قرار گرفتن استان یزد در رتبه اول کشور از نظر تعداد کتابخانه

خبرگزاری شبستان: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: نسبت به افق 1404 از نظر تعداد کتابخانه استان یزد در رتبه اول کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، علی ملا عباسی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد امروز (18 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد گفت: هفته کتاب و کتابخوانی از 24 آبان آغاز و تا 1 آذر ادامه خواهد داشت و در این مدت برنامه های مختلفی در سطح استان انجام می شود.

 

وی تجدید میثاق کتابداران با شهدای هشت سال دفاع مقدس و سومین شهید محراب، برگزاری جلسه با امام جمعه، برگزاری جلسه با نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، برگزاری جلسه با فرمانداران و شهرداران محترم استان را از جمله برنامه های این هفته دانست.

 

ملاعباسی با اشاره به برگزاری کنگره استانی خوشه های زخم گفت: این کنگره برای نخستین بار و با دو موضوع  «آموزه های قیام عاشورا و فرهنگ حسینی» و «انتظار و عاشورا» در استان برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: برگزاری چندین شب شعر در شهرستان ها، برگزاری جلسه نقد کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری کلاس های قصه گویی و شعر خوانی ویژه کودکان در کتابخانه های عمومی، معرفی کتاب های چاپ جدید نویسندگان شهرستان ها، برگزاری مسابقه نقاشی، برگزاری نمایشگاه های مختلف، برگزاری جلسه رونمایی از کتاب مجموعه شعر پاییز دیوانه و برگزاری همایش زندگی سالم همراه با کتاب از جمله برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در استان یزد است.

 

ملاعباسی با اشاره به افتتاح چندین پروژه در این هفته اظهار داشت: افتتاح رسمی کتابخانه حاج علی اکبر وکیلی، افتتاح بخش کودک کتابخانه های طباطبایی و حضرت زهرا(س)، افتتاح کتابخانه شفق، افتتاح بخش کودک کتابخانه سخوید از جمله پروژه های عمرانی این نهاد می باشد که در این هفته به بهره برداری می رسد.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد، بازدید دانش آموزان و مدارس از کتابخانه ها و اهدای کتاب توسط مردم و خیرین در طول هفته کتاب به کتابخانه ها را از دیگر برنامه های این نهاد اعلام کرد.

 

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه های استان در حوزه آمار و ارقام گفت: در حال حاضر 92 کتابخانه نهادی و 19 کتابخانه مشارکتی در استان فعالیت می کنند.

 

ملاعباسی با بیان اینکه برای هر 9 هزار و 366 نفر یزدی یک کتابخانه در استان وجود دارد اظهار داشت: نسبت به افق 1404 از نظر تعداد کتابخانه استان یزد در رتبه اول کشور قرار دارد.

 

وی تعداد نسخ کتاب کتابخانه های استان را یک میلیون و 887 هزار و 397 اعلام کرد و گفت: به ازای هر نفر یک و 76 صدم کتاب در کتابخانه های استان موجود است.

 

ملاعباسی مجموع زیربنای کتابخانه های استان را 64 هزار و 670 متر مربع اعلام کرد و افزود: به ازای هر 100 نفر 6 متر مربع فضای کتابخانه ای در استان موجود است.

 

وی با بیان اینکه 95 هزار و 543 نفر در کتابخانه های استان عضو هستند اضافه کرد: تقریبا 8 و نه دهم درصد از جمعیت استان در کتابخانه ها عضویت دارند.

 

ملاعباسی با اشاره به آغاز اجرای طرح سراسری عضویت در کتابخانه ها برای اعضا اظهار داشت: در این طرح افراد می توانند با عضویت در یک کتابخانه از خدمات سایر کتابخانه های کشور استفاده کنند.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد تصریح کرد: با اجرای این طرح آمار عضویت در کتابخانه های کشور دقیق تر و واقعی تر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه 90 درصد کتابخانه های استان به صورت الکترونیک در حال فعالیت هستند افزود: تمام کتابخانه های استان دارای کتابخانه کودک می باشند و این بخش در برخی از کتابخانه ها به صورت تخصصی فعال است.

 

ملاعباسی با اشاره به فعالیت های حوزه عمرانی گفت: کتابخانه خیرساز دکتر جوادی توسط با پیشرفت 88 درصدی توسط خیر محترم در حال ساخت است و بنا به قول نهاد کتابخانه ها برای تجهیز این کتابخانه تاکنون 80 میلیون تومان قفسه خریداری شده است.

 

وی اضافه کرد:انجام اقدامات مطالعاتی کتابخانه های مرکزی شهرستان های اردکان، بافق، ابرکوه و مهریز، ساخت کتابخانه 220 متر در چاهک شهرستان خاتم، ساخت کتابخانه شهید صدوقی مروست، ساخت کتابخانه مجتمع سلیمیان و ساخت کتابخانه روستای بنادکوک از جمله اقدامات عمرانی صورت گرفته است.

 

ملاعباسی گفت: در زمینه تجهیزات و تعمیرات نیز اختصاص اعتیار سه میلیارد ریالی برای کتابخانه شرف الدین علی به عنوان یکی از کتابخانه های قدیمی استان و حمایت خیری 500 میلیون تومانی برای کتابخانه وکیلی زارچ  از جمله اقدامات انجام شده است.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزد با اشاره به نیمه تمام مانده کتابخانه مرکزی استان پس از 17 سال گفت: به دلیل مشکلات مالی این کتابخانه به شهرداری یزد واگذار شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حضار 12 ایستگاه مطالعاتی در استان وجود دارد افزود: به دلیل تغییر مدیریت در نهاد کتابخانه های کشور طرح ایستگاه های مطالعه و کتاب من متوقف و در حال بازنگری است.

 

ملاعباسی برگزاری 37 مسابقه آنلاین، 45 کلاس آموزشی، فعالیت کانون های ادبی، برگزاری محافل شب شعر، برگزاری نمایشگاه، برگزاری مسابقات نقاشی را از فعالیت های 6 ماهه اخیر معاونت فرهنگی این نهاد دانست.

 

وی افزود: در سال 92 نیز حدود 60 مسابقه آنلاین استانی و کشوری و همچنین مسابقه مکتوب در استان برگزار شد که برای نمونه تنها برای مسابقه مهرورزی 63 میلیون ریال هزینه شده است.

 

ملاعباسی گفت: برگزاری 2 جلسه نقد کتاب ملی، چهار جلسه نقد کتاب استانی و هفت جلسه نقد کتاب شهرستانی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه نقد کتاب در سال 92 است.

 

پایان پیام/

کد خبر 415649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha