فرهنگ و دین، اصول و مبنای توسعه کشور است

خبرگزاری شبستان: سخنگوی دولت، فرهنگ و دین را اصول و مبنای توسعه کشور دانست و با اشاره به وجود امامزادگان متعدد در شیراز، گفت: برای توسعه این مکان های مقدس دینی و فرهنگی، تخصیص بودجه مناسب در برنامه دولت قرار داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری امشب (23آبان) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در آغاز سفر هدف اصلی خود را اعلام سلام و پیام رئیس جمهور و هیئت وزیران به مردم متدین با فرهنگ و بزرگوار فارس عنوان کردم، گفت: توسعه کشور که یکی از اهدف مهم ماست و این مهم نیز و در سند چشم انداز 20 ساله توسعه یافتگی و حضور در رتبه اول اقتصادی راهبردی مورد تاکید قرار داشته است.

 

رئیس سازمان برنامه بودجه با یادآوری این مطلب که برای نیل به این هدف لازم است که دولت با همه همت در جهت پیشرفت اقدام کند، افزود: از این رو هر یک از استان ها نیز بایست از ظرفیت خودشان به نحو شایسته استفاده کنند.

 

وی، فارس را در جمع استان های ممتاز ایران اسلامی دانست و افزود: اطلاع از وضع کنونی فارس، چه کارهایی می توان در زمان باقیمانده سال برای این استان اجرایی کرد و چه کارهایی برای این استان لازم است که در بودجه 94 مد نظر قرار داده شود، از جمله اهداف سفرم به فارس بود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آنچه که می توان در سال 94 برای فارس اقدام کرد باید در بودجه ای گنجانده شود چرا که این بودجه باید در عرض همین هفته به دولت ارسال شود و برای بودجه 94 تنها در همین هفته فرصت باقی است، افزود: ماموریت احصای موارد مختلف برای گنجایش در بودجه توسط رئیس جمهور به من واگذار شده بود که سعی می کنم ماموریت رئیس جمهور را به اتمام برسانم.

 

وی اضافه کرد: فارس در ردیف های مختلف بالغ بر 13 هزار و 760 میلیارد ريال اعتبار مصوب در نزد دولت دارد این عدد برای اجرای 177 طرح ملی و استانی ویژه برای در نظر گرفته شده است، افزود: فارس از لحاظ اعتبارات ملی در بین 31 استان در جایگاه سوم است.

 

دکتر نوبخت طرح های ویژه استانی را طرح هایی خواند که قبلا ملی بوده اند و امروز به استان واگذار شده است، افزود: فارس از لحاظ طرح های استانی ویژه در جایگاه دوم و از حیث اعتبارات استانی در جایگاه دوم کشور قرار دارد و دولت برای توسعه فارس این ردیف بودجه ها را اختصاص داده است.

 

وی در مجموع جایگاه فارس در بودجه را جایگاه دوم و سوم دانست و یادآور شد: تلاش می شود این اعتبار مصوب را به صورت مناسب را تخصیص دهیم و تاکنون اعتبارات نیمه اول به صورت کامل تخصیص شده و امیدواریم نیمه دوم نیز تخصیص کامل را شاهد باشیم.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تمامی طرح هایی که با اعتبارات یک صد درصدی خودشان به بهره برداری برسند، تمام آن میزان را اختصاص دهیم، افزود: مقرر شد تا در هفته جدید مسئولین استانداری و نمایندگان 2 جلسه با معاونت برنامه ریزی داشته باشند که این دیدارها برای بررسی تنش و مشکلات آبی استان و طرح های عمرانی فارس در بخش راه خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون نیز با کاهش قیمت نفت مواجهیم و با این همه باید به طور هوشمند و هدفمند به نحوی بودجه ها را اختصاص دهیم که بیشترین کارایی داشته باشند، اظهار داشت: از بین طرح هایی که تاثیر در پیشرفت فارس دارند و تمام آن با تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرند، به طور حتم انتخاب خواهند شد و بودجه تخصصی به آنها ارائه می شود.

 

دکتر نوبخت با اشاره به اینکه از نزدیک با بحران و خشکی دریاچه پریشان آشنا شدم، افزود: با توجه به سیاست دولت و رئیس جمهور برای احیای دریاچه ها، ردیف بودجه ای در بودجه سال 94 مورد نظر قرار دادیم و سعی می شود برای احیای دریاچه های خشکیده استان فارس ردیف مستقل ایجاد شود تا آنها نیز احیا شوند.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از دانشگاهیان خواست تا هر طرحی که می تواند در کوتاه زمان نسبت به رفع خشکسالی به ویژه رفع خشکی دریاچه ها شود را به دولت ارائه کنند، افزود: خشکی دریاچه ها بخشی مربوط به خشکسالی و بخشی به خاطر مصرف بی رویه است.

 

وی در خصوص وضع گردشگری فارس نیز یادآور شد: ردیف خاص برای بودجه سال 94 در ارتباط با ظرفیت گردشگری به ویژه برای آثار تاریخی و باستانی تخت جمشید و پاسارگاد ایجاد می شود که تنها برای استفاده بهینه از این ظرفیت های گردشگری است و همکاران در میراث نیز برنامه های خود را برای جذب گردشگر و احیای صنعت گردشگری به ما ارائه کنند.

 

دکتر نوبخت، فرهنگ و دین را اصول و مبنای توسعه کشور دانست و با اشاره به وجود امامزادگان متعدد در شیراز، یادآور شد: برای توسعه این مکان های مقدس دینی و فرهنگی که از جاذبه های فراوانی گردشگری برخوردارند و روی صنعت گردشگری نیز تاثیر بسزایی می گذارند، تخصیص بودجه مناسب و حداکثری فرهنگی و دینی، در برنامه دولت قرار داده شده است.

 

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه مطالب صنعتگران را مورد توجه قرار گرفت و فارس دارای ظرفیت عظیمی در این خصوص است، افزود: تولیدات سال جاری در زمینه های مختلف همچون تولید، اشتغال و گردشگری نسبت سال گذشته رشد فزاینده داشته است که رشد چهار و 6 دهم درصدی تولید ناخالص ملی کشور نتیجه این اتفاقات است و در تمام نقاط ایران نیز نسبت به 6 ماه اول سال گذشته در مدت مشابه رشد خوبی شاهد بودیم.

 

وی با اشاره به اینکه نسبت به جایگاه استان فارس برنامه های ویژه ای داریم که باید صورت گیرد و فرهیختگان فارس باید برنامه توسعه استان را به ما بدهند، افزود: در برنامه ششم سعی می شود تا این موارد لحاظ شود.

 

سخنگوی دولت همچنین در خصوص تعیین وزیر علوم نیز گفت: آموزش عالی در کشور جایگاه رفیعی دارد و برای دولت مهم است که دانشگاهیان با مدیریتی مواجه شوند که از مقبولیت لازم برخوردار باشد، پیش از این شخصیت های دانشمندی را به مجلس محترم معرفی کردیم که مورد قبول قرار نگرفتند اما دولت قانون مند است و متواضعانه نظر مجلس را می پذیرد.

 

وی همچنین اضافه کرد: شخصیت علمی، فرهنگی و کسی که سوابق ارزشمندی در دفاع از انقلاب داشته باشد به مجلس معرفی می شود که با این جایگاه یک رای قاطع صادر شود.

 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجلس در بسیار از موارد همکاری خوبی با دولت داشته است، اظهار داشت: امروز نیز می خواهیم مجلس همچون گذشته در این برهه حساس، کمک بیشتری داشته باشد.

 

وی در خصوص تاسیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز افزود: در اصل 126 قانون اساسی این اختیار به رئیس جمهور داده شده است و پس از آن شورای عالی اداری تشکیل و نسبت به تشکیل مجدد این سازمان تصمیم گیری و سپس تشکیل این سازمان تصویب شد.

 

دکتر نوبخت با اشاره به اینکه قبلا با کاری غیر کارشناسی و با سرعت این سازمان ادغام شد، اضافه کرد: این سازمان در استان ها نیز باید با سازوکار توافق شده با استانداران به وجود آید و چگونگی اجرای این مصوبه ظرف 2 هفته آینده با پیشنهاد وزیر کشور و معاونت برنامه ریزی به دولت ارائه می شود.

 

وی در خصوص طرح پرسش عدم حضور رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات، اضافه کرد: اینکه بخواهیم یک فرد در سیاست خارجی و داخلی نقش آفرینی کند و در همه جا حضور یابد، به نظر منطقی نیست، رئیس جمهور یک فرد است و رسانه ها باید حضور وزرا در نمایشگاه را حضور رئیس جمهور بدانند.

 

سخنگوی دولت رابطه دولت تدبیر و امید با جامعه مطبوعاتی را بسیار برادرانه دانست و عدم حضور فیزیکی رئیس جمهور را به منزله بی توجهی دولت به قشر رسانه ای نخواند و یادآور شد: دکتر روحانی در سال 85 مدل توسعه ای را در یک هزار صفحه تدوین کردند که در سال 88 منتشر شد و دیدگاه مجموعه دولت دکتر روحانی در خصوص فرهنگ در این مدل ذکر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه 52 درصد از اعتبارات فرهنگی در اختیار غیر دولتی و تنها 48 درصد در اختیار دولت است و که متاسفانه هر کار گیر بر فرهنگ باشد به دولت نگاه می کنند، افزود: فرهنگ زیربنای توسعه است.

 

وی در خصوص توجه دولت به اقشار کم در آمد نیز گفت: بحث یارانه ها را توجه کنید اگر این مهم در دولت ما کلید می خورد به طور حتم نحوه اجرای آن تفاوت می کرد اما امروز به افراد کم درآمد 2 وعده به صورت ویژه، یارانه مضاعف را پرداخت شد.

 

دکتر نوبخت همچنین در خصوص هزینه های درمان نیز با اشاره به اینکه قبلا مردم 90 درصد هزینه های درمان در بیمارستان های دولتی پرداخت می کردند اما امروز این رقم به 10 درصد رسیده و ما بقی را دولت تقبل کرده است، یادآور شد: رقم 10 درصد پرداخت مردم  در مرحله سوم 6 درصد و هست و حتی برخی منتقدین سخت دولت نیز روی این مسئله صحه گذاشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه تورم را مهار و جلوی رشد قیمت را گرفته شد، اضافه کرد: در آمدهای دولت می بایست 106 تا 110 میلیارد دلار به صورت سالانه باشد که تنها 26 میلیارد دلار آن محقق شده است.

 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دولت مسکن مهر را قطع نکرد، افزود: دولت در شهرهای بزرگ همچون شیراز تا سقف 500 میلیون ريال وام ارزان قیمت را برای حمایت از افراد کم درآمد در دستور کار قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه 12 هزار میلیارد ريال سوبسید تسهیلات ساخت و ساز برای افراد کم درآمد در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این مهم باعث می شود تا اشغال زایی نیز صورت گیرد.

 

دکتر نوبخت وضعیت اشتغال در کشور را روند به سمت مثبت دانست و با اشاره به اینکه البته به آن راضی نیستیم، افزود: در تابستان سال جاری 400 هزار فرصت شغلی ایجاد شد که در برابر 2 میلیون نفر بازهم باید کار بیشتری توسط دولتمردان صورت گیرد که برای آنان نیز شغل ایجاد شود.

 

وی در خصوص تخصیص بودجه به دانشگاه مهدویت و ورزشگاه میانرود شیراز نیز گفت: نمی دانم این دانشگاه جز این ردیف هست یا خیر، اما در خصوص ورزشگاه میانرود باید گفت که این ورزشگاه ردیف بودجه داشته است.

 

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه برنامه هایی برای تحکیم بنیان خانواده در نظر قرار داده ایم، افزود: اعتبارات برای تخصیص اهم و مهم می شوند چرا که تمام این بودجه ها شاید در خزانه وجود نداشته باشد.

 

سخنگوی دولت همچنین گفت: برای اینکه دولت با مشکل عدم تحقق بودجه مواجه نشود از ابتدا با اعداد معقول برنامه ریزی می کند و تلاش بر اینست به صورت هدفمند و بهینه تخصیص اعتبار صورت گیرد و این در حالی که در آمد خزانه صد درصد نیست.

 

پایان پیام/

کد خبر 416858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha