جشنواره تئاتر خیابانی مریوان  آبی می  شود

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام جعفری از انتخاب رنگ آبی به عنوان نماد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و گفت: قرار است برای این جشنواره موسیقی خاصی نیز تولید شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری شبستان، نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز دوشنبه 14 مهر با حضور حسین طاهری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان و حجت الاسلام رحیم جعفری، مدیر کل ارشاد استان کردستان در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام رحیم جعفری، دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در روزهای  23 تا 30 مهر در مریوان برگزار خواهد شد. مقدمات کار هم در مرکز هنرهای نمایشی و هم در مریوان فراهم شده است و امیدواریم نهمین دوره جشنواره بهتر از هشت دوره قبل برگزار شود. این جشنواره از سال 62 همزمان با جنگ آغاز شد و بعد از این دوران با افت و خیزهای فراوان تا الان برگزار شده است.

 

دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در 10 نقطه شهر و روستاهای شهر مریوان برگزار می شود، 178 اثر به دبیرخانه  جشنواره رسید که 23 اثر انتخاب شد، همچنین 5 اثر در بخش آیینی در این جشنواره به اجرا در خواهد آمد، آثار به جشنواره رسیده از 25 استان کشور هستند که از این تعداد 62 اثر از تهران، 47 اثر از کردستان و 16 اثر از خوزستان هستند. بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پنج اثر از استان کردستان در بین آثار برگزیده شده قرار دارد.

 

حجت الاسلام جعفری افزود: 2 بخش پژوهش و بخش برگزیده امسال به جشنواره افزوده شده اند که در بخش پژوهش 12 اثر به جشنواره رسیده است که از 2 اثر برگزیده تجلیل می شود و 6 اثر نیز چاپ خواهند شد. در بخش بین الملل جشنواره آثاری از کشورهای لهستان، اسپانیا، آذربایجان، ارمنستان، کردستان عراق، صربستان و تاجیکستان به دبیرخانه جشنواره آمده که در نهایت آثاری از آذربایجان، کردستان عراق و صربستان به بخش نهایی رسیده اند. ورک شاپ آموزشی جشنواره نیز با اساتید تئاتر خیابانی هلند که در جشنواره دیگری حضور دارند نیز برگزار خواهد شد. بخش دیگر بخش برگزیده است که 2 اثر برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت اجرا خواهند شد.

 

وی یادآور شد: در سال گذشته در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شورای شهر مریوان قول داد که پارک شانو را تا سال آینده راه اندازی کند و این پارک هم اکنون آماده شده است و قرار است همزمان با افتتاحیه پارک مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز در آنجا برگزار شود. این نشان می دهد که فضای شهر مریوان و مردم و مسئولان شهر پیگیر برگزاری جشنواره خیابانی در مریوان هستند.

 

مدیر کل ارشاد استان کردستان همچنین خاطرنشان کرد: دلایل ماندگاری و پایداری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای همیشه یک مثلث سه ضلعی است که از مردم، مسئولان سیاسی و فرهنگی و هنرمندان تشکیل شده است.

 

دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از تعیین رنگ جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و گفت: ما امسال برای جشنواره رنگ آبی را تعیین کردیم و قرار است موسیقی خاص جشنواره را نیز داشته باشیم. این جشنواره با شعار آشتی، دوستی و صلح بر اساس رویکرد عاری از خشونت دولت تدبیر و امید برگزار خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان اظهار داشت: استاندار نماینده تمام وزرا در استان است و تمامی فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در کشور اتفاق می افتد در استان مسئولیتش بر عهده استاندار است، بنابراین اگر استانداری به اموری مثل تئاتر و یا امور فرهنگی و مذهبی بپردازد چیز عجیبی نیست استاندار باید وقتش را صرف همه امور بکند، استان کردستان به فرموده مقام معظم رهبری استان فرهنگی کشور است مردم این استان زندگی شان با هنر است این را در نوع زندگی و پوشش شان می توان دید.

 

استاندار کردستان با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری استان کردستان گفت: کردستان در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری از ظرفیت های بالایی برخوردار است در حوزه ادبیات و شعر جزء سرآمدهای کشور است بزرگترین مترجمان فارسی ما مثل محمد قاضی و شرف افکندی کرد هستند و بیشترین خدمات را به زبان فارسی کرده اند. در حوزه موسیقی کردستان حرف اول را در کشور می زند همچنین در حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی وضعیت این استان مطلوب است. در حوزه تئاتر علاقه بسیار بالایی در استان کردستان وجود دارد، نمونه این علاقه را می توان در جشنواره تئاتر کردی سقز مشاهده کرد چرا که این جشنواره به همت خود مردم برگزار می شود. جشنواره مریوان نیز یکی از ظرفیت های استان است، شهر مریوان از جاذبه های طبیعی زیادی برخوردار است در این طبیعت زیبا هنرمندان مختلفی در عرصه های گوناگون فعالیت می کنند از جمله در هنر نمایش و حرکات موزون (هلپلکی) که قدمتی دو هزار ساله دارد. تئاتر خیابانی مریوان در سال 62 در اوج حملات شیمیایی عراق به این منطقه شکل گرفت و در طول زمان های مختلف با مشارکت تمامی کسانی که علاقه مند بودند، برگزار شد.

 

در ادامه این نشست، حسین طاهری، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی مدیران اجرایی دولتی به دنبال اجرای تئاتر هستند و به موازت مدیران فرهنگی به تماشای تئاتر می روند یک شاخصه ای است که ما آن را یک نکته مهم می دانیم که در جهت اعتلا و رشد تئاتر اثرگذار است. شرایط ویژه ای که منطقه با افراطی گری داعش دارد ضرورت پرداختن بیشتر به تئاتر را دوچندان می کند. امسال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم به جهت کیفیت و حضور جدی تر خانواده تئاتر خیابانی متفاوت تر از سال های گذشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار بخش پژوهش به جشنواره اضافه شده است که این بخش می تواند سرمنشأ نگاه جدی تر به تئاتر خیابانی باشد چرا که جشنواره خیابانی مریوان می تواند بازار بزرگ توجه فرهنگی را داشته باشد.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی از هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی خواست که به مقولاتی چون توجه به بحران آب، آسیب های اجتماعی، محیط زیست و اعتیاد در آثار تولیدیشان بپردازند.

 

طاهری درباره تعداد کم گروه های خارجی شرکت کننده در نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: محدودیت هایی در پذیرش تعداد گروه های خارجی هم به لحاظ مالی و هم آثار داریم. این گروه هایی که آثارشان پذیرفته شده اند کیفیت کارشان را هیئت بازبینی دیده اند، البته برخی از  کارهایی که از اروپا آمده بودند کیفیت حضور در جشنواره را نداشتند باید یک بازنگری جدی در تئاتر خیابانی داشته باشیم و دعوتنامه های را موردی برای گروه های خوب  خارجی ارسال کنیم.

 

جعفری، دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان نیز اظهار داشت: گروه های شرکت کننده در جشنواره تئاتر خیابانی مورد حمایت های مختصری قرار می گیرند که این حمایت برای ادامه حرکتشان در سال های آینده لازم است، البته اجرای عمومی آثار هم یکی از تعهدات ما در مقابل این گروه هاست .

 

استاندار کردستان نیز درباره تعاملات فرهنگی  با اقلیم کردستان اظهار داشت: با توجه به همگونی که در فرهنگ کردستان و اقلیم کردستان وجود دارد تبادلات فرهنگی از گذشته هم از ایران و هم بالعکس وجود داشته است،من از زمانی که مشغول خدمت در این استان شدم به اقلیم کردستان عراق سفر کردم سفر من همزمان بود با انتخابات اقلیم کردستان با استانداراین اقلیم مذاکراتی شد منتها بعد از انتخابات نیز مسئله داعش پیش آمد و هنوز مذاکراتی شده که عملیاتی نشده است توافقاتی شده است که ما در جشنواره های آنها و آنها در جشنواره های ما حضور داشته باشند، البته در آینده ای نزدیک رایزنی هایی با اقلیم کردستان خواهیم داشت.

 

جعفری مدیر کل ارشاد استان کردستان نیز در ادامه افزود: با هماهنگی استانداری کردستان تفاهم نامه هایی را با رایزنان فرهنگی اقلیم کردستان در حوزه های موسیقی، تئاتر، نمایشگاه کتاب و تجسمی امضا کردیم که مفاد این تفاهم نامه ها اجرایی  خواهد شد.

 

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: من از زمان حضور در استان کردستان از تمامی فعالیت های فرهنگی هنری که در این استان می شود حمایت کرده ایم یکی از این حمایت ها راه اندازی ارکستر فلامونیک سنندج است و همچنین دبیرخانه جشنواره کردی سقز دایمی شده است.

 

زاهدی درباره افزایش فضاهای فرهنگی استان کردستان نیز اظهار داشت: از لحاظ فضاهای فرهنگی وضعیت کردستان تقریبا متناسب است اما اگر بخواهیم ظرفیت های فرهنگی هنری استان کردستان را در نظر بگیریم این استان استان فقیری است و امکانات ما جوابگوی این ظرفیت عظیم نیست.

 

دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان درباره اضافه شدن بخش پژوهش به این دوره از جشنواره نیز گفت: جای بخش پژوهشی در این جشنواره خالی بود ما در 2 ماه گذشته در استان کردستان 2 کارگاه پژوهشی در بخش تئاتر در استان برگزار کرده ایم و این روند را ادامه می دهیم.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی نیز درباره حاشیه های تئاتر خیابانی اظهار داشت: نگاه های مختلفی درباره تئاتر خیابانی هست که بعد از جشنواره باید در آنها بازنگری صورت گیرد امیدوارم بین تئاتر خیابانی و سازمان های فرهنگساز تئاتر خیابانی یک تعامل جدی ای صورت بگیرد، البته جزء وظایف شهرداری هاست که در برنامه های فرهنگسازی  تئاتر خیابانی برایشان  در اولویت باشد.

 

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی از امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: ما باید هم به اقتصاد تئاتر خیابانی توجه کنیم و هم آموزش تئاتر خیابانی را در آموزش های عالی لحاظ کنیم باید تئاتر خیابانی به لحاظ آموزشی ارتقا پیدا کند.

 

دبیر نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به بخش مردمی این دوره از جشنواره اظهار داشت: ما امسال بخش مردمی را نیز به جشنواره اضافه کرده ایم و قرار است در کنار هیئت داوران بخشی از آثار را مردم انتخاب کنند از آنجا که جشنواره تئاتر خیابانی مردمی است انتخاب این بخش برای ما مهم است می خواهیم نسبت بین انتخاب داوران و مردم را تعیین کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 407566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha