مسجد افزون بر تعلیم و تعلم روح را پرورش و آلودگی و تیرگی را پاک می کند

تفاوت میان مسجد و مدرسه این است که مدرسه مکان دانش آموختن است؛ ولی در مسجد، افزون بر تعلیم و تعلّم، روح نیز پرورش می‏یابد و از آلودگی‏ها و تیرگی‏ها پاک می‏شود.

خبرگزاری شبستان: آیت الله جوادی آملی، مفسر قرآن کریم در بیان تفاوت مسجد و مدرسه این گونه بیان کرده اند که تفاوت میان مسجد و مدرسه این است که مدرسه مکان دانش آموختن است؛ ولی در مسجد، افزون بر تعلیم و تعلّم، روح نیز پرورش می‏یابد و از آلودگی‏ها و تیرگی‏ها پاک می‏شود.

 

فایده دیگر حضور در مراکز مذهبی، اثر شگرف آن در تطهیر جان و تهذیب نفس است. قرآن کریم درباره این مراکز می‏فرماید: در آن‏جا مردمانی هستند که تطهیر ضمیر و صفای دل را دوست می‏دارند؛ ﴿فیه رجال یحبّون أن یتطهّروا و الله یحبّ المطّهّرین﴾. چون قرآن و عترت همتای همند، هر جا که از معارف قرآن یا مآثر عترت سخن به میان می‏آید و مردان وارسته‏ای به علم و عمل آن‏ها مبادرت می‏کنند، که بارزترین مصداق کلام خدای سبحان است که فرمود: ﴿فی بیوتٍ أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدوّ و الآصال. رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و إقام الصلوة و إیتاء الزکوة یخافون یوماً تتقلّب فیه القلوب و الأبصار﴾.(و آن مشکات) در خانه‏هایى (قرار دارد مانند معابد و مساجد و منازل انبیاء و اولیاء) که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند.

 

حسینیه، کانون صرف اشک و آه و مویه بدون معرفت نیست، بلکه جایگاه شناخت و آموزش است. اشکی که از روی اندیشه و خرد جاری شود، چونان چشمهٴ زلال زمزم به انسان، شجاعت و شهامت و صفای باطن می‏بخشد.

وی در جای دیگری پیرامون پیام های فرهنگی مسجد می گوید: مساجد دارای پیام‌های فرهنگی اند و نخستین پیام فرهنگی مسجد این است که محراب چشم مسجد است. 


محراب مسجد ما را به سمت کعبه رهنمون می‌کند، ما باید از راه محراب مسجد به کعبه راه پیدا کنیم، چرا که محراب مسجد راهنمای ورود به کعبه است و راهی برای ورود به بیت عتیق خانه‌ای آزاد محض است، کسی که بخواهد به بیت عتیق برسد باید از خیال و هوس دوری کند. برای اینکه بتوان به این خانه رسید باید از قید و بند دنیا آزاد شد.(1)

 

لزوم توجه مسئولان به حفظ قداست مسجد


 مسئولان باید نسبت به حفظ قداست مساجد اهتمام بیشتری داشته باشند، جوانان امانت‌هایی در اختیار ما هستند که باید از آنها حفاظت کنیم. ما باید با رفتار، گفتار و نوشتار خود بهترین الگو برای جوانان باشیم، چرا که نسل جوان از رفتار ما الگو می‌گیرند. تربیت جوانان در مساجد باید سرلوحه کار مسئولان باشد، جوانان امانت‌هایی در اختیار ما هستند که باید از آنها حفاظت کنیم. 

 

مسئولان مسجد وظیفه دارند، فضای مسجد را فضای قداست و طهارت کنند و اولین جنگ ما باید با خودمان باشد و خود را تصاحب کنیم و مالک خویش باشیم. وقتی مسجد محور بیت عتیق و آزادگی شد درس می‌دهد و آن وقت نه اینترنت و نه فضای دیگری نمی‌تواند نوجوانان تربیت شده مساجد را به بند بکشاند.

 

جوانان و نوجوانان امانت های الهی در دست ما هستند و باید در حرم الهی بالنده شوند و وقتی با مسجد آشنا شدند و مسجد در ذائقه آنها شیرین باشد و بدان مشرف می شوند و نه مکلف و مسجد نباید صبغه تکلیف بگیرد بلکه باید صبغه تشریف داشته باشد تا برای جوان شیرین باشد، صرف امام جماعتی که سالمندان به او اقتدا کنند بعید است که مسجد موفق باشد، امام جماعت باید همه افکار را با خود همراه و به سمتی که می‌خواهد هدایت کند.

هنر تطهیر شده باید به مسجد راه یابد وگرنه هنر آلوده مسجد را آلوده می‌کند و از آن طرف، هنر طیب و طاهر، مسجد را طاهر می کند.(2)

منابع:

1. سایت اینترنتی حوزه نیوز

2.سخنرانی آیت الله جوادی آملی در جمع مسئولان ستاد عالی کانون های مساجد

 

پایان پیام/



 

کد خبر 42485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha