نیمی از کتابخانه‌های مساجد کشور مجوز رسمی دریافت می کنند

خبرگزاری شبستان: مدیر کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: تا پایان امسال نیمی از کتابخانه‌های مساجد کشور دارای مجوز می‌شوند.

ابوالفضل هاشمی، مدیر کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون های مساجد کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان اظهار کرد: در سطح کشور برای کتابخانه‌های مساجد استانداردهایی تدوین شده است که بر اساس چشم انداز ستاد عالی کانون‌های مساجد هر سال 10 درصد بر تعداد کتابخانه‌های مساجد استان افزوده می‌شود.

 

وی بر ضرورت رعایت این شاخص‌ها و ورود اطلاعات کتابخانه‌ها در سایت کتابخانه مساجد کشور توسط استان‌ها تاکید کرد و افزود: استان‌ها باید اطلاعات خود را در سایت اداره کل کتابخانه مساجد وارد کرده و از این طریق درخواست ایجاد کتابخانه و یا افزایش تعداد را داشته باشد.

 

هاشمی ادامه داد: تعداد کتابخانه‌های مساجد استان بسته به تجهیزات، کتب ارسال شده و نرم افزار مهر مساجد متفاوت است.

 

فعالیت بالغ بر 10 هزار و 500 کتابخانه در مساجد سراسر کشور

وی از فعالیت بالغ بر 10 هزار و 500 کتابخانه در مساجد سراسر کشور خبر داد و افزود: از این تعداد پنج هزار 481 باب کتابخانه مخزن دار بوده و پنج هزار و 30 کتابخانه باز در فضای داخلی مسجد فعالیت می‌کنند.

 

هاشمی در ادامه به اعطای مجوز به کتابخانه‌های مساجد اشاره و تصریح کرد: هر سال به 30 درصد کتابخانه‌های مساجد استان مطابق با استانداردها مجوز اعطا شده و بر این اساس درجه بندی می‌شوند.

 

وی تاکید کرد: طی سه سال آینده، همه کتابخانه‌های مساجد کشور مجوز رسمی می‌گیرند.

 

مدیر کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه کتابخانه‌های دارای مجوز سرانه بگیر ستاد عالی هستند، ادامه داد: در سال جاری یک هزار و 100 کتابخانه مجوز می‌گیرند تا فعالیت خود را رسما آغازکنند.

 

وی افزود: یک هزار و 400 کتابخانه نیز طی سال‌های گذشته مجوز فعالیت دریافت کردند که با احتساب مجوزهای امسال تا پایان امسال نیمی از کتابخانه‌های مساجد کشور دارای مجوز می‌شوند.

 

اهدا پکیج نرم افزاری کتابخانه‌های مساجد به استان‌ها

هاشمی با اشاره به بازدیدهای نظارتی از کتابخانه‌های مساجد کشور اذعان کرد: از پایان شهریور بازدیدهای نظارتی کتابخانه‌های مساجد آغاز شده که در این راستا 10 استان مورد بازدید قرار گرفتند و مجوزهای صادر شده نیز طی دو هفته آینده به استان‌ها ارسال شده و استان‌ها بنا به مناسبت‌های مذهبی و ملی این مجوزها را اعطا می‌کنند.

 

مدیر کتابخانه‌های مساجد ستاد عالی کانون های مساجد کشور از اهدا پکیج نرم افزاری کتابخانه به استان‌ها در این سفرهای نظارتی خبر داد و تصریح کرد: نرم افزار کتابخانه‌ایی مهر مساجد بر روی سایت کتابخانه‌های مساجد کشور قرار داده شده و قابل دانلود است همچنین پکیج‌های اهدایی قفل نداشته و قابل استفاده در همه کتابخانه‌های مساجد است.

 

بودجه خرید کتاب کانون های مساجد از سال 86 ثابت مانده است

وی در ادامه به کاهش ارسال کتب به کتابخانه‌های مساجد اشاره کرد و افزود: اعتباری که از سوی وزارت ارشاد جهت خرید کتاب به ستاد عالی اختصاص یافته از سال 86 تا کنون ثابت بوده و همان چهار میلیارد تومان است.

 

هاشمی اضافه کرد: در گذشته قیمت کتاب پایین بوده و کتب بیشتری خریداری شده و در اختیار کانون‌ها قرار می‌گرفت اما با توجه به افزایش قیمت کتاب و افزایش تعداد کتابخانه‌های مساجد، توزیع کتاب در کانون‌ها سیر نزولی داشته است.

 

وی تاکید کرد: در حال رایزنی با وزارت ارشاد در جهت افزایش این مبلغ هستیم یا اینکه حداقل بتوانم برای منابع کمک آموزشی بودجه‌ایی جدا دریافت کنیم.

 

هاشمی با اشاره به بیمه کتابداران کانون‌های مساجد گفت: صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان از ادامه روند بیمه کتابداران مساجد به دلیلی برخی مشکلات جلوگیری کرد اما از آنجا که هنرمندتر از بچه‌های مسجدی وجود ندارد، هماهنگی‌های انجام شد تا بیمه کتابداران بیمه شده ما ادامه یابد.

 

وی تاکید کرد: درصدد هستیم تا کتابداران و مدیران فعال کانون‌های مساجد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم این افراد افتخاری و در راه رضای خدا فعالیت می‌کنند و بیمه کردن آنها گامی کوچک در مقابل خدمت آنهاست.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 408465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha