کنترل خشم، پیشگیری سازنده از اختلافات و مشکلات

خبرگزاری شبستان: یکی از مهمترین عوامل و دلایل مراجعه افراد به دادگاه ها و مراجع قضایی ایجاد درگیری و خشونت است که می توان با تربیت کودکان و اموزش خانواده ها آن را به طور چشمگیری کاهش داد.

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

سالانه هزاران نفر بر اثر درگیری و خشونت در دادگاه ها و دستگاه های قضایی محاکمه می شوند و در این راستا نیز خانواده های گوناگون نیز از هم متلاشی می شود.

 

در بررسی هایی که انجام شده نشان می دهد که هر کدام از تخلفات در جامعه تلفات زیادی را به خود اختصاص می دهد اما در این راستا خشونت و عدم کنترل در بین افراد جامعه نیز امار چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

 

 سید علی اصغر رفاهی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در این راستا با اشاره به میزان وقوع خشونت و تبعات ان در جامعه گفت: از 10 جرم و آسیب اجتماعی اولویتی استان یزد چهار  مورد، از مظاهر بارز خشونت است و متاسفانه این نشان دهنده این واقعیت است که آستانه صبر و تحمل مردم پایین آمده است.

 

وی افزود: این وضعیت و فراوانی جرائم خشن زیبنده استان دارالعباده یزد نیست که ایراد ضرب و جرح عمدی در بین پنج جرم اصلی استان باشد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد پنج جرم اول استان یزد را به ترتیب، جرایم مرتبط با مواد مخدر، سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، تصادفات و توهین و پنج آسیب اجتماعی اول استان را اعتیاد ،طلاق، انحرافات اخلاقی، مهاجرت و اتباع بیگانه و خشونت خانگی اعلام کرد.

 

رفاهی خاطرنشان کرد: در حالیکه دستگاه ها و نهادهای زیادی از بودجه این مملکت برای کارهای پیشگیرانه استفاده می کنند بازهم  شاهد رشد آمار در برخی عناوین مجرمانه هستیم ، که دلیل اصلی این عدم نتیجه گیری جزیره ای کار کردن برخی از دستگاه هاست.

 

وی ادامه داد : زمانی اقدامات پیشگیرانه  ما نتیجه خواهد داد که سیاست جنایی مشارکتی اتخاذ گشته و همه در امر پیشگیری دخیل باشند ، مانند آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاد.

 

 

یکی از راه های این کنترل خشم تربیت فرزندان و کودکان در ابتدای زندگی است که می توان با استفاده از اساتید و کارشناسان برجسته در زمینه های گوناگون انها را از بروز انواع مشکلات واکسینه کرد.

 

برگزاری دوره های هوش اخلاقی براساس تعالیم اسلامی نیز از موثرترین راهکارهای ارتقای سطح فرهنگ جامعه است که می توان آن را از طریق دستگاه های مختلف از جمله مدارس و مساجد و مکان های فرهنگی پیگیری کرد.

 

تقویت هوش اخلاقی كودكان بهترین فرصت برای قرار دادن فرزندانمان در مسیر درست است تا آنها بتوانند علاوه بر درست فكر كردن درست هم عمل كنند.

 

علاوه بر این، پرورش ویژگیهای شخصیتی استوار نیز در گروی تقویت هوش اخلاقی است. و هوش اخلاقی توان تشخیص درست از نادرست است؛ یعنی داشتن اعتقادات اخلاقی محكم و عمل كردن بر طبق آنها به گونه‌ای كه شخص رفتاری درست و محترمانه داشته باشد.

 

در استان یزد نیز برخی از مدارس و مهدهای کودک اقدام به برگزاری چنین دوره هایی کرده اند.

 

 

در سال های اخیر نیز مراکز فرهنگی از جمله هیات های مذهبی و برخی از مساجد در استان یزد نیز اقدام به برگزاری چنین دوره ای کرده اند که آثار قابل ملاحظه ای را در جامعه می توان یافت.

 

مهدکودک خانه بچه های بهشت از جمله این مراکز است که با رویکرد هوش اخلاقی اقدام به تعلیم و تربیت کودکان کرده است که با استقبال خانواده های استان یزد همراه شده است.

 

در این مرکز چهار فضيلت اخلاقي: احترام، مهرباني، بردباري وانصاف مورد توجه قرار گرفته است که زیر نظر یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد یزد برگزار می شود.

 

آنچه که در این مرکزها برای فرزندان و والدین اموزش داده می شود براساس تربیت های دینی و اسلامی و تعالیم اخلاقی در اسلام است که می توان پایه و بنیان اساس خانواده ها را محکم تربیت کرد.

 

در این دوره های آموزشی خانواده ها نیز می توانند با حضور در دوره های والدین به صورت موثری در راستای تربیت فرزند و همچنین تقویت بنیه های فکری خود عمل کنند.

 

فلاح یخدانی یکی از مسئولین این دوره ها با اشاره به اهمیت توجه به هوش اخلاقی در جامعه گفت: ما می توانیم از این طریق جامعه ای سالم و به همراه افرادی فعال داشته باشیم.

 

وی افزود: والدین نیز می توانند با حضور در برنامه های از این قبیل تا میزان بسیار قابل توجهی از خشونت در خانواده و جامعه کم کنند و جامعه از این مشکلات دور شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یزد خاطرنشان کرد: این دوره های اموزشی می تواند گام موثری در جهت افزایش میزان صبر در جامعه باشد و از میزان خشونت و درگیری در جامعه کم کنیم.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در ادامه با اشاره به اهمیت پشگیری در جامعه گفت: امروز چاره ای نیست جز اینکه همه به شکل جهادی در صحنه پیشگیری از وقوع جرم حضور یابند و دفاع مطهری در این خصوص شکل گیرد.

 

رفاهی افزود: برخی از اقدامات مانند طرح پیشگیری از آسیب اجتماعی طلاق، راه اندازی مراکز تحکیم بنیان خانواده ، طرح ارتقاء  تحول فردی و اجتماعی (امید) طرح قاضی مدرسه و دوره های آموزشی هوش اخلاقی انجام گرفته که هریک از این اقدامات نتایج ملموس و قابل عرضی داشته است که در جای خود می توان به تشریح چگونگی انجام و نتایج آن پرداخت.

 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد در پایان به اهمیت بحث آموزش و مشاوره برای خانواده ها و جوانان اشاره نمود و گفت: یکی از طرح های اصلی که در سال جاری مصرانه بدنبال اجرایی کردن آن هستیم بحث نهادینه کردن آموزش و مشاوره برای خانواده هاست.

 

اما آنچه که در جامعه می تواند نقش بسزایی داشته باشد، بحث پیشگیری است که بسیاری از هزینه های پس از آن را کاهش می دهد و از متلاشی شدن خانواده ها جلوگیری می کند.

 

مسئولین و بخش های فرهنگی نیز می توانند با حضوری فعال در جامعه و استفاده از کارشناسان متخصص و مجرب از وقوع جرم ها جلوگیری کرده و فرهنگ سازی را در جامعه رواج دهند.

 

گزارش: سیدضیا میررحیمی

 

پایان پیام/

کد خبر 463918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha