اسلام و حجاب در آثار هنرمندان مسلمان فرانسه

مدیر موسسه فرهنگ اسلامی فرانسه با اشاره به قابلیت اسلام در تطبیق با عصر معاصر آن را سوژه جذاب برای هنرمندان غرب توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ورونیک رئیفل، مدیر موسسه فرهنگ اسلامی فرانسه در یک مصاحبه اختصاصی درباره موضوع آخرین کتابش که با عنوان «اسلام یک سوژه هنری شده است» منتشر شد اظهار کرد: به واسطه شغلم همواره این شانس را داشتم که با افراد زیادی به خصوص هنرمندان آشنا شوم فرانسوآ مورل، هنرمند معاصر من را به نوشتن این کتاب و سوژه جذاب آن تشویق کرد و موضوع جالب آن بسیاری از هنرمندان را در اروپا به خود جلب کرد.

فرانسوآ مورل در طول سالهای اخیر با اتکاء به هنر اسلامی و تلفیق آن با هنرهای اروپایی آثار بسیاری را خلق کرده است.

وقتی کار هنرمندانی چون کاندینسکی و ماتیس را مورد بررسی قرار می دهیم درمی یابیم که آثار آنها تاثیر گرفته از هنر اسلامی است این حقیقت همچنان پنهان باقی مانده است اما من در این فصل رسوخ هنر اسلامی را به قلب اروپا شرح داده ام شرق تنها منبع الهام گیری نیست بلکه هنر اسلامی ای که از آن برمی آید را به عرصه نمایش می گذاریم.

وی در توصیف کتابش اشاره کرد: بخش اول این کتاب مربوط به تاریخ هنری می شود که اسلام در قلب خود به همراه دارد و بعد از آن به توضیح هنرهای اسلامی ای پرداخته ام که در اولین نگاه هویت اسلامی خود را آشکار می کند هنرمندان مسلمان نگرش خاص خود از موضوعات مختلف را با تلفیق ارزشهای اسلامی به نمایش می گذارند و این رمز جذابیت هنر اسلامی است.

دید زیبای مسلمانان هنرمند نسبت به حجاب، شرایط زنان مسلمان، جایگاه مسلمانان درغرب و یا حتی تروریسم باعث توضیح جالب و زیبای هر یک از این مفاهیم شده است.

هنرمندان مسلمان نگاهی دقیق و عمیق به هر یک از مسائل دارند در این کتاب همچنین من تمام تجربیاتی را که شخصاً در سفر به خاورمیانه و کشورهای اسلامی کسب کرده ام برای خوانندگان عنوان کردم.

رئیفل در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از حادثه 11 سپتامبر، اسلام به یک سوژه جالب هنری در غرب تبدیل شد هنرمندان در این زمان تلاش کردند با جلوه اسلام در قالب هنر نگرش غرب را نسبت به آن تغییر دهند.

وی در مصاحبه با روزنامه سفیر نیوز ابراز کرد: هنر ابزار قدرتمندی است که با آن مسلمانان به هر آنچه که می خواهند می توانند دست یابند به گفته رئیفل مناظره ای با عنوان «اسلام در شهر» با موضوع بررسی اسلام در آمریکا و وضعیت مسلمانان بعد از حادثه 11 سپتامبر برگزار خواهد شد و محوریت آن قربانی شدن اسلام به دست القاعده است.

بنابراین گزارش، بسیاری از نمایشگاه های عکس و نقاشی برگزار خواهند شد تا با الهام از مهجوریت مسلمانان و تاثیر حادثه 11 سپتامبر بر آن، هنر اسلامی را در کشور آمریکا که مدعی آزادی بیان و نفوس است به نمایش بگذارد.

گفتنی است، موسسه فرهنگ اسلامی فرانسه در نظر دارد با حضور در کشورهای عربی، ارتباط انقلاب های عربی و اسلام را تحلیل و با تکیه بر هنر اسلامی آنها را جاودانه کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 45850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha