کانون های مساجد هنرمندان محلات را جذب کنند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام صدر معتقد است، مسئولان کانون های مساجد باید به هنرمندان احترام بگذارند تا هم از پتانسیل آنها استفاده کنند و هم هنرمندان را بیشتر با دین و مسجد پیوند می دهد.

حجت الاسلام صدر، امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) در پاسخ به این سوال که کانون های فرهنگی هنری چه اقداماتی باید به منظور شناسایی استعدادهای فرهنگی جوانان انجام دهند، به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به عصر و زمانی که در آن قرار داریم برای جذابیت مساجد و جذب جوانان و نوجوانان به سمت و سوی مسجد باید در کنار برنامه های دینی، برنامه هایی هم در زمینه فرهنگی و هنری در مساجد تدارک دیده شود. یکی از اقداماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه انجام داده تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد بود.

 

حجت الاسلام صدر با اشاره به اثرگذاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد در جذب جوانان به مسجد اظهار داشت: این کانون ها در صورت اقدامات موثر و درست عمل کردن می توانند نقش بسیار موثری در شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری نسل نوجوان و جوان داشته باشند، علاوه بر این کانون ها می توانند در انتقال پیام های زیبایی دین در قالب های هنری به آحاد مردم بخصوص جوانان و نوجوانان که روح پاکی دارند، تاثیرگذار باشند.

 

وی با بیان اینکه امام جماعت و هیئت امنا باید به تاثیرگذاری هنر در مکان های دینی معتقد باشند، عنوان کرد: ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد باید معتقد باشند که هنر می تواند در انتقال مفاهیم دینی اثربخش باشد. این اعتقاد موجب تلاش برای فراهم آوردن فضا و امکانات لازم برای فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد می شود.

 

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) نیازسنجی برای فعالیت های فرهنگی هنری در هر استان، شهر و محله را ضروری دانست و افزود: فعالیت ها باید بر اساس نیاز مخاطبان باشد، یک جا باید از قالب های هنری در مورد اهمیت نماز و پررنگ کردن آن کمک گرفت، یک جا باید از هنر در راه مبارزه با بدحجابی استفاده کرد و جای دیگر ممکن است نیاز باشد که ازدواج را در قالب های هنری ترویج داد.

 

حجت الاسلام صدر معتقد است، ارایه گزارش و بیلان کار و اعلام برنامه های فرهنگی به مردم محله و نمازگزاران مسجد از طریق بروشور و نمایشگاه می تواند در تقویت کارکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد اثربخش باشد.

 

مسئول کانون پیامبر اعظم (ص) خاطرنشان کرد: باید از بودجه و امکانات نهادهای دیگر به منظور تقویت و غنابخشی هنر در انتقال فرهنگ دینی استفاده شود.

 

وی بر لزوم شناسایی هنرمندان هر محل از طریق مراکز آموزشی نمازگزاران با روش های مختلف همچون بخش بروشور در خانه ها تاکید کرد.

 

حجت الاسلام صدر با اشاره به اینکه باید در کانون های فرهنگی هنری مساجد به هنرمندان احترام بگذارند، بیان کرد: ارج نهادن به هنر هنرمندان از سوی مسئولان کانون های فرهنگی هنری مساجد دو مزیت عمده دارد، یکی اینکه می توان از پتانسیل این افراد در محلات استفاده کرد. علاوه بر این می توان از این طریق هنرمندان را بیشتر با دین و مسجد پیوند داد.

 

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) با بیان اینکه برخی اقدامات می تواند برای کانون های فرهنگی هنری مساجد آسیب زا باشد، اظهار داشت: اختلاط دختر و پسر در این کانون ها و یا اسراف در استفاده از بودجه و امکانات می تواند به کارکرد کانون های مساجد آسیب بزند.

 

وی تصریح کرد: وقتی یک فعالیت هنری یا فرهنگی در کانون مساجد اثرگذار نیست باید فعالیت دیگری را جایگزین آن کرد، مثلا اگر در کانونی گروه تئاتر به منظور انتقال مفاهیم دینی تشکیل شده اما مخاطبی ندارد و یا اثرگذار نیست باید فعالیت دیگری مثل خطاطی جایگزین آن شود.

 

مسئول کانون پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: برخی از نکات باید به طور ظریف در کانون های مساجد اعمال شود، به عنوان مثال نباید استفاده از چادر را برای شرکت در کلاس های هنری کانون ها اجبار کنیم بلکه ما باید از طریق هنر با ظرافت افراد غیر چادری را چادری کنیم، باید زیبایی های حجاب را از طریق هنر به آنها منتقل کنیم.

 

حجت الاسلام صدر با اشاره به اینکه برخی هنرها با مفاهیم دین مخلوط و ممزوج شدنی نیست، گفت: به عنوان مثال نمی توان گروه تواشیح تشکیل داد که آهنگ آن جاز باشد چون این دو امر مخالف هستند و قاطی شدنی نیستند.

 

وی خاطرنشان کرد: کسانی که متولیان کانون ها هستند باید یک اصل مهم را مدنظر داشته باشند که مسجد یک محیط مذهبی و دینی است و هیچ هنری نباید آن را خدشه دار کند. بر این اساس کلاس و برنامه هایی که با این محیط سنخیت ندارد، نباید برگزار شود؛ مثلا کلاس آرایشگری سنخیتی با محیط مذهبی مسجد ندارد و نباید در مسجد برگزار شود.

 

پایان پیام/

کد خبر 408104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha