نقش بی بدیل علما و بزرگان در ترویج فرهنگ وقف

مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان قم گفت:علما نقش بی بدیلی در ترویج فرهنگ وقف در میان مردم داشته اند و خود نیز در این زمینه از پیشگامان بوده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شوزب شیری شب گذشته در سومین همایش وقف و رسانه در آستان مقدس امامزاده جعفر شهید(ع) با بیان اینکه یکی از سیره‌های عملی این بزرگان انفاق و صدقه است اظهار کرد: این همایش برای بزرگداشت و بیان سیره بزرگی است که از پیامبر(ص) برای ما باقی مانده است.

 

وی با اشاره به اینکه در اداره کل اوقاف در 3 محور کار می‌کنیم که محور اول آن وقف است گفت: وقف صدقه جاریه‌ای است که انسان بعد از اینکه انسان از این عالم می رود برای او می‌ماند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه در استان قم 14 هزار موقوفه داریم عنوان کرد: از 1300 سال پیش در قم وقف کرده‌اند و با اینکه واقفین آن‌ها از دنیا رفته‌اند ولی موقوفه آن‌ها همچنان جریان دارد.

 

وی با اشاره به اینکه هر سال 5 هزار مجالس اهل‌بیت(ع) از محل این موقوفات برگزار می‌شود افزود: از محل این موقوفات امسال 15 هزار عالم به روستاها رفته‌اند و چراغ روضه‌ها را روشن کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین شیری با بیان اینکه 80 درصد از موقوفات در قم مربوط به دین و عقیده مردم مربوط می‌شود گفت: یکی دیگر از کارهای اداره اوقاف قم رسیدگی به امامزادگان است.

 

وی با اشاره به اینکه قم حرم اهل‌بیت(ع) است و علاوه بر آن دارای شرافت و قداست است ابراز داشت: هر جا امامزاده‌ها رفته‌اند امنیت اعتقادی را به همراه خود برده‌اند و هر جا که از وجود امامزاده‌ها محروم بودند مکتب اهل‌بیت(ع) وجود ندارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم از فراهم شدن طرح جامع اوقاف برای امامزادگان خبر داد و گفت: 70 پروژه عمرانی از وجوهات موقوفات در قم در حال اجرا است.

 

وی با بیان اینکه بیش‌ترین کار فرهنگی اوقاف برگزاری دوره‌های حفظ قرآن است ادامه داد: امروز اوقاف بر منبر حفظ قرآن قم نشسته است و حدود 220 کلاس حفظ قرآن کریم در کنار امامزادگان برگزار شده و 6400 نفر از جوانان بر سر سفره ناب امامزادگان نشسته‌اند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین شیری بیان کرد: امسال 2 هزار نوجوان در 35 امامزاده اوقاف فراغت خود را طی کرده‌اند و در مسابقات قرآنی که برگزار شد 37 هزار نفر شرکت کردند.

 

وی با اشاره به اینکه به همان اندازه که وقف جریان پیدا کند استقبال مردم هم بیشتر است گفت: امسال 10 وقف جدید داشتیم که بالای 8 میلیارد تومان ارزش داشته است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم با بیان اینکه باید وقف را طوری هزینه کرد که به درد مردم بخورد عنوان کرد: امروز اولویت وقف در قم سلامت است و مردم باید موقوفات خود را به این سمت ببرند.

 

وی با اشاره به اینکه یک سوم واقفان قم علما بوده‌اند گفت: علمای قم 35 مرکز درمانی وقفی در قم ساخته‌اند و همواره در این راه پیش‌قدم بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین شیری تصریح کرد: ازدواج جوانان، تحصیل جوانان و ... مواردی است که باید واقفان در این موضوعات وارد شوند.

 

وی با بیان اینکه 25 سالی که امیرالمؤمنین(ع) در بستر سیاسی نبودند باغ‌های بسیاری وقف کرده‌اند و وقف نامه‌های بسیاری از ایشان باقی مانده است گفت: ما در قم تمام وقف نامه‌ها را بازبینی کردیم و با راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی این وقف نامه‌ها را در آن‌ها نگهداری می‌کنیم.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه اگر وقفی صورت می‌گیرد باید وقف نامه داشته باشد و در اختیار این بانک اطلاعاتی قرار بگیرد ادامه داد: اولین وقف نامه در قم مربوط به سعد بن عبدالله است که مسجدی را وقف کردند که اولین وقف نامه در قم است.

 

وی از برگزاری نمایشگاه علمای واقف قم خبر داد و گفت: قم ستارگان بی‌بدیلی دارد که نقش مهمی در راه وقف داشته‌اند و به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه قم نمایشگاهی در قبرستان شیخان قم برگزار شده است و علمایی که در امر وقف موقوفاتی داشته‌اند در این نمایشگاه معرفی‌شده‌اند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 425445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha