مهدیشهر میزبان اولین جشنواره گردشگری ایل سنگسری(کوچ بهاره) می شود

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای شهر مهدیشهرو دبیر جشنواره گردشگری ایل سنگسر،از میزبانی این شهرستان از اولین جشنواره گردشگری ایل سنگسری کوچ بهاره خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ علی عبدالحسینی امروز(20 اردیبهشت) درجمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت ها وپتانسیل شهرستان مهدیشهر اظهار داشت: این جشنواره با هدف شناخت، توسعه و معرفی ظرفیت‌ها وجاذبه‌های گردشگری در شهرستان مهدیشهر در روزهای 25 و 26 اردیبهشت ماه همزمان با مبعث رسول اکرم (ص) برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه کوچ نمادین عشایر ایل سنگسری از مهم‌ترین محورهای جشنواره است ادامه داد: احیای کوچ، حفظ مسیرها و سنت‌های کوچ و آشنایی نسل جوان، مسئولان و گردشگران با چگونگی کوچ عشایر مهدیشهراز اهداف جشنواره است که در منطقه دربند مهدیشهر برگزار می شود.

 

عبدالحسینی آشنا کردن مردم با زندگی وسنت های کوچ وعشایر را بصورت عملی از دیگر اهداف این جشنواره برشمردوگفت: شرکت کنندگان دراین جشنواره با مراسمهایی از قبیل پشم چینی گوسفند، حمام کردن گوسفندان، شیر دوشی، تیمار و آمپول زنی آشنا خواهند شد.

 

وی از همکاری فعالان و دلسوزان شهر و شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد مهدیشهر در برگزاری اولین جشنواره گردشگری ایل سنگسری خبردادواضافه کرد:رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی (رروژ) و اجرای کنسرت موسیقی سنتی سنگسری از برنامه‌های همزمان با این جشنواره بوده که لحظات خاطره انگیزی را برای گردشگران و اهالی شهر رقم خواهد زد.

 

عبدالحسینی با بیان اینکه موزه عشایری ایل سنگسر با طراحی محیطی خاص و تدارک برنامه‌های ویژه در این دو روز پذیرای شهروندان و گردشگران خواهد بود افزود:جشنواره غذاهای محلی از دیگر برنامه‌های این جشنواره بوده که با حضور ده‌ها تیم از سراسر استان در باغ ایرانی چهار گل دربند در روز 26 اردیبهشت برگزار خواهد شد تا ضمن معرفی غذاهای محلی سنگسری، با تدارک برنامه‌های ویژه نظیر مسابقه آشپزی، غذاهای محلی سایر نقاط استان را به بازدید کنندگان معرفی کنند.

 

رئیس شورای شهر مهدیشهراز برگزاری سمینار ملی امور عشایر در حاشیه این جشنواره خبر داد و افزود: در این سمینار تخصصی که بعدازظهر 26 اردیبهشت ماه با حضور شخصیت های کشوری و تعدادی از عشایر ایلات مختلف کشور برگزار می شود، به بررسی مسائل و موضوعات مربوط به عشایر خواهند پرداخت.

 

وی، برپایی نمایشگاه آثار و صنایع دستی مهدیشهر همراه با فروش اقلام آن را از دیگر برنامه های جشنواره برشمرد که در هفته منتهی به جشنواره در پارک آبشار مهدیشهر برگزار خواهد شد.

 

 به گفته عبدالحسینی در نمایشگاه صنایع دستی و محصولات ضمن عرضه محصولات، فرآورده‌ها و کالای بومی، عرصه خوبی برای صنعت گران، هنرمندان، دامداران و تجار شهر جهت ارائه محصولات آنان است.

 

دبیر جشنواره گردشگری ایل سنگسر،اجرای برنامه شاد و متنوع جنگ شادی در شب مبعث رسول اکرم در پارک آبشار یادآورشدوادامه داد:تعدادی از تور گردانان کشوری برای شرکت در این جشنواره و بازدید  دو روزه از دیدنی های مهدیشهر و جاذبه های گردشگری آن به جشنواره دعوت شده اند که با دیدن جاذبه های گردشگری مهدیشهر و آشنایی با منطقه برای آوردن تورهای گردشگری به مهدیشهر آماده می شوند.

 

وی با اشاره به قدمت ایل سنگسر اظهار داشت:سنگسری‌ها شاخص ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستندو آنها طولانی ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به طوری که فاصله ی دورترین نقطه ی ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 

به گفته عبدالحسینی عشایر ایل سنگسری از شیر گوسفند و بز، بیش از ۳۲ نوع محصول لبنی تولید می‌کنند که برخی از آنها همچون وارهون(روغن زرد)، آرشه و لورئین در نوع خود منحصر به فرد است .

 

وی با بیان اینکه صنایع دستی منحصر به فرد و شاخص عشایر سنگسری می توان به چنگوم، پلاس و ... اشاره کردافزود: چنگوم نوعی آویز مخصوص زنان و پلاس نوعی زیرانداز رنگارنگ است.

 

وی انژاد گوسفند سنگسری، را متعلق به عشایر ایل سنگسر دانست وافزود: گوشت این نژاد از حیث پرواری بی‌نظیر است بطوریکه، محصول گوشت تقریباً ۶۰ درصد از وزن گوسفند پیش از ذبح را تشکیل می‌دهد.

 

پایان پیام/

کد خبر 457271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha