« اذان» مؤثرترین شیوه تبلیغ برای اقامه نماز است

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با بیان اینکه ندای الهی اذان، مؤثرترین شیوه تبلیغ برای اقامه نماز است، بر لزوم فراگیر شدن اذان حلقومی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، مسابقه بزرگ «برادرم اذان بگو» به همت کانون فرهنگی هنری صابرین و با شرکت 260 مؤذن مشهدی و 20 مؤذن خارجی، شب گذشته(16بهمن) در مسجد حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

 

حجت الاسلام راستگو با بیان اینکه اذان، مؤثرترین شیوه دعوت به اقامه نماز است، در آیین افتتاحیه مسابقه بزرگ «برادرم اذان بگو» گفت: صوت زنده اذان، افراد بی‌تفاوت به نماز را نیز به اقامه نماز اول وقت، تشویق می‌کند.

 

وی با اشاره به روایتی از جانب پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وسلم) در مورد پاسخ ملائک به مؤذن، گفت: راست‌ترین قامت‌ها و راست‌ترین گردن‌ها در روز قیامت به افراد مؤذن تعلق دارد.

 

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی خجالت و حیای نابجا را از جمله موانع اذان‌گویی دانست و عنوان کرد: اذان گفتن فقط به محیط مسجد و نمازخانه محدود نمی‌شود و حتی در بیابان نیز شخص مؤذن با گفتن اذان، می‌تواند دیگران به اقامه نماز اول وقت ترغیب کند.

 

راستگو با ابراز تأسف از کمیت مؤذنین در پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: باید کاری کنیم تا اذان حلقومی در تمام سطح شهر فراگیر شود و دیگر نیازی به پخش اذان مساجد از طریق رادیو نباشد.

 

وی با بیان اینکه بی‌شک صوت دلنشین اذان، حتی در یک مجلس عروسی نیز حاضران را به اقامه نماز ترغیب می‌کند و به این بهانه شاید جلوی بسیاری از گناهان نیز گرفته شود، خاطرنشان کرد: در این خصوص رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما وظیفه دارند جهت ترغیب مؤذنین و از بین رفتن عجب و حیای نابجای آنها فرهنگ‌سازی کنند.

 

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با پیشنهاد پخش زنده اذان حلقومی از مساجد سطح شهر توسط صدا و سیما و استفاده از اذان زنده به جای اذان ضبط شده در هنگام اقامه نماز یادآورد شد: امیدوارم از میان شرکت‌کنندگان مسابقه بزرگ «برادرم اذان بگو» ده‌ها مؤذن حلقومی به جامعه بزرگ مشهد مقدس معرفی شود.

 

آماده تربیت مؤذنین هستیم

حجت الاسلام راستگو با اعلام آمادگی ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی جهت برگزاری دوره‌های تربیت مؤذن در دو رده سنی نوجوانان و جوانان، گفت: با توجه هیئت امنای مساجد به مسئله اذان و تشویق نوجوانان توسط آنها به اذان‌گویی، مساجد و نمازخانه‌ها نیز مملو از نمازگزاران خواهد شد.

 

وی به طرح «نمازیاوران» و بررسی و رفع موانع برگزاری نماز در قالب این طرح اشاره و عنوان کرد: یکی از مؤثرترین راه‌های ترغیب به نماز، اذان گفتن است که خوشبختانه در ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی، توجه ویژه‌ای به حل این مشکل در قالب طرح بزرگ «نمازیاوران» شده است.

 

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در توضیح طرح «نمازیاوران» گفت: در این طرح که کاملاً مردم محور بوده و در ارتباط بین ستاد اقامه نماز و افرادی در اجتماعات گوناگون از مهدهای کودک تا دانشگاه‌ها تعریف می‌شود، سعی می‌کنیم تا موانع اقامه نماز را شناسایی و با کمک دستگاه‌های ذیربط، رفع کنیم.

 

راستگو با اشاره به طرح موفق «همیار پلیس» و کاهش معنادار آمار تصادفات در پی اجرای این طرح، ادامه داد: برای فراگیر شدن اقامه نماز، باید از مهدهای کودک شروع کنیم که علاوه بر تضمین سلامت معنوی نسل آینده، با تذکر مداوم کودک در هنگام اذان، خانواده‌ها نیز به اقامه نماز اول وقت ترغیب می‌شوند.

 

پایان پیام/

کد خبر 437406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha