فلسفه زیربنای علوم انسانی برای تربیت بشر است

عضو هیئت علمیه موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه تعلیم و ترییت شاخه ای از علم فلسفه است، گفت: فلسفه زیربنای علوم انسانی برای تربیت بشر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز (11خرداد) در اولین نشست تخصصی بصیرت و دانش افزایی و در جمع معاونان و مربیان تربیتی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: مسیر حرکتی معلمان، مسیر حرکت انبیا و فیلسوفان بزرگ بشریت است به همین منظور مباحث انسان شناسی، تعلیم و تربیت برای معلمان و مشاوران تربیتی ضروری است.

 

وی با بیان اینکه انسان اشرف مخلوقات است و تعلیم و تربیت انسان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است، خاطر نشان ساخت: مشاوران تربیتی برای پاسخگویی به چراها و سوالات متعدد ذهن جوان امروز بیش از پیش نیازمند مطالعه، تدبر و فراگیری علم فلسفه هستند.

 

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه همه مباحث فلسفی طبق آیات قرآن کریم است، اذعان داشت: برای پاسخ گویی بهتر به جوانان، مشاوران باید رابطه فلسفه با علوم انسانی را در دستور کار خود قرار دهند و مطالعات فلسفی خود را به صورت مقایسه ای انجام دهند چرا که دنیای امروز دنیایی محدود و بسته نیست.

 

وی با بیان اینکه برای پاسخگویی به سوالات ذهن جوانان و با توجه به برهه زمانی و وجود فرقه های نو ظهور مشاوران تعلیم تربیت برای پاسخ گفتن به سوالات جوانان از فلسفه علم اخلاق استفاده کنند، تاکید کرد: همه مشاوران تربیتی باید با فلسفه جامعه شناسی، اقتصاد و تعلیم و تربیت و آشنا باشند.

 

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه تعلیم و ترییت شاخه ای از علم فلسفه است، گفت: فلسفه زیربنای علوم انسانی برای تربیت بشر است.

 

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه برای علم فلسفه تعابیر متفاوتی به کار برده شده است، اظهار داشت: نگاه فلسفه نگاهی عقلانی به موضوعات است، فلسفه یعنی رسیدن به الهیات و از علم فلسفه سایر علوم به وجود پدید آمده است.

 

وی با اشاره به این مطلب که فیلسوف به صورت مطلق با علوم و احکام هستی صحبت می کند، گفت: دیدگاه فیلسوف به مسائل و موجودات عالم دیدی ریز و دقیق نیست، بلکه دیدی بر مبنای عقل است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هرکس بخواهد در علم فلسفه صاحب نظر باشد، باید با علوم فلسفه آشنایی داشته باشد، افزود: فراگیری علم فلسفه برای همه افراد ضروری است.

 

حجت الاسلام غرویان با بیان اینکه در علم فلسفه، علوم انسانی سه اصطلاح اساسی کاربردی دارد،خاطر نشان ساخت: علم اخلاق، فلسفه اخلاق و علم فلسفه اخلاق از پر کاربردترین اصطلاحات علوم فلسفه در زمینه علوم انسانی است.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 43275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha