عضویت بیش از 40 هزار نفر در کتابخانه های کانون های مساجد استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: بیش از 40 هزار نفر در کتابخانه های کانون های فرهنکی هنری مساجد استان یزد عضو هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، علی غیاثی ندوشن، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز (19 آبان) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) با اشاره به نامگذاری 24 آبان تا 1 آذر به عنوان هفته کتاب و کتاب خوانی گفت: ستاد بزرگداشت هفته کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر شده است ولی تمام دستگاه های فرهنگی،علمی، آموزشی عضو این ستاد هستند.

 

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته کتاب گفت: 24 آبان به عنوان اولین روز از هفته کتاب با عنوان کتاب، محرم و مسجد، روز دوم با عنوان کتاب، آگاهی و سبک زندگی، روز سوم با عنوان کتاب، فرهنگ و صنعت، روز چهارم با عنوان کتاب، مدرسه و دانشگاه و حوزه، روز پنجم با عنوان کتاب ، پدیدآورندگان، خادمان و پیشکسوتان نشر، روز ششم با عنوان کتاب، روستا و عشایر ، روز هفتم با عنوان کتاب و شهروند و آخرین روز هفته کتاب با عنوان کتاب، رسانه و فناوری های نوین نامگذاری شده است.

 

غیاثی در ادامه به ارائه گزارش در حوزه نشر کتاب استان پرداخت و گفت: در حال حاضر 72 ناشر شامل 6 ناشر دانشگاهی، 8 ناشر کودک و 58 ناشر عمومی در استان فعالیت دارند.

 

وی تعداد چاپخانه های استان را 92 عدد اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد 37 چاپخانه افست، 28 چاپخانه دیجیتال، 5 مرکز لیتوگرافی، 5 چاپخانه صنعتی و 17 چاپ سیلک می باشند.

 

غیاثی با بیان اینکه متاسفانه چاپخانه های استان به روز نیستند تصریح کرد: در حوزه چاپ صنعتی از استان های پیشرو کشور در عرصه چاپ می باشیم.

 

وی تعداد کتاب های چاپ شده استان در سال 91 را 271 عنوان اعلام کرد و گفت: از این تعداد 247 کتاب برای اولین بار چاپ شده اند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در سال 92  تعداد کتاب های چاپ شده استان 362 عنوان بوده است که 335 عنوان آن چاپ اولی بوده است.

 

وی تعداد کتاب های چاپ شده استان در شش ماهه نخست سال جاری را 165 عنوان اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد 146 عنوان کتاب چاپ اولی بوده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اضافه کرد: در مجموع 178 هزار جلد کتاب در 6 ماه نخست سال توسط ناشران استان چاپ شده است.

 

وی با بیان اینکه میانگین تیراژ کتاب استان در سال های اخیر مناسب نبوده است گفت: این میانگین هزار جلد بوده است که باید تلاش شود تا موانع موجود بر سر راه چاپ و نشر استان برطرف شود.

 

وی از مشکلات موجود در صنعت چاپ استان را عدم وجود صنعت صحافی مناسب در استان دانست و گفت: یکی از اولویت های این اداره کل سرمایه گذاری افراد در حوزه صحافی می باشد.

 

غیاثی تصریح کرد: کتاب های چاپ شده در سال 92 عمدتا با موضوعات ادبیات، علوم کامپیوتر، فلسفه، روانشناسی و دین و اخلاق بوده است.

 

وی با اشاره به فعالیت 700 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان گفت: از این تعداد 249 کانون دارای کتابخانه مخزن دار و 169 کانون دارای کتابخانه باز می باشد.

 

غیاثی تعداد اعضای کتابخانه های مساجد استان را 40 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 380 هزار جلد کتاب در کتابخانه کانونهای مساجد استان موجود است.

 

وی در تبیین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی این اداره کل گفت: تجلیل از خادمان حوزه نشر و کتاب، برپایی 10 نمایشگاه کتاب در سطوح مختلف در استان، برپایی نمایشگاه کتاب نویسندگان یزدی در کتابخانه رضوی، برگزاری نشست های نقد کتاب، افتتاح اولین نمایشگاه دائمی استان کتاب توسط بخش خصوصی، اهدا کتاب به مراکز فرهنگی، عامی و آموزشی و خرید کتاب از نویسندگان یزدی با اولویت کتاب های سال 92 و 93 از جمله برنامه های این اداره کل در هفته کتاب است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزاری نشست های تخصصی با ناشران و نویسندگان استان، با چاپخانه دارا استان به مناسبت روز کتاب و صنعت، افتتاح دو چاپخانه، بازدید از تعداد چاپخانه ها و دفاتر ناشران استانی به صورت نمادین و توزیع کتاب با موضوع خانواده و سبک زندگی  در مراکز مشاوره و دادگاه های استان را از دیگر برنامه های هفته کتاب در استان اعلام کرد.

 

پایان پیام/

کد خبر 415918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha