تنها عاملی که می‌تواند شیعه و سنی را به هم مرتبط کند دین است

آیت‌الله جوادی آملی دین را تنها عاملی دانست که می‌تواند برادران شیعه و سنی را به هم مرتبط کند و افزود: حوزه‌های علمیه اهل سنت باید تقویت شوند،چراکه با رشد و بالندگی علمی، هماهنگی و توافق ملت‌ها آسان‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله جوادی آملی شب گذشته (10 خرداد) در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و تعدادی از ائمه جماعات و علمای اهل سنت کردستان اظهار داشت: طبق بیان نورانی رسول گرامی اسلام(ص)، قرآن که کلام خداست و انسان‌های کامل عترت طاهرین علیهم السلام که همتای قرآن هستند، ما را به یک حقیقت توحیدی فرا خواندند که نظام آفرینش با آن حقیقت هماهنگ است.

 

وی با بیان اینکه خدای سبحان، کل نظام، انسان و پیوند انسان با نظام هستی را بدون شریک آفرید، تصریح کرد: ما از منظر قرآن کریم یک موجود جاوید، زنده و دائمی هستیم و تنها مشکلی که با آن مواجه هستیم، جریان مرگ است.

 

استاد حوزه علمیه با تشریح جریان مرگ از منظر مادی‌گراها و دین‌گرایان افزود: عده‌ای نتوانستند جلوی مرگ را بگیرند و خیال کردند که مرگ، پوسیدن و نابودشدن است، بنابراین احساس پوچی و ناامیدی کردند، زیرا خیال کردند که یک رقیب سرسخت در کمین آنهاست که به هیچ وجه چرایی‌پذیر نیست و نمی‌شود او را از پا درآورد.

 

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: این افراد پایان زندگی را پوچی و بی‌هدفی می‌دانند و با خود می‌گویند، حالا که انسان می‌میرد و نابود می‌شود، در این چند روزی که زنده است باید حداکثر بهره مادی را ببرد و قانون حاکم بر این مطلب، اصل "قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَی" است.

 

آیت‌الله جوادی آملی در همین رابطه به عصاره مکتب مادی‌گراها در مورد جریان مرگ اشاره کرد و افزود: به اعتقاد مادی‌گراها، مرگ وجود دارد و آنها توان معالجه مرگ را ندارند، پس تمام هویت مادی‌گراها در همین چند روز دنیا خلاصه شده است و هر کسی در این چند روز مرفه‌تر و راحت‌تر زندگی کرد، سعادتمندتر است.

 

این مرجع تقلید با بررسی اندیشه دین‌گرایان در مورد مرگ اظهار داشت: دین می‌گوید که مرگ هست، ولی انسان در مصاف با مرگ پیروز است و در واقع انسان مرگ را می‌میراند و از بین می‌برد، نه اینکه مرگ، انسان را از بین ببرد.

 

مفسر قرآن کریم گسترش فرقه‌های انحرافی از جمله وهابیت و بهائیت را یکی از مهمترین اهداف بیگانگان برای از بین بردن نظام اسلامی دانستند و تصریح کرد: اگر مطالبی که وهابیون مطرح می‌کنند، شبهه و اشکال علمی دارد، قابل گفتگو و مذاکره است و حل می‌شود، ولی در بسیاری از تفاسیر مهم اسلامی آمده که ملحدان شبهه علمی ندارند، بلکه شهوت عملی دارند.

 

وی گفت: خدای سبحان در سوره القیامه فرمود که آنهایی که منکر قیامت هستند می‌گویند ما استخوان‌های نرم شده آنها را نمی‌توانیم زنده کنیم، ما حتی خطوط ریز سرانگشت آنها را دوباره احیا می‌کنیم.

 

وی اظهار داشت: همان خدایی که انسان هیچ نبود و او را به صورت انسان درآورد، انسانی که بدنش پراکنده شد را دوباره می‌تواند به صورت اولش در آورد.

 

این مرجع تقلید با تشریح 2 نوع شبهه در مکتب و مکتبی‌ها یادآور شدند: شبهه در مکتب به این است که بین مطالب منسجم مکتب یک خللی وارد کنند، اما شبهه در مکتبی‌ها این است که صف آنها را از هم جدا کنند.

 

آیت‌الله جوادی آملی افزودند: شیعه و سنی هر 2 برادر مسلمان هستند و به عقاید اسلامی و قرآن و عترت معتقدند،‌ اما وهابیت می‌گوید که معاذالله شیعه، اهل بیت علیهم السلام را مستقل می‌داند و از آنها کمک می‌خواهد.

 

وی در توضیح دلیل کمک گرفتن شیعیان از اهل بیت(ع) اظهار داشت: اهل بیت علیهم السلام انسان‌های کاملی هستند و خدای سبحان آنها را به کمال رسانده است، آنها دارای مقاماتی هستند و انسان از مقامات آنها استفاده می‌کند.

  

استاد حوزه علمیه با ذکر مثالی در این مورد تصریح کرد: الان هیچ کدام از ما آفتاب پرست و ماه پرست نیستیم، ما آفتاب و ماه را مخلوق خدا می‌دانیم، اما هزاران برکت از آفتاب و هزاران فیض از ماه می‌گیریم و اگر یک موجودی برتر از آفتاب و ماه بود و از او کمک خواستیم، آیا این شرک می‌شود؟

 

مفسر بزرگ قرآن کریم تأکید کردند: انسان‌های کامل از شمس و قمر بالاتر هستند و ما از وجود مقدس آن بزرگواران کمک می‌خواهیم.

 

 آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: بیگانگان برای شیعیان بهائیت درست کردند و به نام اهل تسنن وهابیت را ایجاد کردند تا این نظام اسلامی را بهم بزنند.

 

وی گفت: بیگانه با شیعه و سنی آشنا نیست و تنها هدفش اسلام است، یعنی آمریکا و صهیونیست‌ها و بیگانگان با اسلام مخالف هستند، به دلیل اینکه هم برادران اهل سنت و هم برادران تشیع را از بین می‌برند و حتی مساجد شیعیان و اهل سنت را تخریب می‌کنند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه بیگانگان به هیچ چیزی معتقد نیستند، یادآور شدند: آنها با دین مخالف هستند، بنابراین تنها عاملی که می‌تواند ما را به هم مرتبط کند دین ماست.

 

وی با یادآوری اینکه بشر تا عقیده و انگیزه‌ای نداشته باشد از چیزی دفاع نمی‌کند، تصریح کردند: اگر انگیزه صحیحی درکار نباشد، روح شهادت و شهامت شهادت نصیب این ملت نمی‌شود.

 

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه حفظ دین باعث این شهادت و شهامت می‌شود، به عواقب خسارت‌بار نادیده‌گرفتن دین و اسلامیت اشاره کرد و افزود: در جنگ‌های جهانی اول و دوم، کودتای ننگین 28 مرداد 1332 و... دین و اسلامیت مطرح نبود و ایران دچار آسیب جدی شد، اما وقتی سخن از قیام روحانیت و امام و جریان 15 خرداد و اسلام و قرآن شد، انقلاب اسلامی به ثمر رسید.

 

این مرجع تقلید تأکید کرد: تنها دین است که کشور را حفظ می‌کند و اگر دین نباشد همانند جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، کودتای ننگین 28 مرداد هر وقت بیگانه حمله کند با دست پر بر می‌گردد، اما وقتی به انقلاب اسلامی حمله کرد با سر شکسته برگشت.

 

استاد  حوزه علمیه تسخیر لانه جاسوسی، سرافکندگی و شکست بیگانگان در جریان طبس و دهها مورد این چنینی را به برکت انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: خدای سبحان به برکت خون شهدا این انقلاب را حفظ کرد و امیدواریم تا قیامت این نظام را حفظ کند، به شرطی که ما آسیبی به این نظام نرسانیم و هر کدام از ما در هر جایی که هستیم به مقداری که مقدور ماست این نظام را حفظ کنیم و وقتی مردم بفهمند که ما به مقدار توانمان در خدمت نظام هستیم، آنها هم که صاحبان اصلی این نظام هستند، برای حفظ نظام اسلامی تلاش می‌کنند.

 

آیت‌الله  جوادی آملی خواستار تقویت حوزه‌های علمیه اهل سنت شد و افزود: حوزه‌های علمیه که تقویت شوند رشد و بالندگی علمی و هماهنگی و توافق ملت‌ها آسان‌تر می‌شود، یعنی دو دانشمند بهتر کنار هم می‌آیند تا دو غیردانشمند.

 

وی افزود: در حوزه وقتی تفسیر بحث می‌شود، همان طوری که از "شیخ طوسی" و "امیراسلام" نقل می‌کنیم از "کشاف زمخشری" و تفسیر کبیر "فخر رازی" هم نقل می‌کنیم و این استفاده کردن از علوم یکدیگر باعث احترام گذاشتن به مبانی و افکار است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کردند: وقتی علم مطرح شد و عالمان دین سخنگوی مردم شدند، ایجاد وحدت هم آسان‌تر است.

 

وی در این دیدار خطاب به ائمه جماعات و علمای اهل سنت افزود: امیدواریم سعی و کوشش شما، چه در کردستان که مرزداران کشور هستید و چه در ضیافت نورانی کریمه اهل بیت سلام الله علیها مقبول پروردگار باشد و ان شاء الله با ره توشه فراوانی این سفر پربرکت را پشت سر بگذارید و وقتی وارد منطقه خودتان می‌شوید، آگاهانه‌تر و خردمندانه‌تر، هم حوزه‌های علمیه‌اتان را تقویت کنید و هم جامعه بزرگوار سنندج را با اهداف والای نظام اسلامی آشناتر بفرمائید.

 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گزارشی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای همگرایی بیشتر اهل سنت و شیعیان به وی‍ژه برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای آگاه‌سازی برادران اهل سنت با اهداف شیطانی فرقه‌های انحرافی ارائه کردند.

 

همچنین ماموستا ملا اقبال بهمنی، مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان در امور اهل سنت گزارشی از پایداری و پایمردی برادران اهل سنت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و ایستادگی آنها در برابر توطئه‌های دشمنان ارائه کرد.
 

پایان پیام/

کد خبر 43036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha