دغدغه مسئولين تقويت كانون هاي مساجد باشد/براي مقابله با تهاجم فرهنگي بايد با نماز آشتي كنيم

خبرگزاري شبستان: امام جمعه بابلكنار، از مسئولين خواست تا دغدغه تقويت كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد را جهت جذب و حضور حداكثري جوانان به اين پايگاه هاي ديني داشته باشند.

حجت الاسلام عباس بابائيان، امام جمعه بابلكنار امروز(17مهر) با بيان اينكه مسجد اولين خانه اي است كه بر روي زمين بنا شده است و اين حاكي از اهميت عبوديت و بندگي در نزد خداوند است و براي شناخت خدا و تسليم شدن به درگاه خدا بايد مسجد ساخت و به مسجد رفت و آمد داشت، به خبرنگار خبرگزاري شبستان در ساري گفت: در جامعه امروز با تحركات دشمن جهت جدايي مردم از مساجد بايد در جايي از اين مرز و بوم كه شهركي ساخته مي شود ابتدا فضاي مسجد آن منطقه مسكوني مشخص شود.

 

وي با بيان اينكه جايگاه مسجد از قداست خاصي برخوردار است، گفت: براي ماندگاري اصحاب كهف بر روي اجساد آنها مسجد بنا كردند.

 

حجت الاسلام بابائيان با اشاره به هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه و با بیان اینکه پیامبر(ص) پس از ورود به مدینه اولین کاری که انجام دادند بنا کردن مسجد قبا بود، افزود: مساجد دارای جایگاه امن و برکات بسیاری هستند.

 

وی مساجد را کانون اتحاد در جهان دانست و ادامه داد: به جهت اهميت مسجد در قرآن 10مرتبه مسجد الحرام قيد شده است و برترين و برجسته ترين انسانها مانند حضرت ابراهيم و اسماعيل(عليه السلام) خادم مسجد بودند.

 

 حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه خادمين و هيئت امنا و متوليان فرهنگي در مساجد نبايد براي اذان گفتن كم توان و خجل باشند، يادآورشد: حضرت علي(عليه السلام) و شهيد بهشتي براي جذب اقشار مختلف مردم به مسجد و نماز جماعت اذان مي گفتند.

 

وي با بيان اينكه تجمع مومنین در مساجد مانور قدرت مسلمانان است، اظهار داشت: در روایات ما  برای کسانی که مسجد را می سازند، در مسجد شرکت می کنند و آن را آباد می کنند فضايلي قيد شده است؛ کسی که به سوی مسجد قدم بر می دارد خداوند به اندازه هر قدمی که به سوی مسجد بر می دارد هفتاد هزار حسنه می دهد، کسی که در مسجد حضور پیدا کند هر نفسی که می کشد خداوند ده حسنه به او عطا می کند که بیانگر عظمت این مکان مقدس است.

 

حجت الاسلام بابائيان درخصوص آداب مسجد، بيان داشت: با لباس نو، معطر وارد مسجد شويد، با صداي بلند در اين مكان مقدس سخن نگوييد، خريد و فروش در مسجد انجام ندهيد.

 

وي با بيان اينكه هر گامي كه براي مسجد و نماز برداشته مي شود جاذبه در مومنين ايجاد مي كند، يادآورشد: شهيد صياد شيرازي در زمان مسئوليت بازرسي كل نيروهاي مسلح طي سفري كه به استان گلستان داشتند حين بازگشت به راننده گفتند از داخل شهر برويد؛ راننده جويا شد چرا؟ اين شهيد بزرگوار فرمودند كه براي نماز خواند اول وقت، راننده گفت تا دقايقي ديگر كه به مازندران مي رسيم اذان مي شود و نماز مي خوانيم شهيد صياد شيرازي گفتند خير بايد در همين شهر متوقف شويم و به استقبال نماز اول وقت برويم.  

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه در روز قيامت مسجد، اهل بيت(ع) و قرآن كريم به جهت مهجوريت از انسان ها شكايت مي كنند، تصريح كرد: در روایت داریم که نماز همسایه مسجد در خانه ارزش ندارد و بهتر است در مسجد نماز اقامه كند؛ همچنين یکی از آفاتی که ما مومنین داریم این هست که نماز را داخل خانه می خوانند و در مسجد حضور پیدا نمی کنند.

 

وي با بيان اينكه رسول خدا(ص) مي فرمايند«يك نماز در مسجد بالاتر از 40سال نماز در خانه است»، افزود: در روايات آمده خداوند به خاطر اهل مسجد عذاب را از مردم دور مي كند.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه اساس سعادت در جامعه اسلامي مساجد هستند و اساس معنويت از مساجد رشد مي كندو دينداري از مسجد بيرون مي آيد، گفت: همانگونه كه امام خميني(رحمت الله عليه) فرمودند «مسجد سنگراست و سنگرها را حفظ كنيد»؛ جوانان با حضور در مساجد از آسيب ها مصون مي مانند.

 

وی مخلوط شدن برنامه های فرهنگی با برنامه های سیاسی، حزبی و جناحی را آسیبی در کارهای فرهنگی دانست و گفت: کارهایی که در مساجد انجام می شوند باید بیش از آنکه جنبه دولتی و سازمانی داشته باشد به صورت مردمی اجرا گردد، زیرا این روند برکات زیادی خواهد داشت.

 

 حجت الاسلام بابائيان با اشاره به اينكه حضرت ابراهيم (عليه السلام) مهمترين هدف حضور خود و همسر و فرزندشان در صحراي بي آب و غذا را اقامه نماز اعلام كرده است، بيان داشت: نماز ساده ترين و عميق ترين رابطه انسان با خداست كه در تمام اديان آسماني بوده است تا جاييكه خدا به حضرت موسي(عليه السلام) فرمودند اگر مي خواهيد با من سخن بگوييد نماز بخوانيد.

 

وي با اشاره به اينكه كسانيكه نماز اقامه مي دارند از آسيب هاي اخلاقي دور خواهند ماند، گفت: بارها ديده شده كه آنهايي كه در دادگاه ها پرونده دارند اهل نماز نيستند.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه براي مقابله با تهاجم فرهنگي بايد با نماز آشتي كنيم، افزود: براي رسيدن به آرامش و سوق دادن نوجوانان و جوانان به عبوديت بايد شعار مقام معظم رهبري درخصوص نماز را تقويت كنيم.

 

وي با بيان اينكه كوچكترين و بزرگترين سوره قرآن، كوچكترين و بزرگترين آيه قرآن و اولين سوره اي كه به رسول خدا(ص) نازل شده به نماز اشاره دارند، گفت: بهداشت فردي، بهداشت روحي، جسارت، فرياد زدن، جرأت، مبارزه با مستكبرين، جهت گيري، رسيدن به استقلال، رها شدن از سلطه استعمار، رعايت حقوق ديگران، رعايت نظم، توجه به معاد، انتخاب راه درست، پاكيزگي، تغذيه سالم، آراستگي ظاهر، حفظ احترام والدين و همسر و بهداشت اجتماعي از جمله آثار اقامه نماز مي باشند.

 

 حجت الاسلام بابائيان با اشاره به اينكه يكي از شروط قبولي نماز ولايت داشتن است، اظهار داشت: سوق دادن نوجوانان و جوانان به نماز از وظايف همه خطبا، وعاظ  و روحانيون در منبرهاي سخنراني اعياد و مناسبت هاي ملي و مذهبي است.

 

وي از كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد به عنوان مستحكم ترين پايگاه ديني جذب جوان به مسجد ياد كرد و گفت: مسئولين فرهنگي كه در اين كانون ها فعاليت مي كنند رفتار، برخور و شيوه جذب گروه هاي سني مختلف را به برنامه هاي مسجد در دستور كار خود قرار دهند.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه شرايط در مساجد بايد طوري باشد كه جاذبه از اين مكان مقدس گرفته نشود، افزود: در مساجد سخنراني ها و دعاها و نمازها به موقع و مختصر و مفيد برگزار شود تا كسي كه به فضاي مسجد وارد مي شود ماندگار باشد به جاي زودگذر بودن.

 

وي با تاكيد اينكه دغدغه مسئولين بايد تقويت كانون هاي فرهنگي و هنري باشد تا جوان جذب برنامه هاي اين كانون ها در مساجد شوند، گفت: ائمه جماعات و هيئت امنا نوجوانان و جوانان را تشويق و تكريم كنند تا حضور حداكثري حاصل شود.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه اگر در یک مسجدی مشکلی یا اختلافی ایجاد بشود بايد با ريشه يابي درصدد رفع مشكل باشيم نه دامن زدن به اختلاف، افزود: در هيئت امنا مساجد علاوه بر بزرگسالان از جوانان پویا نيز استفاده شود تا بتوانیم جوان ها را بیشتر در عرصه مساجد بیاوریم و از اين طريق با نظرات مخاطبين جوان مسجد آشنا شويم و امور مسجد توسعه و پيشرفت يابد.

 

وي با بيان اينكه روحاني مسجد و بسيج براي افزايش عبوديت نسل جوان در راه ولايت گام برمي دارند، گفت: بسيج و كانون فرهنگي و هنري در مسجد بايد در خدمت روحانيت باشند تا در شرايطي كه دشمن درصدد انحراف نسل جوان است به خواب غفلت نرويم.

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه اختلاف بين دستگاه هاي همكار در مسجد به ضرر اسلام، نظام و قرآن است، افزود: اتحاد، همدلي، استحكام و وحدت بين روحانيت و دستگاه هاي فرهنگي در مساجد از تاكيدات امام خميني(رحمت الله عليه) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) مي باشد.

 

وي با بيان اينكه از مسجد نبايد استفاده شخصي كنيم، اظهار داشت: بايد ياد بگيريم كه ابراهيم و اسماعيل(عليه السلام) خادم مسجد بودند و اين افتخاري است كه در اين عرصه گام برداريم .

 

حجت الاسلام بابائيان با بيان اينكه مسئولين فرهنگي در مساجد بايد به طريقي رفتار كنند كه كسي از آمدن به مسجد پشيمان نشود، خاطرنشان شد: ائمه جماعات و هيئت امنا با جوانان بنشينند به سوالات آنها پاسخ دهند و در جهت ترميم آسيب هاي زندگي نسل جوان برآئيم.

 

پايان پيام/

 

 

 

کد خبر 408470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha