توجه به مسئله انسان شناسی در عرصه فرهنگ/ جشنواره مدهامتان اول آبان برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه در حوزه فرهنگ، عدم شناخت انسان است، گفت: توجه به مسئله انسان شناسی در عرصه فرهنگ مدنظر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، مهدی بیکی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان، امروز (16 مهر) در آستانه نوزدهم مهر سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد در جمع خبرنگاران گفت: دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان دارای 350 کانون فرهنگی هنری با 33 هزار و 500 عضو است و سعی داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از 450 کانون برسانیم.

 

وی با بیان اینکه موظف هستیم تا برنامه های کشور را طبق اسناد بالادستی محقق کنیم، افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان گلستان از درجه یک تا چهار بر اساس نوع فعالیت، توانایی و گستره فعالیتشان تقسیم بندی و درجه بندی می شوند.

 

60 درصد کانون های مساجد استان در روستاها فعالیت دارند

بیکی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد کانون های مساجد استان در روستاها فعالیت دارند، تصریح کرد: سیاست اصلی دبیرخانه و ستادعالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، تاسیس 60 درصد کانون ها در روستاها و 40 درصد در شهرها است.

 

وی خاطرنشان کرد: از بعد انقلاب عمده فعالیت ما در شهرها بوده به همین منظور نیاز است امکانات بیشتری برای روستاها در نظر بگیریم.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان با بیان اینکه اگر در انجام کاری فرهنگی موفق باشیم در کار اقتصادی هم موفق خواهیم بود، اظهارداشت: کانون های فرهنگی و هنری به همین منظور در روستاها شکل گرفته است تا اهداف نظام را محقق کند.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون خراسان شمالی، گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار سفارش کردند: « کانون های فرهنگی و هنری مساجد را فراموش نکنید» و این خطاب به روحانیون که پاسخگوی عمده نیاز کانون ها هستند بوده است.

 

بیکی ادامه داد: در همین راستا، دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان سیاست های جدیدی را پیش گرفته که این سیاست ها بر اساس سیاست های بالادستی است.

 

توجه به مسئله انسان شناسی در عرصه فرهنگ

وی اضافه کرد: در عرصه فرهنگ ابتدا باید مسئله انسان شناسی را خوب شناخت و به خوبی آن را در عرصه بدنه و جامعه گسترش داد.

 

بیکی با بیان اینکه یکی از معضلات جامعه در حوزه فرهنگ، عدم شناخت انسان است، گفت: ما انسان هستیم اما با مبانی انسان شناسی آشنا نیستیم و این نیازمند آشنایی با مبانی انسان شناسی است.

 

وی افزود: سیاست نخست دبیرخانه کانون های مساجد در این راستا برنامه ریزی کانون ها بر اساس سیاست انسان شناسی و توجه به فطرت انسانی است و برنامه ها متناسب با فطرت انسان تعریف می شود.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان، سیاست بعدی برای کانون ها را، ایجاد افقی برای کانون ها بیان کرد و گفت: ما به دنبال یک تمدن اسلامی هستیم و این تمدن باید پویا باشد و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری باید به صورت ویژه به آن نگاه کرد.

 

بومی سازی برنامه ها بر اساس نیاز برنامه کانون های مساجد گلستان

وی با اشاره به برنامه های دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، اظهارداشت: بومی سازی برنامه ها بر اساس نیاز، علایق و سلایق کانون ها و محقق شدن کانون محوری از برنامه های دبیرخانه استان است.

 

بیکی از برون سپاری 90 درصد فعالیت های دبیرخانه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 90 درصد پوشش برنامه های مساجد استان توسط کانون های مساجد انجام می شود.

 

وی ادامه داد: به منظور برقراری ارتباط بین مسجد و مدرسه تفاهم نامه ای با اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان، ارتباط کودکان و نوجوانان با مساجد با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان در شرف امضا است.

 

برگزاری جشنواره مدهامتان در اول آبان

بیکی از برگزاری مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان در (1 آبان) به میزبانی کانون انتظار نور کوی اوزینه خبر داد و اظهارداشت: این جشنواره در رشته های قرائت، حفظ، اذان، ترتیل، تفسیر، مفاهیم و نهج البلاغه و تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز و رده های سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می شود.

 

وی افزود: برگزیدگان این جشنواره به مرحله کشوری که در استان خوزستان برگزار می شود، راه می یابند.

 

بیکی با بیان اینکه بسیاری از معضلات جامعه به دلیل دوری از قرآن و بیگانه بودن با اندیشه های قرآنی است، گفت: اگر هر فردی بداند دوست خوب چقدر در زندگیش تاثیر گذار است، بسیاری از معضلات، آسیب ها و ناهنجاری ها کاهش می یابد.

 

وی افزود: قرآن در بین ما مهجور مانده و برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان به انگیزه سازی و بسترسازی این مهم کمک می کند.

 

عدم توجه به کودکان یکی از مشکلات فرهنگی در جامعه امروز است

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد گلستان در ادامه یکی از مشکلات فرهنگی در جامعه امروز را عدم توجه به کودکان دانست و گفت: شخصیت کودکان از 4 محل، مسجد، مدرسه، محله و منزل شکل می گیرد و خانواده ها باید به این مسئله توجه کنند.

 

بیکی یادآور شد: کانون های مساجد در گذشته معمولا فعالیت های عمده مسجدی را پوشش می دادند اما امروز عمده فعالیت های آنها، علاوه بر فعالت مسجدی همچون؛ نماز جماعت و زیارت های مختلف، به فعالیت های دیگری همچون؛ سرود، تواشیح، هنرهای تجسمی و اردوهای مختلف می پردازند.

 

برنامه های اوقات فراغت در 250 کانون مساجد اجرا شد

وی با اشاره به برنامه های اوقات فراغت در تابستان امسال، گفت: سرانه هر کانون برای اجرای برنامه اوقات فراغت 600 هزار تومان بود که برای اجرای برنامه ها با 250 کانون تفاهم نامه امضا شد که در مرحله اول 400 هزار تومان به حساب کانون ها واریز و مرحله بعد با آنالیز فعالیت ها و ارائه عملکرد به حسابشان واریز می شود.

 

بیکی، برگزاری و اعزام نخبگان روستایی، بانوان و مدیران کانون های مساجد به اردوی آموزشی اندیشه های آسمانی در مشهد مقدس، اعزام کارآفرینان فناور کانون های مساجد استان به دوره آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف را از دیگر اقدامات دبیرخانه کانون های مساجد استان در تابستان برشمرد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 408206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha