پوتین مصر را برای خود می خواهد

خبرگزاری شبستان: پوتین روابط ویژه ای با السیسی دارد ، ساخت نیروگاه اتمی و احیا مناسبات دوره شوروی مساله ای است که رئیس جمهور مصر و همتای روس آن به دنبال آن هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان خیابان های قاهره یادآور روزهای خوش جنگ سرد است . یک ژنرال ارتش همراه با رهبری از روسیه در خیابان ها حرکت می کنند و مردم برای آنها هورا می کشند. این نمایش بیش از آنکه به دوران مدرن شباهت داشته باشه یادآور سکوی بلند در برلین غربی است که رهبران خارجی از آنجا به شرق نگاه می کردند و چند سرباز آلمان شرقی با بی تفاوتی آنها را نظاهره می کردند. شرایط کنونی در مصر کمی با آنچه در بوداپست یا ورشوی پس از فروپاشی بلوک شرق تفاوت دارد. مصر سال 2015 با مشکلات اقتصادی مواجهه است که نیاز به دست یاری و همکاری کشورهای دوست دارد. در این راه مسکو پیش قدم شده است و پوتین در یک اقدام کم سابقه مانوری قابل قبول را در سرزمین فراعنه ترتیب داد که حاصل آن قرارداد های اقتصادی و نظامی بود. در همین حال پوتین همانطور که پیش بینی می شود در ناآرامی های اوکراین دست دوستی اتحادیه گمرکی را به سوی قاهره دراز کرد که البته برای السیسی یک پیروزی برای خروج از انزوا بود .

سوالی که در حال حاضر مطرح می شود آن است که دوستی میان اسد و السیسی و نزدیکی مناسبات قاهره و دمشق برای مقابله با تکفیری ها و داعش تا چه اندازه می تواند بر مناسبات روسهی و مصر موثر باشد ؟

قاهره در حال حاضر با چالش جدی از سوی افراطی گری داعشی مواجهه است ، مساله ای که با توجه اشتراکات بلاشک این تهدید میان سوریه، عراق و لبنان هرگز شاهد همکاری نزدیک این سه کشور برای مقابله با آن نبودیم اما از سوی دیگر ابتکارات السسیسی برای مقابله با داعش به عنوان یک تهدید جدی امری است که توانسته روابط میان اسد و قاهره را تقویت و به گرمی هدایت کند.

در همین حال پوتین در دیدارش از قاهره به مذاکرات مسکو هم اشاره ای کرد که در آن گروه های مخالف بشار اسد شرکت داشتند. مصری ها هم که خود ابتکاراتی را برای خروج از بحران سوریه در دست دارند از مذاکرات مسکو حمایت کرده اند که به نظر می رسد هماهنگی های میان قاهره و مسکو در مذاکرات خروج از بحران سوریه وجود داشته است.

در وضعیت کنونی مسائل متعددی منجر به نزدیکی مناسبات طرفین شده اند که یکی از اصلی ترین آنها را می توان انزوای روسیه در اتحادیه اروپا دانست . روس ها اکنون به دنبال شرکای تازه ای در عرصه های اقتصادی می گردند و حضور 400 شرکت روسی در مصر خود گواه همکاری های مشترک دو طرف است. در همین حال سه میلیون روس در سال 2014 از مصر دیدن کرده اند که در مبادلات خود با طرف مصری روبل ( واحد پول روسیه ) به عنوان ارز رایج معتبر شمرده می شود. در همین حال السیسی می خواهد از مصر الگوی علمی بسازد به همین جهت طرح های هسته ای و فضایی و تربیت دانشمندان مصری توسط روسیه برای قاهره حائز اهمیت است .

نباید از نظر دور داشت که بحران سیاسی در مصر با توجه به فعالیت اخوان المسلمین و نقش ترکیه به عنوان یکی از حامیان داعش السیسی را ناگزیر کرد تا خود را با توجه به آنکه دیگر امریکایی ها نمی توانستند حامی مطمئنی باشند به روسیه نزدیک کند.

روابط اقتصادی روسیه و مصر برای هر دو طرف مهم خواهد بود . از یک سو روسیه به محصولات کشاورزی مصری با توجه به تحریم های اروپایی نیازمند است و از سوی دیگر با توجه به بحران در لیبی شرکت هاین نفتی روسی همانند لوک اویل به قاهره آمده و فعالیت های خود را در این کشورادامه می دهند. در سال 2014 تبادلات اقتصادی میان قاهره و مسکو به میزان 80 درصد افزایش یافته که این مساله می تواند با طرح جدید مصر برای ساحل دریای سرخ ابعاد گسترده تری به خود بگیرد.

به نظر می رسد بلاتکفیلی آمریکایی ها در مواجهه با تحولات جهان عرب و طرح کلی حرکت به سوی شرق آسیا فضا را برای مسکو برای تقویت جایگاه خود در خاورمیانه افزایش خواهد داد زیرا چین تهدید جدی برای کرملین به شمار نمی رود.

کد خبر 439617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha