پیشگیری، بهترین شیوه برای مقابله با اعتیاد/ ۷۰ درصد زندانیان به دلایل مرتبط با مواد مخدر زندانی اند

خبرگزاری شبستان: کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر عقیده دارند، پیشگیری به عنوان بهترین شیوه برای مقابله با اعتیاد است و باید از ابزار های مردمی و دولتی به صورت آگاهانه و مسئولانه در مقوله پیشگیری از اعتیاد، تعلیم و راهبری مهارتی، مشورت و ارشاد خانواده ها بیشترین بهره را برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ اعتیاد و مواد مخدر بلای خانمان سوزی است که افراد زیادی را در چنگال خود به اسارت درآورده به طوری که رهایی از آن جز با اراده آهنین امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به اهمیت و ضرورت کاهش این معضل در جامعه و لزوم عزم همگانی در کاهش آسیب های این بلای خانمان سوز، هر ساله از 17 تا 26 ژوئن یا 6 تا 12 تیرماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور نامگذاری شده است.

در حال حاضر اعتیاد به بیماری خطرناک و معضلی در قرن حاضر تبدیل شده که مهار آن نیازمند اراده جدی همه آحاد جامعه و مسئولان و خانواده ها به منظور کاهش آسیب و درمان آن است. در این میان افزایش سرسام آور مصرف مواد مخدر در جهان و قاچاق روز افزون این مواد، پیامدهای وسیع و مخرب در گسترش دامنه آسیب ها در جامعه دارد و به طور مستقیم سلامت جامعه به ویژه سلامت جوانان را با مخاطره همراه کرده است. اعتیاد یک مساله بزرگ بهداشتی و بلایی اجتماعی است که در سایه غفلت و نا آگاهی خانواده ها به سرعت در جامعه شیوع می یابد و خانواده ها را در دام خود فرو می برد.

کارشناسان این حوزه عقیده دارند، پیشگیری به عنوان بهترین شیوه برای مقابله با اعتیاد است و باید از ابزار های مردمی و دولتی به صورت آگاهانه و مسئولانه در مقوله پیشگیری از اعتیاد، تعلیم و راهبری مهارتی، مشورت و ارشاد خانواده ها بیشترین بهره را برد.

بنا به گفته این کارشناسان آموزش باید در یک طیف گسترده رسمی و غیر رسمی صورت پذیرد و رسانه های گروهی برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد نخست با تحلیل دقیق، کلیه عوامل احتمالی اعم از فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی را حساس کرده و سپس مسئولان و گروه های مرجع فکری، هسته های فرهنگ ساز مردمی، نهادهای تعلیم و تربیت ،علما و روحانیون، روانشناسان و سایر صاحب نظران شیوه های مقابله را در چارچوب نظام حکومتی و متناسب با ارزش های حاکم بر جامعه ارائه دهند.

ابراهیم قربانی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به تقدیم 50 شهید از خراسان شمالی در مبارزه با مواد مخدر، گفت: ایمن امر نشان از عزم کشور و مسئولان استان برای مبارزه با این بلای خانمان سوز دارد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی بیشتر برای مقابله با مواد مخدر، اظهار داشت: اگر تا کنون نیز وضعیت مواد مخدر در کشور این گونه بوده به خاطر تلاش های صورت گرفته در حوزه مقابله بوده است.

قربانی با اشاره به افزایش 48 درصدی کشفیات مواد مخدر، تصریح کرد: با این وجود باز هم اعتیاد در حال افزایش است و نگاه پیشگیرانه و فرهنگ سازی بیشتری را می طلبد.

وی با بیان اینکه باید خانواده ها را نسبت به این امر حساس کرد، خاطرنشان کرد: مبارزه با مواد مخدر نباید به یک هفته ختم شود بلکه باید در طول سال پیاپی ادامه یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی یکی از مشکلات حاشیه شهرها را اعتیاد دانست و گفت: در همین راستا با توجه به ساختار و وجود سکونتگاه های مختلف در این مناطق و آلودگی و آسیب بیشتر کارهای بسیاری در انها در حال انجام است.

وی تبلیغات خانه به خانه را از جمله اقدامات برشمرد و بیان داشت: در این راستا هشدارهای لازم به خانواده ها در این رابطه به منظور مراقبت از فرزندان داده می شود.

قربانی کاهش سن اعتیاد به 15 سال را بسیار مخاطره آمیز خواند و گفت: این امر نشان می دهد خانواده باید با حساسیت بیشتری وارد کار شوند و مراقبت های لازم صورت گیرد.

وی بر اساس آمار یک سوم معتادان را زن دانست و با تاکید بر اینکه روزانه هشت نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند از این امر به عنوان یک تهدید جدی یاد کرد که در خانه ها وجود دارد و اگر مدیریت نشود ما را نیز گرفتار خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یک اسیب، به وجود آورنده بسیاری آسیب های دیگر است، اظهار داشت: هم اکنون 70 درصد زندانیان بنا به دلایلی  از جمله سرقت، فحشا و ... مرتبط با مواد مخدر در زندان هستند.

وی با اشاره به تغییر نیازها و ساختار زندگی امروز در جامعه، متذکر شد: گسترش سریع اطلاعات به نوعی فشارها و چالش هایی را ایجاد می کند که خود به خود تاثیراتی بر ایجاد رفتارهای پرخطر که یکی از آنها اعتیاد است، می گذارد.

قربانی یاداور شد: تمامی ارکان جامعه از جمله آموزش و پرورش باید نسبت به این مقوله حساس تر شوند و در کنار تعلیم و تربیت، فرهنگ سازی درستی نسبت به عواقب بد این معضل داشته و رابطه خوبی بین خانواده، مدرسه و اجتماع وجود داشته باشد.

وی از وجود سه عامل عزت نفس ضعیف، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارت های ارتباطی و آموزشی به عنوان عواملی یاد کرد که در گرایش به اعتیاد بسیار موثر هستند و گفت: با توجه به اینکه مواد مخدر سودآوری بالایی دارد، افرادی که به دنبال سود بسیار هستند و جان مردم برای آنها اهمیتی ندارد تلاش دارند ضمن حفظ افراد آلوده، متقاضیان بیشتری را وارد این عرصه کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با اشاره به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، از تبلیغ مبارزه با این امر در سطح مساجد و حسینیه های شهر و روستا توسط روحانیون خبر داد و گفت: نمایشگاهی نیز در این رابطه در برخی مساجد راه اندازی شده است.

ایزانلو، کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز با اشاره به وجود 129 کلینیک ترک اعتیاد متادون درمان برای درمان معتادان در استان، گفت: تعداد 12 مرکز اقامتی میان مدت نیز در شهرستان های مختلف دایر است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد چهار مرکز کاهش آسیب نیز اقلام بهداشتی را بین معتادان توزیع می کند که در حاشیه شهرستان ها مستقر هستند.

ایزانلو تصریح کرد: در این میان سه مرکز شبانه روزی نیز معتادانی را که شب را جایی برای ماندن ندارند در طول شب نگهداری کرده تا از سطح جامعه جمع آوری شوند.

وی به وجود یک مرکز اقامتی اجباری درمان دولتی در منطقه لنگر نیز اشاره کرد و گفت: در این مرکز بر اساس قانون افراد از طریق نیروی انتظامی منتقل شده و به مدت سه ماه تحت درمان دارویی قرار می گیرند.

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در رابطه با نرخ بازگشت به اعتیاد پس از درمان در این مراکز نیز تصریح کرد: احتمال درمان این افراد بین 5 تا 15 درصد است و مابقی به چرخه اعتیاد بازمی گردند.

وی متذکر شد: باید تلاش شود تا با اقدامات و شیوه های پیشگیرانه و فرهنگ سازی بیشتر، بحث درمان این افراد مورد پیگیری بیشتر قرار گرفته تا نرخ بازگشت کمتر شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 469524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha