۶۲درصد از جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود  برنامه ریزی نمی کنند

خبرگزاری شبستان:سرپرست اداره کل طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بیشترین اوقات فراغت جوانان با گروه های مرجع یعنی دوستان و والدین سپری می شود، گفت: ۶۲ درصد از جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود اصلا برنامه ریزی نمی کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان،داوود نوری، سرپرست اداره کل طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان امروز در جلسه بررسی اقدامات  اوقات فراغت جوانان که در استانداری تهران برگزار شد، گفت: از سال 71 فعال سازی اوقات فراغت جوانان شروع شد. دستگاه های مربوطه حضور پیدا کردند و تکالیفی در حوزه اوقات فراغت برای آنها تعریف شد.

وی تصریح کرد:از دستگاه‌ها خواسته شده است در این جلسه برنامه‌های خود را برای غنی سازی اوقات فراغت ارائه دهند و با بررسی‌هایی که بر روی برنامه‌های سال گذشته انجام شده مواردی که باید در برنامه‌های سال جاری مد نظر قرار داده شود به دستگاه‌ها گفته می‌شود.

 

وی با اشاره به نتایج تحقیق و شناسایی در حوزه اوقات فراغت جوانان اظهار کرد: تقاضامحوری باید جایگزین عرضه محوری در اوقات فراغت شود، اگر اقدامات و فعالیت های صورت گرفته متناسب با نیازهای جوانان انجام نشود مشکلات جوانان حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: دستگاه های معین می توانند در زمینه غنی سازی اوقات فراغت و حل مشکلات حوزه جوانان با دستگاه های همکار همکاری کنند.

 

سرپرست اداره کل طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: کارهای کارشناسی پورتال اوقات فراغت در اداره کل طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان به پایان رسیده است و هم اکنون در حوزه فن آوری وزارتخانه است و امیدواریم هر چه سریعتر به ما اعلام کنند که راه اندازی آن به چه ترتیب است

 

وی با بیان اینکه بیشتر شیوه های گذران اوقات فراغت معطوف به گذران خانه محور یا گذران در محیط های سربسته است، تصریح کرد: نوع فردی آن دارای بیشترین فراوانی است، این شیوه در میان زنان تسلط بیشتری دارد.

نوری با بیان اینکه بیشترین اوقات فراغت جوانان با گروه های مرجع یعنی دوستان و والدین سپری می شود، خاطرنشان کرد: 62 درصد از جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود اصلا برنامه ریزی نمی کنند.

وی با بیان اینکه یک شکاف جنسیتی در علایق مردان و زنان جوان مشاهده می شود، افزود: بیشترین علایق در میان زنان می باشد که بیشتر در محیط هایی مانند سینماها، کافی شاپ و مراکز تفریحی سپری می شود.

 

وی افزود:جوانان شهری سه چهارم و جوانان روستایی دو سوم از اوقات فراغت خود بهره مند می شوند،

وی با بیان اینکه تقویت برنامه ساماندهی اوقات فراغت و الزام دستگاه های اجرایی مبنی بر انجام اقدامات لازم از جمله مهمترین مصوبات اوقات فراغت می باشد، خاطرنشان کرد: همچنین تصویب سیاست راهبردهای برنامه ای اوقات فراغت و مکلف شدن دستگاه های اجرایی در برنامه اوقات فراغت از اهم برنامه های ساماندهی اوقات فراغت در دستگاه ها می باشد.

 

نوری افزود: ما باید مصوبات شورای عالی جوانان و ستاد ساماندهی امور جوانان را در حوزه اوقات فراغت اجرا کنیم و قاعدتا اگر اتفاق جدیدی قرار باشد رخ دهد باید در راستای عملیاتی کردن این مصوبات باشد.

 

وی رویکردهای اوقات فراغت شامل رویکرد اقتصادی، اجتماعی و آسیب شناختی می باشد، رویکرد جنسیتی اوقات فراغت، رویکرد مشارکتی و رویکرد منطقه ای می شود.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 467401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha