واقعاً در سوریه چه می گذرد؟

براساس طرح بندر بن سلطان و جفری فلتمن که برخی بندهای آن در اغتشاشات اخیر در حال اجراست، پنج حلقه باید کار را به دست بگیرند و تا سرنگونی بشار پیش برود حلقه اول از جوانان تحصیلکرده و بیکار تشکیل می شود و...

اشاره: از اواخر سال گذشته بود که بصورتی غیر منتظره در نواحی تحت حکومت «جمهوری عربی سوریه» نا آرامی ها و اغتشاش هایی رُخ داد. هر چند رسانه های شبکه استکبار جهانی سعی کرد این مسئله را به دومینوی تحولات منطقه تشبیه نماید و اینطور وانمود کند که نا آرامی در سوریه مسئله ایست قابل پیش بینی و بر اثر دیکتاتوری در سوریه و لذا هیچ تفاوتی با کشورهایی چون مصر، بحرین، یمن و ... ندارد.

از این حیث باید گفت واقعاً تفاوت های بسیاری بین جوهر اصلی تحولات در کشورهای مسلمان منطقه و نا آرامی در سوریه وجود دارد. آنچه در ذیل می خوانید گزارشی است  که بصورت مفصّل و با اطلاعاتی موثق آنچه در سوریه می گذرد را تحقیق نموده است. شبستان این گزارش تحلیلی خواندنی را برای افزایش ضریب نفوذ اطلاعات مندرج در آن منتشر می کند، باشد زمنیه ساز آگاهی جامعه اسلامی ایران درباره تحولات منطقه ای؛ ان شاء الله.

 

در حالی که مخالفان حکومت بشار اسد به دنبال اجرای بند به بند طرح آمریکایی- سعودی هستند مردم این کشور برخلاف دیگر ملت های عربی، خواهان ماندن اویند.

 پس از اینکه سلفی های منطقه درعا با تحریم آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی، علیه حکومت دمشق شورش کردند، مردم سوریه در تظاهرات میلیونی حمایت خود را از بشار اسد اعلام داشتند.

 

اواسط ماه مارس بود که یک میلیون پیامک اسراییلی برای مردم سوریه ارسال شد و آنان را به شورش علیه حکومت فرا خواند. یکی دو روز بعد در منطقه درعا واقع در جنوب سوریه که نزدیک مرز اردن و از طرفی فلسطین اشغالی است چند صد نفر در یک مسجد ( مسجدالعمری) اجتماع کرده و سپس دست به تظاهرات زدند، سپس عده ای با امدن به جمع تظاهرات کنندگان با آنها و نیروهای امنیتی سوریه درگیر شدند که در نتیجه 12 نیروی امنیتی این کشور کشته شدند. در همین روز یک پایگاه اینترنتی به نام فیلکا که از اسراییل به روز می شود فاش کرد بندر بن سلطان پسر ولیعهد عربستان سعودی به همراه جفری فلتمن، معاون فعلی وزیر خارجه آمریکا در سال 2008 طرحی پیچیده با هزینه دو میلیارد دلار برای براندازی حکومت سوریه تدارک دیده اند این طرح قرار بود در همان سال اجرا شود، اما پس از شهادت عماد مغنیه در 12 فوریه 2008 و حساس شدن نیروهای امنیتی وفادار به اسد، بندربن سلطان در فرودگاه دمشق دستگیر شد و به اهداف خود بر ضد حکومت سوریه اعتراف کرد او با چهره ای مبدل وارد سوریه شده بود تا طرح خود را اجرا کند.

 

براساس طرح بندر بن سلطان و جفری فلتمن که برخی بندهای آن در اغتشاشات اخیر در حال اجراست، پنج حلقه باید کار را به دست بگیرند و تا سرنگونی بشار پیش برود حلقه اول از جوانان تحصیلکرده و بیکار تشکیل می شود که وظیفه تحریک مردم به تظاهرات با شعارهای ضدحکومتی را بر عهده دارند این افراد به تلفن های ماهواره ای از سوی یک شرکت در اردن که به وسیله بندر بن سلطان اداره می شود، مجهز هستند حلقه دوم از افراد شرور و مجرمان سابقه دار تشکیل می شود که آموزش هایی چون تیراندازی حرفه ای بانک تیراندازها را ددیه اند این افراد اغلب اردنی یا عراقی اند و عقاید سلفی دارند این افراد وظیفه دارند با ایجاد درگیری با تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی، دست به قتل بزنند.

دسته سوم کسانی هستند که باید به تعصبات قومی و مذهبی دامن بزنند این افراد باید شیعیان، سنی ها، کردها، ترکمن ها، ارمنی ها و اعراب را با یکدیگر درگیر کرده و از این حوادث کشته سازی کنند.

دسته چهارم اصحاب رسانه هستند که باید از فعالیت سه دسته اول فیلم و عکس تهیه کرده و به رسانه های ضدحکومت اسد ارسال کنند.

این افراد مجهز به دوربین های مدرن یا موبایل های ماهواره ای هستند.

حلقه پنجم هم سرمایه داران و تجار هستند که وظیفه ایجاد اخلال اقتصادی با حمایت اروپا و کشورهای خلیج فارس را بر عهده دارند قرار است پس از سرنگونی حکومت این افراد به کمک ارتش حکومت جدید سوریه را تشکیل دهند.

 

آغاز طرح بندر

نقش حلقه اول که بسیار تعیین کننده است در تظاهرات یک ماه ایخر در درعا، حمص، لاذقیه، حلب، حماه و دیگر شهرهای سوریه به خوبی با شعارهایی علیه حکومت اسد به راه می افتادند.پس از رسیدن به مراکز شلوغ مثل بازار و سپس خیابان ها، حلقه دوم وارد عمل می شدند که تاکنون موجب کشته شدن 50 پلیس و نیروهای امنیتی و چند نفر از مردم شده اند در همین حال رسانه هایی چون الجزیره و العربیه و رسانه های اسراییلی و غربی تمام تلاش خود را به پوشش تصاویر و اخبار سوریه اختصاص داده اند این در حالی است که حوادث بحرین را کاملاً سانسور کردند که در اعتراض به این سانسورها سه نیروی موثر شبکه الجزیره استعفا دادند.در همین حال منابع مطلع از چهره عوامل پشت پرده ناآرامی های سوریه در یک ماه اخیر پرده برمی دارند.

 

رییس حزب توحید عربی لبنان گفت: تصاویری از چک هایی در اختیار دارم که شرکت مالی سامپا با امضای ترکی بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی صادر کرده یکی از این چک ها به مبلغ 200 هزار یورو و به جمال خدام پسر عبدالحلیم خدام معاون سابق رییس جمهور سوریه داده شده است یک روزنامه سوری روز 12 آوریل خبر داد که دار و دسته عبدالحلیم خدام در پشت اقدامات علیه حکومت هستند.محمدعلی بیاسی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی سوریه اعرتاف کرد با دریافت سه میلیون دلار از عبدالحلیم خدام به ارعاب مردم شهر بانیاس با استفاده از مواد منفجره و بمب های دست ساز اقدام کرده است.وی اعتراف کرد هفت قایق از بندر طرابلس لبنان به بندر طرطوس سوریه سلاح حمل کرده و آن را در اختیار مخالفان حکومت اسد قرار داده اند وئام وهاب رییس حزب توحید العربی لبنان هم می گوید: این سلاح ها از سوی جریان المستقبل به رهبری سعدالحریری فرستاده شده است وهاب افشا کرد که 300 هزار دلار از سوی ترکی بن عبدالعزیز به جمال الجراح عضو فراکسیون المستقبل لبنان پرداخت شده است.

همچنین یک افسر اطلاعاتی اردن فاش کرد بندر بن سلطان از طریق شرکت تلفن همراه اردنی اومینه پوشش دهی خطوط خود را تا دمشق تقویت کرده و آنان را به تلفن های ماهواره ای مجهز کرده است.

 

وی افزود: تظاهرات روز جمعه هشتم آوریل 19 فروردین در درعا که 19 نیروی امنیتی را به کشتن داد با طراحی بندر بن سلطان انجام شد به طوری که فردی به نام ایلی خوری که عامل سازمان سیا است با دادن شعارهایی چند صدنفر را در درعا به تظاهرات تحریک کرد و پس از آن عده ای به آنان پیوستند و شروع به تیراندازی کردند، این در حالی است که شبکه سی آن آن روز اول آوریل اعلام کرد پلیس به سوی مردم شلیک نکرده است.

 

دشمن در لباس دوست
 

رسانه هایی چون العربیه و الجزیره از همان روز اول آغاز شورش ها در سوریه علیه حکومت بشار اسد موضع گیری کرده و با پخش تصاویر، پیامک ها و گفتگوها، عالیت خود را افزایش دادند. کار تا آنجا پیشرفت که روز شنبه گذشته نخست وزیر قطر به صراحت گفت که تا زمانی که حکومت سوریه روابط خود را با ایران، حزب الله و حماس قطع نکند، شبکه الجزیره به فعالیت ضدسوری خود ادامه می دهد. فردای آن روز تظاهراتی در مقابل پایگاه امریکایی قطر انجام شد و شبکه الجزیره در چرخشی 180 درجه ای پیامکهایی به نفع اسد منتشر کرد اما دیروز که چند تظاهرکننده قطری دستگیر شدند دوباره فعالیت ضد بشار خود را از سر گرفت. در حالی که حاکمان ریاض، دوحه، ابوظبی، کویت، آنکارا، مسکو، کاراکاس و حتی منامه حمایت خود را از بشار اسد اعلام کرده اند اما رسانه های غربی کاملاً خلاف مواضع حاکمان خود عمل و کشتار سعودی ها و حاکمان منامه در بحرین را به طور کامل سانسور کرده اند.

 

در چنین اوضاعی و درحالی که آمریکا با کمک فرانسه و انگلیس در حال تجاوز به لیبی هستند و سرکوب مردم بحرین و یمن را توسط حاکمان نادیده گرفته و به حمایت از جنایتکاران می پردازند.اوباما از بشار اسد خواست به خواسته مردم تن در دهد و رسماً در امور این کشور دخالت کرد وزیر امور خارجه انگلیس نیز چنین درخواستی را تکرار کرد همچنین اوباما بدون ارایه هیچ مدرکی، ایران را به دخالت در امور سوریه متهم کرد شورای امنیت سازمان ملل نیز برای بررسی اوضاع سوریه جلسه تشکیل داد حال آنکه در برابر کشتار مردم در لیبی یک ماه سکوت کرد و دست آخر، حکم به تجاوز علیه آن را داد.

 

صهیونیست ها نیز برای سرنگونی بشار اسد تلاش خود را آغاز کردند هر چندبعدها برخی رسانه ها نوشتند آمریکا و اسراییل به دنبال تضعیف هستند نه برکناری او، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت در گزارشی که همان روزهای اول منتشر کرد، نوشت: آمریکا درصدد به آشوب کشیدن سوریه است و می خواهد از فرصت به دست آمده در کشورهای عربی نهایت استفاده را ببرد.یک پژوهشگر اسراییلی به نام ناتالی پرتزهارئیل نیز طی مقاله ای در روزنامه دانشگاه حیفا نوشت: اسراییل با ارسال یک میلیون پیمک برای مردم سوریه و دیگر اعمال به دنبال جنگ روانی علیه سوریه و دیگر اعمال به دنبال جنگ روانی علیه سوریه است اما از تاثیرگذاری بر آنان ناامید شده است.

همچنین در حالی که اوباما و کلینتون و رابرت گیتس هر یک به نوعی در امور سوریه دخالت کرده و اسد را محکوم می کردند، روزنامه واشنگتن پست از ارایه یک کمک مالی 12 میلیون دلاری از سال 2005 تا اواخر 2010 به مخالفان حکومت سوریه پرده برداشت.

 

تفاوت های بشار با دیکتاتورهای عرب
 

اعتراضات سوریه با خیزش توده ای در کشورهای عربی تفاوت قابل ملاحظه ای دارد شبکه های خبری غربی تلاش می کنند با ارسال تصاویر لانگ شات و تکنیک های تصویری و خبری پیچیده، اعتراضات سوریه را گسترده نشان دهند ولی تجمع های چندصدنفری سوریه با راهپیمایی میلیونی و اعتراضات توده ای هیچ کدام از کشورهای عربی قابل مقایسه نیست.

 

حرکت عده ای در سوریه با تظاهرات میلیونی دیگر ملت های عرب علیه حاکمان خود چند تفاوت عمده دارد، اول اینکه در هیچ کدام از کشورهایی چون تونس، مصر، یمن، لیبی و بحرین تظاهراتی در دفاع از حاکمان برپا نشد یا تعداد حاضران از چندصد نفر فراتر نرفت، حال آنکه در سوریه میلیون ها نفر از بشار اسد حمایت کردند، دوم اینکه در سوریه مانند دیگر کشورهای عربی شکاف طبقاتی چندانی وجود ندارد.

 

سوم اینکه خواسته های طوایف مختلف سوریه متفاوت است کردها تابعیت می خواستند که گرفتند، سنی ها لغو حالت فوق العاده را طلب می کردند که بشار با آن موافقت کرد و اصلاحاتی در دولت و حکومت انجام داد، ضمن اینکه اصلاحات اقصتادی را از سال 2005 آغاز کرده است، چهارم اینکه در درگیری های دیگر کشورها مردم بیشتر کشته شده اند اما در سوریه برخلاف ادعای رسانه های غربی بیشتر کشته شده ها از نیروهای امنیتی هستند بشار از محبوبیت بسیاری برخوردار است چرا که تنها حاکم عرب است که در برابر اسراییل مقاومت کرده و به آرمان فلسطین وفادار مانده است، حال آنکه حکام مصر، عربستان، اردن و کشورهای جنوبی خلیج فارس بارها به تل آویو در کشتار فلسطینیان کمک کرده اند که آخرینش جنگ 22 روزه غزه بود.

 

با اینکه رسانه ها در تلاشند جنگ شیعه و سنی و کرد و عرب در سوریه به راه بیندازند و سلفی ها تهدید به تخریب حضرت زینب (س) کرده اند، اما دولت سوریه باآوردن چند تانک به شهر درعا، جلوی حمله احتمالی اسراییل با دست اندازی حکومت اردن را در کشورش گرفت، چرا که احتمال حمله اسراییل یا تصرف کامل درعا توسط سلفی ها با کمک دولتهای اردن، آمریکا و عربستان وجود داشت.

 منبع:روزنامه جوان

پایان پیام/

کد خبر 43303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha