای عام در جهان امروز مورد توجه قرار دارد، خاطرنشان کرد: امروز پس از تجدد نیاز انسان به سفر بیش از گذشته افزایش یافته چرا که زندگی در ساختار مدرنیته بسیار سخت و کسل کننده شده است و انسان نیاز دارد تا در قالب سفر با طبیعت بکر همنوایی کند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش روی بشر خاطرنشان کرد: به دلیل تسلطی که انسان بر طبیعت یافته است محیط زیست تخریب شده و در فضای شهرنشینی امکان ارتباط با طبیعت بکر وجود ندارد. 

 

لاریجانی با بیان اینکه ایران به عنوان یک کشور شرقی مطرح است و خیلی از خصوصیات ملت ایران با شرقی ها عجین شده، اظهار داشت: شهرسازی تحت تأثیر مدرنیته قرار گرفته و مردم ایران نیز همچون بسیاری کشورها زندگی کسل کننده ای پیدا کرده اند لذا پدیده سفر بخشی از حیات فردی انسان های امروز شده است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر تأثیرات خود را در داخل و خارج کشور بر صنعت توریسم خواهد گذاشت، اظهار داشت: اگر برداشت صحیحی از سفر نداشته باشیم وضعیتی به وجود خواهیم آورد که شرایط زیست محیطی در آن تکرار می شود و نیاز انسان در این بخش تامین نمی شود.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه راهکارهای رفع این وضعیت خاطرنشان کرد: باید در این زمینه ابتکار ایجاد کنیم و در قالب آن شرایطی که برای سفر مردم فراهم می کنیم باید منجر به آرامش شود چرا که اگر آرامش محقق نشود در واقع هیچ دستاوردی از قبل این سفر به وجود نیامده است.

 

وی ادامه داد: در مواردی طبیعت بکر را آن قدر دستکاری کرده ایم که همنوایی بشر با طبیعت بکر و رسیدن به آرامش را عملا مشاهده نمی کنیم به عنوان مثال در شهرهای شمالی کشور آن قدر نمادهای مختلف جدید ایجاد شده و جاده های کثیر وجود دارد که مردم رغبتی برای حضور در این مناطق ندارند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تخریب جنگل در کشور را یک مشکل جدی برشمرد و افزود: امروز به عنوان استفاده بهینه از جنگل سالیانه حجم زیادی از جنگل های کشور نابود می شود بنابراین یکی از مسئولیت های سازمان میراث فرهنگی این است که در قالب تعامل با سایر نهادها ساختاری برای حفظ طبیعت بکر در کشور فراهم کنند.

 

وی تصریح کرد: نباید ساختار طبیعی روستاها را به شرایطی که امروز مشاهده می شود، تبدیل کنیم چرا که سنن قدیمی و ساختار سنتی بافت های روستایی خود به گسترش صنعت توریسم داخلی و خارجی کمک می کند.

 

لاریجانی با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ چهره به چهره در حوزه صنعت توریسم خاطرنشان کرد: از طریق چهره به چهره می توانیم دریافت های دقیق تر نسبت به فرهنگ ها داشت چرا که برخی از خصوصیات فرهنگی از طریق وسایل ارتباط جمعی قابل انتقال نیست و نیاز به تعامل رودررو دارد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رازآلودگی فرهنگ شرقی را دلیل بر توسعه نیافتگی آن می پندارند، خاطرنشان کرد: افراطی گری در منطقه امروز و ایجاد داعش مستمسکی شده است تا فرهنگ شرقی را تحقیر کنند که نتیجه آن ایجاد دور باطلی است که توسط غربی ها به وجود آمده است.

 

وی اذعان داشت: هر سال مشاهده می کنیم جریان تروریستی در منطقه افزایش می یابد که ریشه آن تحقیرشدگی است.

 

لاریجانی با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور انگلیس خاطرنشان کرد: اینکه از جریان داعش و تروریسم در منطقه مضطراب هستید درست است اما خودتان به هر دلیل برای شکل گیری آنها کمک کرده اید و امروز به مشکل جدی برای خودتان تبدیل شده است پس شما نیازمند هستید و برای تامین نیاز باید در یک مسیر درست و عقلانی صحبت کنید.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما امروز برای مبارزه با تروریسم نیازمند هستید و نباید نیازتان را به عنوان یک امتیاز به طرف مقابل بفروشید به جای اینکه اشتباهات گذشته را بپذیرند و در رفع اشتباه برآیند از زبانی استفاده می کنند که منجر به رفع آن نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه پنتاگون اعلام کرده است برخورد با تروریسم در عراق تاکتیکی است اما در سوریه راهبردی، خاطرنشان کرد: چون در عراق با دولت دموکراتیک که مورد تایید خودشان است مواجه هستند از طرفی می خواهند همواره دولت نیازمند به آنها باشد رویکرد تاکتیکی را پیش گرفته اند اما در سوریه برای ستیز با دولت مرکزی رویکرد راهبردی را پیش گرفته اند.

 

لاریجانی تاکید کرد: مگر ممکن است با یک پدیده متصل به هم از نظر جغرافیایی به دو شیوه متفاوت عمل کنید و نتیجه مسئله این می شود که گرداب ناامنی در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه امن ترین کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این امنیت فرصتی است تا زمینه گردشگری در ایران را گسترش دهیم.

 

لاریجانی با بیان اینکه در مبارزه دروغین با تروریسم منطقه همچنان با مسئله تروریسم مواجه است، خاطرنشان کرد: برخورد ایران با مسئله تروریسم تصنعی و تاکتیکی نیست بلکه برخورد ما یک برخورد واقع بینانه است بنابراین مسیر روشنی در مواجهه با آن داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: دورنمای حوادث و اتفاقات بیانگر آن است که آشفتگی همچنان در منطقه وجود خواهد داشت و برداشت های فرهنگی غبارآلود و ملال آور در جوامع ادامه خواهد یافت که ارتباط و گردشگری می تواند این غبارها را کنار بزند.

 

لاریجانی تاکید کرد: تاثیر توریسم در امنیت ملی و در حفظ منافع ملی کشورها کمتر از سایر مولفه ها و دستاوردها نیست مخصوصا در شرایط امروز منطقه بنابراین لوازم صنعت توریسم را به درستی باید فراهم کنیم که در این راستا باید از ابتکارات بومی که با سنن ما سازگاری داشته باشند، استفاده کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: باید ایران را در فهرست کشورهایی که سفر به آنها متبوع خواهد بود، وارد کنیم تا جایگاه ایران در انتخاب مرکز گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

 

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی کار در امور مربوط به گردشگری نیازمند سرمایه گذاری های مختلف است، خاطرنشان کرد: امروز وضعیت بودجه کشور به نحوی نیست که بتوان سرمایه ای به حوزه گردشگری اختصاص داد بنابراین باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه استفاده کنیم.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بسته ای پیشنهاد کنیم تا یک گردش مالی مطلوب برای بخش خصوصی تعریف شود و تسهیلات و امکانات خوبی توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در اختیار آنها قرار دهند که می توان از صندوق توسعه ملی و بانک ها در این زمینه کمک گرفت.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 405360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha