مساجد در زمینه پیشگیری و آموزش بیماری ها همکاری کنند

خبرگزاری شبستان: معاون اجرایی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: از طریق آموزش توسط متولیان امر مسجد و همچنین ورود کارشناسان متخصص حوزه بهداشت در مساجد با برگزاری جلسات متعدد آموزشی به مردم می توان سطح سلامت مردم را افزایش پیدا داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان - سرویس یزد: در راستای اهمیت پیشگیری و آموزش مقابله با بیماری های واگیردار و رعایت بهداشت فردی و گروهی خبرنگار شبستان گفتگوی اختصاصی با  علیرضا اسلامی معاون اجرایی دانشگاه علوم پزشکی یزد اقدام کرده است که مساجد در این امر چگونه می توانند نقش موثری ایفا نمایند، مشروح این گفتگو از نظرتان می گذرد:
 

شبستان: پیش گیری تا چه اندازه می تواند در کاهش بیماری ها موثر باشد؟

اسلامی : بیماری ها دو دسته هستند واگیر و غیر واگیر دار، بیماری های واگیر دار مثل بیماری های عفونی هستند که با واکسیناسینون قابل کنتر ل می باشند و با توجه به اقدامات صورت گرفته از نوع این بیماری ها به ندرت مردم دچار می شوند مانند فلج اطفال ....و اما در مورد بیماری های غیر واگیر دار مانند سرطان که بستگی به شرایط آلودگی محیط زیست و نحوه زندگی مردم و تغذیه آنها دارد در صورتی که سطح سواد مردم در خصوص آنها افزایش پیدا کند طبیعتاً ابتلا به اینگونه بیماری ها  در مردم کمتر ظاهر می شود، البته به صفر نخواهد رسید. ضمنا باید توجه داشت که حفظ بهداشت فردی و گروهی در کاهش خیلی از بیماری ها موثر می باشد.

 

شبستان: نقش آموزش در بحث پیشگیری ها تا چه انداز می تواند موثر باشد؟

اسلامی: بحث آموزش و ارتقاء سواد سلامتی مردم و افزایش خود مراقبتی باعث می شود میزان ابتلا به بیماری ها کاهش داده و در آموزش چون علم مردم افزایش پیدا می کند ابتلا به بیماری ها با رعایت مسائل بهداشتی که آموختن کاهش پیدا می کند.

 

شبستان: مساجد چه نقشی می تواند در امر آموزش و پیشگیری ایفا کنند؟

اسلامی: مساجد از قدیم کانون های هستند که مردم در آنجا اجتماع پیدا می کردند و بحث سفارش بر نماز جماعت در آن است که مردم وقتی تجمعی پیدا می کنند علاوه برآن که به مسائل عبادی در مساجد می پردازند با محوریت امام جماعت درمسائل اجتماعی نیز با هم بحث و گفتگو  می کنند.

 

در حال حاضر در مساجد با وجود کانون های فرهنگی هنری پتانسیل هایی به وجود آمده است که از طریق آموزش توسط متولیان امر مسجد و همچنین ورود کارشناسان متخصص حوزه بهداشت در مساجد با برگزاری جلسات متعدد آموزش هایی به مردم داده می شود تا سطح سلامت مردم افزایش پیدا کند.
 

شبستان: تا به حال برنامه ای در راستای امر پیشگیری در مساجد برگزار شده است؟

اسلامی: برنامه ای به صورت منسجم در مساجد برگزار نشده است ولی به صورت موردی پزشکان این دانشگاه در مساجد حضور دارند. به عنوان مثال مسجد حضرت ابوالفضل(ع) منطقه آزادشهر یزد پزشکان این دانشگاه در ماه مبارک رمضان در مسجد حضور داشتند و در مسائل بیماری ها آموزش می دادند.

 

این آمادگی در این دانشگاه وجود دارد که با اعلام در خواست از خود مساجد کارشناسان این مجموعه جهت امر آموزش در آنجا حضور یابند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 439758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha