نگاه آرمانی رهبر انقلاب به کانون های مساجد الگویی برای همه ماست

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: نگاه مقام معظم رهبری به کانون های فرهنگی هنری مساجد، نگاهی آرمانی و بلند است و همه ما باید از آن الگو بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در نشست مطبوعاتی گرامیداشت 19 مهر سالروزسفر رهبر انقلاب به خراسان شمالی و تاکید معظم له بر فعال نگه داشتن کانون های مساجد، گفت: نگاه مقام معظم رهبری به کانون های فرهنگی هنری مساجد، نگاهی آرمانی و بلند است و همه ما یاید از آن الگو بگیریم.

وی با تاکید بر پرهیز از برداشت های سطح عامیانه از مسجد، عنوان کرد: نوع برداشت ها از این مکان مقدس باید نگاه رو به رشد باشد.

درویش نژاد با بیان اینکه زاویه نگاه به مسجد از منظر نظم اجتماعی باید نگاهی مترقی باشد، افزود: همه ارکان هستی بر پایه یک نظم استوار می باشد و مسجد هم نمادی از جریان نظم اجتماعی عبادی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ابراز داشت: مسجد به معنی سجده است و سجده در مفاهیم عرفانی فقط سر بر زمین گذاشتن نیست، بلکه نماد تواضع در برابر معبود برای رشد و عروج است.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که باید در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد به آن توجه ویژه شود، ایجاد نوگرایی و جذابیت برای تبلیغ دین و مبانی اعتقادی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسجد باید هم مکان جذب فکری و علمی و هم جذب فیزیکی باشد، گفت: کانون های فرهنگی هنری باید فضایی ایجاد کنند تا افراد مختلف حتی کسانی که با مسجد بیگانه اند، جذب این مکان معنوی شوند.

وی، تکریم افرادی که وارد مسجد می شوند را یکی از مهمترین راه های نگهداشت نیرو در این مکان مقدی دانست و بیان کرد: کانون های مساجد باید به گونه ای باشند که فرد از بودن و ماندن در آن لذت ببرد.

درویش نژاد در ادامه بر توجه به زیبایی در مسجد تاکید کرد و گفت: اگر به مقوله زیبایی و نشاط در کانون های فرهنگی مساجد توجه نشود، به مهمترین هدف که جذب افراد است، دست نخواهیم یافت.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان افزود: نظافت مسجد و گردگیری لوازم آن و چیدمان کتاب ها بر اساس موضوعات، تجهیز کتابخانه های مساجد به کتاب های متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقلیمی هر منطقه باعث ایجاد جذابیت این مکان می شود.

وی با انتقاد از بسته بودن درب مسجد به جز در وقت نماز، بر بیشتر شدن مدت زمان استفاده از فضای مسجد تاکید کرد و اظهار داشت: مسجد باید به پاتوقی برای نخبه های فرهنگی، علمی و پژوهشی تبدیل شود.

درویش نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اعلام حمایت همه جانبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون های فرهنگی هنری مساجد، عنوان کرد: این اداره کل در کنار توجه به بخش های مختلف فرهنگی هنری، توجه ویژه ای به حوزه کانون های مساجد دارد.

وی افزود: از کانون هایی که در حوزه های مختلف فرهنگی هنری ازجمله عفاف و حجاب، دفاع مقدس و ... طرح های علمی و کارشناسی شده ارائه کنند، حمایت خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به وضعیت اقلیمی استان، تجهیز مساجد به سیستم سرمایشی را ضروری دانست و بر تقویت کتابخانه، راه اندازی خانه های فرهنگ دیجیتال در مساجد و همچنین توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 408840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha