جنگ سرد جدید بر گدازه های مناقشات ژئوپلتیک

خبرگزاری شبستان: جنگ سرد جدید میان روسیه و غرب پس از بحران اوکراین شکل جدی تری به خود گرفت مساله ای که با اشتباه استراتژیک غرب اکنون به سختی با مذاکره قابل حل و فصل است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در آخرین روز از سال 2013، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به مناسبت سال نو پیام تبریکی به باراک اوباما فرستاد.

پوتین در این پیام " روح همکای و احترام به منافع مشترک" میان دو کشور در آن سال را ستود و در سال آینده از "عزم مسکو برای برقراری رابطه سازنده " با واشنگتن سخن گفت.

اما پوتین به اظهارات خود پایبند نماند. وی در ماه مارس کریمه را به روسیه الحاق کرد و یک ماه بعد علنا حمایت خود را از جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین اعلام کرد. ماه جولای، این جدایی طلبان یک هواپیمایی غیرنظامی را هدف قرار داد و منجربه کشته شدن تمام  298 نفر سرنشین آن شد.  ماه آگوست روسیه به مدت یک سال واردات مواد غذایی از آمریکا را متوقف نمود و سپتامبر گذشته چندین شعبه ی مک دونالد را در روسیه تعطیل کرد.

حوادث سال 2014روابط آمریکا و روسیه را چنان تیره و تار کرد که از زمان جنگ سرد و به قدرت رسیدن میخاییل گورباچف بی سابقه بوده است. دو کشور دست از مذاکره کشیده و همزمان روسیه آتش جنگ داخلی در اوکراین بیشتر شعله ور می کرد. در حال حاضر و برای مدت ها امیدی به بهبود روابط دو کشور نیست.

مایکل مک فال سفیر سابق آمریکا در روسیه که ماه فوریه از سمت خود استعفا داد به خبرنگار ما گفت:" به نظر می رسد این شرایط باب میل پوتین بوده و وی رویارویی با آمریکا برای حفظ موقعیت خود در داخل کشور مهم قلمداد می کند که به عقیده من این مسئله تغییر پذیر نیست. او قصد ندارد دیدگاه خود را نسبت به ایالات متحده تغییر دهد و تا زمانی که وی قدرت را در اختیار دارد همین روند را ادامه خواهد داد. ایالات متحده و روسیه هنوز هم می توانند در زمینه اکتشافات فضایی و مقابله با تروریسم و در حل مسئله ایران مشارکت کنند اما نمی توان انتظار داشت رییس جمهور روسیه نگرش خود به کاخ سفید را عوض کند."

در واکنش به سیاست های کرملین، دولت اوباما بارها سیاستمداران روسیه، بزرگترین بانک ها، شرکت های صنایع دفاعی و انرژی این کشور را تحریم و پوتین را نیز از جلسات و نشست های چند جانبه حذف کرد. دولت مسکو نیز به ضرب الاجل های تعیین شده از سوی آمریکا برای خروج از اکراین اهمیتی نداد.

مقامات ایالات متحده عقیده دارند تحریم ها موثرند و اگر هدف این اقدامات تضعیف مالی روسیه باشد قطعا اثربخش خواهند بود.چنانکه سال گذشته ارزش روبل روسیه با 50درصد  مواجه شد و اقتصاد این کشور را در معرض سقوط قرار داد اما تاثیری بر سیاست های روسیه در اوکراین نداشت. پوتین نمی خواهد در مقابل خواسته های غرب تسلیم شود. به عقیده وی کشورهای غربی برای نابودی روسیه تلاش می کنند.

به اعتقاد مک فال ، روابط آمریکا و روسیه مدت ها و احتمالا تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما همین گونه باقی می ماند.

 آنجلا استنت، مدیر مرکز مطالعات اوراسیا، روسیه و اروپای شرقی دانشگاه جرج تاون، اظهار می دارد:" دو کشور درگیر جنگ سرد تازه ای شده اند. احتمال تهدید هسته ای وجود ندارد اما روسیه دوباره از غرب فاصله گرفته است. مسئله رقابت دو کشور عرصه جهانی نیست، چرا که مسلما ایالات متحده از نظر اقتصادی و نظامی نسبت به روسیه برتری دارد . در واقع رقابت اصلی پیرامون حیاط خلوت روسیه در فضای پس از فروپاشی شوروی در جریان است و تحت تاثیر چنین فضایی روسیه در سال 2015 نیز به مداخله در امور اوکراین ادامه می دهد و از ایالات متحده نیز کاری ساخته نیست."

روابط  دو کشور خیلی پیش از الحاق کریمه به روسیه و بیانیه پوتین به مناسبت آغاز سال2014 ، و به عقیده آنجلا استنت، پس از  پذیرش تقاضای پناهندگی ادوارد اسنودن  کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی پوتین رو به تیرگی گذاشت. به نظر مک فال،سفیر سابق آمریکا در روسیه، از زمان انتخاب مجدد پوتین به عنوان رییس جمهور در سال2012 ارتباط دو کشور به تدریج سرد تر شد.

مک فارل و استنت هر دو هم عقیده اند حوادث سال 2014 سبب تیره شدن چشم انداز سال آینده شده و استنت در این رابطه می گوید:" فکر می کنم انتظار بهبود روابط دو کشور بیهوده است."

 

کد خبر 428519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha