15 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان گفت: 15 هزار معلول تحت پوشش این سازمان در استان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، محمد محمدی قیداری آمار معلولین در جوامع جهان سوم را 3 تا 4 درصد میزان جمعیت این کشورها اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به جمعیت حدود یک میلیونی استان زنجان، بر طبق این آمار جمعیت معلولان این استان حدود 30 تا 40 هزار نفر تخمین زده می‌شود‌.
 

وی با بیان اینکه این معلولان مبتلا به انواع مختلف معلولیت‌ها هستند، تصریح کرد: معلولان زیر پوشش این سازمان در استان زنجان، شامل معلولان جسمی ـ حرکتی، ناشنوایان، نابینایان، معلولان ذهنی، سالمندان و بیماران روانی مزمن هستند که خدمات‌رسانی به این معلولان در مراکز مختلف این استان انجام می‌گیرد‌.
 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان به انجام موفق اصل 44 در سازمان بهزیستی در سطح کشور اشاره و بیان داشت: هم اکنون 80 درصد از وظایف معاونت توانبخشی این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده که این سازمان با عقد قرارداد با مراکز خصوصی نگهداری از معلولان از خدمات آنان استفاده می‌کند.
 

وی تعداد مراکز نگهداری از سالمندان در استان زنجان را چهار مرکز عنوان کرد و افزود: این مراکز شامل دو مرکز نگهداری روزانه مختلط و مرکز شبانه روزی نگهداری از مردان سالمند در زنجان و مرکز نگهداری از زنان در خرمدره است.
 

محمدی قیداری با اشاره به وجود سه مرکز خدمات رسانی به بیماران روانی مزمن در سطح استان زنجان ابراز داشت: مرکز جامع نگهداری مردان و زنان به صورت مجزا در زنجان، مرکز شبانه روزی مردانه خرمدره و همچنین مرکز روزانه مخصوص این معلولان که در زمینه آموزش‌هایی مانند حرفه آموزی فعالیت می‌کند، وظیفه نگهداری از این معلولان را بر عهده دارند‌.
 

وی تعداد مراکز خدمات رسانی معلولین ذهنی را 10 مرکز در سطح این استان اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد پنج مرکز به صورت شبانه روزی برای معلولیت های شدید ذهنی و پنج مرکز روزانه برای معلولان ذهنی با شدت کمتر در استان زنجان مشغول به فعالیت هستند.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان به پرداخت هزینه نگهداری و پرستاری به خانواده معلولان ذهنی استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: این هزینه به خانواده معلولان ذهنی شدید و بسیار شدیدی که خود اقدام به نگهداری از این معلولان را میکنند، پرداخت می‌شود.
 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی زنجان، این مسئول توانمندسازی معلولان ذهنی را گام نخست در مطابقت آنان برای زندگی در اجتماع عنوان کرد و گفت: این مرحله بر اساس نیازمندی‌های فرد معلول ذهنی به منظور انطباق یافتن وی با اجتماع صورت می‌گیرد که پس از این مرحله معلول وارد بخش آموزش حرفه‌ای می‌شود.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بخش آموزش دروس به معلولان بر عهده آموزش و پرورش است، اذعان داشت: این معلولان بر اساس توانایی یادگیری تحت آموزش توسط آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌گیرند که در مورد معلولان ذهنی در صورت شدت معلولیت آموزش‌های ویژه این افراد در مراکز سازمان بهزیستی انجام می‌گیرد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 41533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha