جوسازی های اکونومیست در انتخابات ترکیه

نخست‌وزیر ترکیه گزارش منتشر شده در مجله اکومونیست علیه حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات پارلمانی آتی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و رییس حزب عدالت و توسعه این کشور با محکوم کردن گزارش منتشر شده از سوی مجله انگلیسی" اکومونیست "که مطالبی را علیه او و حزبش در آستانه انتخابات آتی مجلس نوشته بود، گفت: این اقدام اکومونیست بخشی از یک توطئه برای ساقط کردن دولت کنونی ترکیه است.

در گزارش اکومونیست که در روز دوم ژوئن (12 خرداد) به چاپ رسید، ادعا شده بود که اکثر مردم ترکیه تمایلی به پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز 12 ژوئن (22 خرداد) ندارند و به همین دلیل بخش اعظم آرای مردم متعلق به مهم‌ترین حزب مخالف دولت ترکیه یعنی حزب خلق جمهوری‌خواه خواهد بود.

در این گزارش آمده بود: حزب عدالت و توسعه عزم خود را برای تشکیل دولت آینده ترکیه جزم کرده است اما آرای مردم برای حزب جمهوری‌خواه خلق خواهد بود و توانایی‌های این حزب هم خطر تغییرات یکجانبه که قانون اساسی را بدتر از قبل می‌کند، کاهش می‌دهد و هم موقعیت خوبی را برای برنده شدن در انتخابات آتی در اختیار آن قرار خواهد داد.

اردوغان نیز در واکنش به گزارش اکومونیست در یک برنامه تلویزیونی گفت: انتشار این‌گونه مطالب از سوی ارگان‌های مطبوعاتی بین‌المللی می‌تواند گویای آن باشد که این سازمان‌ها با برخی از جریان‌های کلی خاص در ارتباط و همکاری هستند.

وی افزود: برخی از ارگان‌های مطبوعاتی بین‌المللی که از سوی رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند از حکومت حزب عدالت و توسعه ناخرسند هستند و به دنبال راه هایی می‌گردند تا این حکومت را تخریب کنند.

اردوغان تصریح کرد: اگر همین مجله گزارشی را مبنی بر پیروزی حزب عدالت و توسعه منتشر کرده و خواستار جمع‌آوری رأی برای این حزب شده بود باز هم من اقدام آن را یک عمل غیرمعمول تلقی می‌کردم.

نتایج نظرسنجی اخیر در ترکیه حاکی از آن است که حزب عدالت و توسعه با دست‌یابی به 45 درصد از آرای مردم برنده انتخابات پارلمانی خواهد بود.

بنا بر گزارش تودی زمان، اردوغان تدوین یک قانون اساسی جدید را شعار اصلی انتخاباتی خود قرار داده است که با توجه به تعداد بی‌شمار مخالفان قانون اساسی کنونی که پس از کودتای نظامی سال 1980 تدوین شد، این برنامه می‌تواند منجر به پیروزی حتمی حزب عدالت و توسعه شود.

پارلمان ترکیه دارای 550 کرسی است و در صورتی که حزب عدالت و توسعه بتواند به 360 کرسی دست پیدا کند اجازه بازنویسی قانون اساسی بدون نیاز به همه‌پرسی را خواهد داشت.

پایان پیام/
 

کد خبر 43968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha