مسجد طراز اسلامی نیازمند مشارکت جمعی/مساجد بهترین مکان شناخت مولفه‌های خانواده اسلامی

خبرگزاری شبستان: معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه مساجد بهترین مکان شناخت مولفه‌های خانواده اسلامی است گفت: عمل به آموزه‌های دینی، خانواده را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌کند که راه دستیابی به این مصونیت ارتباط دائمی با مساجد است .

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، به ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی اشاره کرد و گفت: مسجد طراز اسلامی به مسجدی اطلاق می‌شود که عمران معنوی آن برعمران فیزیکی رجحان داشته و کارکردهای مسجد در آن احیاء شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه مسجد طراز اسلامی باید برای مخاطبان پیرامون خود برنامه ریزی داشته و عموم مردم از آن بهره اندیشه‌ایی ببرند، اظهار کرد: مسجد طراز اسلامی دارای چهار مولفه مکانت طراز، امامت طراز، فعالیت طراز و مأمومیت طراز است.

مساجد باید شناخت جامعی نسبت به محل و پیرامون خود داشته باشند

جعفری در دسترس بودن مسجد، موقعیت جغرافیایی مسجد، فضای مسجد و مباحث معنوی زمین مسجد که تهیه شده از پول مومنین باشد را از ویژگی‌های مکانت طراز دانست و تصریح کرد: بر اساس آیه 18 سوره توبه«إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ، مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى‏كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏اند پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند»، عمران فیزیکی و معنوی مساجد باید توسط افراد معتقد به مبداء و معاد انجام شود.

وی با تصریح اینکه مساجد باید رفع کننده نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، آموزشی و پژوهشی مردم باشند، افزود:  داشتن صندوق قرض الحسنه پیرامون مسجد، موسسه کمک به ایتام ونیازمندان محل و تهیه امکانات برای زوج های جوان محل در مکانت طراز مورد توجه است.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه مساجد باید بتوانند شناخت جامعی نسبت به محل و پیرامون خود داشته باشند، تصریح کرد: در امامت طراز امام مسجد باید «طبیب الدوار» باشد و ارتباط دائمی، معنوی و پدرانه با مردم برقرار کرده تا مردم به معنویت توام با عقلانیت پی ببرند و همه رفتارهایشان را با امام تنظیم کنند.

وی امام مسجد طراز را تکیه گاه، معتمد و مشاوری امین برای مردم دانست و اذعان کرد: امروزه یکی از اصلی‌ترین نیاز مردم، نیاز معنوی است و امام جماعت از طریق ارتباطی که با مردم برقرار می‌کند، نیازسنجی کرده و برای رفع آن برنامه ریزی می‌کند.

فعالیت‌های قرآنی، زیربنای فعالیت‌های مسجد طراز اسلامی

جعفری به ویژگی‌های فعالیت طراز اسلامی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی باید در شأن مساجد بوده و رویکرد اندیشه‌ایی و پیشرفت داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی باید پیشانی فعالیت‌های مساجد باشد، اضافه کرد: زیربنای فعالیت‌های مسجد طراز اسلامی باید مباحث قرآنی برگرفته از مکتب قرآن و سیره نبوی باشد زیرا اینگونه فعالیت‌ها به مسجد دوام بخشیده و موجب نگهداشت جوانان در مساجد می‌شود.

به گفته جعفری، آموزش اعتقادات، آموزش احکام، اخلاق اسلامی، مهارت‌های زندگی، آشنا کردن مردم با سبک زندگی دینی در راستای تحکیم و تقویت خانواده، آشنایی مردم با مبانی سیاسی از فعالیت‌های طراز اسلامی است.

مساجد طراز اسلامی پرورش دهنده نیروهای انقلابی و استکبارستیز باشند

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مسجد طراز اسلامی باید بصیرت بخش باشد، گفت: مساجد طراز اسلامی باید بتوانند نور امید را در جوانان زنده کرده و پرورش دهنده نیروهای انقلابی و استکبارستیز باشد و انسان‌هایی همتراز با انسان‌های کامل تربیت کنند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور با اشاره به معمویت طراز از مولفه‌های مسجد طراز اسلامی افزود: معموم طراز باید همه رفتار و زندگی خود را با مسجد طراز اسلامی تطبیق دهد و چگونگی تبعیت از امام را فراگرفته و احساس دین و تکلیف کند.

دست یابی به مسجد طراز اسلامی هدف فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش برای ایجاد مسجد طراز اسلامی است، اذعان کرد: اصول و سیاست‌های ستاد عالی بر اساس رهنمودهای رهبری تنظیم می‌شود که ایشان مبدع واژه مسجد طراز اسلامی بوده و رهنمودهای ایشان نصب العین ماست.

جعفری ادامه داد: همه فعالیت‌های ما در راستای دست یابی به مسجد طراز اسلامی است که از طریق شناساندن فعالیت‌های طراز حاصل می‌شود.

وی رساندن مساجد به طراز اسلامی را نیازمند مشارکت جمعی دانست و تصریح کرد:حوزه‌های علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت، مجلس همه باید برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی کمک کنند.

مساجد بهترین مکان آموزش و شناساندن مولفه‌های خانواده اسلامی

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور در ادامه به نقش مساجد در تربیت خانواده‌ طراز اسلامی اشاره کرد و افزود: خانواده مبنای قرآنی دارد و زن و مرد به تنهایی دچار نقص و کمبود هستند و این دو در کنار هم مسیر تکامل را می‌پیمانند.

وی تولید فرزند و تربیت آن را یکی از مراحل رشد خانواده بیان کرد و گفت: از مهمترین مولفه‌های اثرگذار در تقویت و تکمیل خانواده، صداقت، اعتماد، امید و کار و تلاش است که کار و تلاش در تحکیم بنیان خانواده بسیار مهم است.

جعفری ادامه داد: خانواده فرهنگ صداقت، کار و تلاش را باید از مساجد فرا گیرد و مساجد بهترین مکان آموزش و شناساندن این مولفه‌هاست چراکه آمیخته با معنویت بوده و ماندگار است.

وی تاکید کرد: صداقت زمانی به شکل کامل مصداق می‌یابد که توأم با معنویت و اعتقاد به معاد باشد و تنها مسجد است که صداقت را معنا می‌بخشد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور صادق بودن را در نفع خانواده دانست و افزود: صداقت در خانواده به معنای امنیت در پرتو عقلانیت و معنویت است و این مولفه‌ها در مساجد رشد یافته و ما باید وامدار ابعاد تربیتی مسجد باشیم.

خانواده طراز اسلامی مبنای پیشرفت جامعه است

وی با تاکید بر فراگرفتن مبانی و راهکارهای تشکیل یک خانواده طراز از مساجد افزود: باید به آموخته‌هایمان در مساجد عمل کنیم. وقتی پایه‌های خانواده بر اساس مباحث اعتقادی شکل گرفته و محکم شد این خانواده مبنای پیشرفت شده و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند.

جعفری ادامه داد: عمل به آموزه‌های دینی، خانواده را از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌کند که راه دستیابی به این مصونیت ارتباط دائمی با مساجد است تا آموزه‌های دینی تربیتی را در وجود آدمی نهادینه کند. پرداختن به خانواده اسلامی بدون توجه به مساجد امکانپذیر نیست.

مساجد آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنند

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه خانواده اسلامی منشاء محبت، مودت، آرامش و نشاط در زندگی است، اظهارکرد: خانواده‌هایی که به معیارهای دینی نزدیک نباشند آسیب پذیریشان بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: باید با اجرای برنامه‌های صحیح تربیت اسلامی، خانواده خود را از آسیب‌های اجتماعی مصون کنیم.

جعفری عدم رعایت اخلاق، اعتیاد، فرزند طلاق، فرار دختران، دروغگویی را از آسیب‌های اجتماعی دانست و تاکید کرد: ریشه این آسیب‌ها در نداشتن شناخت و درک صحیح از زندگی است.

 وی تاکید کرد: مساجد باید آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کرده و راه‌های مقابله با آن را به مردم معرفی کنند.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

کد خبر 435779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha