نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید روزهای 19 تا 24 مهر در شهر تهران برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید روزهای 19 تا 24 مهر با اجرای آثاری از قطب الدین صادقی، رحمت امینی و سیروس همتی در شهر تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر شبستان، نشست خبری نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی طلوع امید با حضور دکتر همایون هاشمی، رییس سازمان بهزیستی و نرجس بختیارخلج، دبیر این جشنواره پیش از ظهر امروز چهارشنبه 16 مهر در سازمان بهزیستی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، همایون هاشمی، با اشاره به اهداف سازمان بهزیستی به نقش هنر در توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی گفت: هنر به عنوان ابزار اثربخش در زندگی انسان تاثیرات شگرفی دارد و از این رو می خواهیم با زبان هنر برای توانمندسازی جامعه هدف سازمان بهزیستی استفاده کنیم.

 

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به راه اندازی خانه هنر تخصصی در این سازمان اظهار داشت: این خانه از مدت کوناهی که از تاسیس اش می گذرد محل رفت و آمد هنرمندان شده است و کارهای بزرگی انجام داده که از جمله این برنامه ها می توان به  نمایشگاه تخصصی نوشته های قرآنی، اجرای برنامه تلویزیونی با محتوای دینی و جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید اشاره کرد.

 

وی افزود: تئاتر خیابانی و شورایی با برنامه های سازمان بهزیستی تجانس دارد، تئاتر برای مردم است و همه می توانند از آن استفاده کنند و این گونه تئاتر ضریب نفوذی بالایی دارد  و هزینه ای هم برای سازمان ندارد ما این گونه تئاتری را برای برگزاری جشنواره انتخاب کرده ایم. ادبیاتی که در تئاتر خیابانی و شورایی استفاده می شود، اجتماعی است و از طرفی تئاتر شورایی نیز جنبه دارویی دارد.

 

هاشمی خاطر نشان کرد: جشنواره  تئاتر خیابانی طلوع امید در سال 92 برنامه ریزی شد و فراخوان آن مردادماه اعلام شد و 192 اثر از 28 استان به دبیرخانه این جشنواره رسید که در نهایت 22 اثر از 9 استان در جشنواره اجرا خواهند شد.

 

رییس سازمان بهزیستی، کودکان کار، اعتیاد، تکدی گری و تقابل با سلامت اجتماعی، ایدز، زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی و حقوق شهروندی، جامعه سالمندان بهزیستی، امید به زندگی در جامعه اسلامی، نقش جایگاه دین در بهزیستی جامعه و بیانات مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی را از جمله محورهای جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید برشمرد.
 

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید از 19 تا 24 مهرماه در شهر تهران برگزار خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، نرجس بختیارخلج، مدیر خانه فرهنگ و هنر سازمان بهزیستی و دبیر نخستین جشنواره طلوع امید با اشاره به رویکردهای فرهنگی و هنری سازمان بهزیستی گفت: خانه فرهنگ و هنر سازمان بهزیستی با رویکردهای فرهنگی و هنری مدیران سازمان بهزیستی با  هدف ارتباط مستمر با هنرمندان  و آموزش جامعه هدف بهزیستی راه اندازی شد.

 

وی افزود: سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی اجتماعی است که در مباحث پیشگیری، درمان نقش حمایتی دارد و به همین خاطر از نیازمندان حمایت می کند، آگاه سازی جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی و کمک به کاهش آسیب ها و معلولیت و توانمندسازی و خارج کردن جامعه هدف از جمله اهداف این سازمان برای ارتقای جامعه معلولان است. یکی از راه هایی که سازمان بهزیستی از این طریق می تواند به جامعه معلولان کمک کند ابزار هنری است. هنر تئاتر به عنوان مادر تمامی هنرها می تواند در توانمندسازی جامعه هدف به سازمان بهزیستی کمک کند. جشنواره  تئاتر خیابانی طلوع امید با این هدف در سازمان بهزیستی برگزار می شود.

 

بختیارخلج افزود: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید از استان های کردستان، همدان، تهران، البرز، خراسان رضوی، یزد و آذربایجان غربی است.

 

دبیر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید خاطرنشان کرد: مجید امرایی، شهرام کرمی و محمد دشت گلی هیئت بازبینی آثار را بر عهده دارند.

 

بختیارخلج  افزود:  قطب الدین صادقی با نمایش اصل 21، رحمت امینی با نمایش ویلچر و سیروس همتی با نمایش طلاق در بخش تولید جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید حضور دارند.

 

 

بختیارخلج افزود: ویدیوکنفرانسی با حضور هنرمندان و کارشناسان تخصصی سازمان بهزیستی برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه های آموزشی نیز در این جشنواره دایر خواهند شد.

 

دبیر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید گفت: 22 اثر در 23 نقطه تهران در طول این جشنواره به اجرا خواهند رفت. این آثار در مراکزی چون شیرخوارگاه آمنه، شیرخوارگاه حضرت رقیه، مرکز فرهنگی هنری خواجوی کرمانی، مرکز بعثت و مرکز شهید قدوسی اجرا خواهند شد.

 

هاشمی، رییس سازمان بهزیستی اظهار داشت:  مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید 24 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

 

رییس سازمان بهزیستی تصریح کرد: تمام آثار راه یافته به جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید در سطح استان های کشور اجرا خواهند شد.

 

وی  عنوان کرد: طبق هماهنگی انجام شده با دبیرخانه فرهنگی فجر مقرر شد دو اثر برگزیده تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند همچنین 30 میلیون تومان نیز برای برگزیده‌گان این جشنواره در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان بهزیستی از اهالی رسانه خواست بنیاد خیریه اهل قلم را راه اندازی کنند که عواید این بنیاد به جامعه هدف بهزیستی برسد.

 

در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید رونمایی شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 408236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha