حجاب برتر در قاب تصویر/ همت خبرنگاران بیرجندی در احیای یک معروف

خبرگزاری شبستان: خبرنگاران و اهالی رسانه که از جنس مردم هستند و همیشه به عنوان پل ارتباطی مسئولان و مردم به خوبی به وظیفه خود عمل کرده اند این دغدغه را در خود احساس کردند که باید اقدامی فراتر از کلیشه ها برای ترویج فرهنگ زیبای "عفاف و حجاب" انجام شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ همه ساله 21 تیرماه- آغاز هفته عفاف و حجاب- نامگذاری شده است. امسال در خراسان جنوبی «برگزاری 170 عنوان برنامه به مناسبت هفته عفاف و حجاب» دقیقا در 21 تیرماه در روی خروجی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قرار گرفت و در بسیاری از رسانه ها نیز درج شد.

 

هفته عفاف و حجاب خیلی زود شروع شد و زودتر از آنچه که فکرش را می کردیم تمام شد! بسیاری از خبرنگاران رسانه های گروهی خود را برای پوشش برنامه های مختلف این هفته آماده کرده بودند، در بین بانوان خبرنگار که احساس تعلق خاطر بیشتری نسبت به خواهران و مادران هم استانی خود داشته و دارند، بیش از آقایان خبرنگار به دنبال کسب اطلاعات از مهمترین برنامه های این هفته بودند.

 

23 تیرماه، روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با ارسال دعوتنامه ای به رسانه های گروهی، از آنها برای شرکت در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی استان دعوت کرد. در این جلسه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از برگزاری 240 عنوان برنامه فرهنگی و اجتماعی در هفته عفاف و حجاب خبر داد و در پایان این جلسه نیز "چهار دستگاه برتر استان در حوزه عفاف و حجاب" معرفی شدند.

 

بدون شک معرفی دستگاههای فعال در حوزه عفاف و حجاب کار بسیار در خور توجهی است اما طبق گفته مژگان شریفی مدیرکل امور بانوان استان که با وجود گذشت 10 سال از مصوبه و ابلاغ قانون حجاب و عفاف به دستگاههای اجرایی در جایگاه مطلوبی قرار نداریم و 26 دستگاه و نهاد در گسترش و ترویج حجاب و عفاف در جامعه وظیفه دارند اما در طول این سالها عملکرد مناسبی نداشته و در این زمینه موفق نبوده ایم؛ باید بازهم طبق تاکید مژگان شریفی به فکر برنامه های جذاب و پرمحتوا برای نسل جوان نیازمند بود چرا که شیوه ها و برنامه های گذشته در زمینه حجاب و عفاف از برگزاری نشستها و کارگاهها و نمایشگاه تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

 

يك هفته عفاف و حجاب گذشت و حتي انتظارات حداقلي جامعه رسانه اي در برگزاري يك برنامه عملي و درخور شان براي گسترش و ترويج اين مهم محقق نشد‍‍. اخبار بسياري از رسانه ها در اين هفته گواه بر اين مدعاست. اينجا بود كه خبرنگاران و اهالی رسانه که از جنس مردم هستند و همیشه به عنوان پل ارتباطی مسئولان و مردم به خوبی به وظیفه خود عمل کرده اند این دغدغه را در خود احساس کردند که باید اقدامی فراتر از این مراسم کلیشه ای، برای ترویج فرهنگ زیبای "عفاف و حجاب" انجام شود.

 

این دغدغه در محافل صمیمی بین بانوان خبرنگار مطرح شد و پیشنهادات مختلفی مطرح شد، از برپایی یک نمایشگاه تا کارگاه حجاب و عفاف اما هیچ کدام موثر شناخته شد؛ بالاخره یک پیشنهاد خوب همه را پای کار آورد. برپایی یک آتلیه عکاسی از بانوان به اسم" مهربانو" تصویب شد با این جمله زیبا «خواهرم حجابت را با چادر تصویر کن».

 

از پیشنهاد طرح تا اجرای کار حدود 10 روز هم طول نکشید. مکان های مختلفی برای اجرای کار پیشنهاد شد ولی پارک توحید بیرجند به دلیل موقعیت خوب مکانی و ازدحام جمعیت تصویب شد.

 

بانوان عکاس و خبرنگار بیرجندی، بسیجی وار پای کار آمدند. یک نفر دوربین و دیگری امکانات لازم برای دکور را آورد، دیگری برای تزیین گل و گلدان آورد. هرکدام به سهم خود بیکار نماند تا اینکه کمتر از ۵ ساعت آتلیه عکاسی مهربانو برپا شد.

 

جمعی از بانوان خبرنگاران و عکاسان با اهدای شاخه گل "رز" از بانوان در نقاط مختلف شهر، از آنها برای گرفتن عکس در آتلیه مهربانو دعوت به عمل آوردند. افتتاح ساعت 22 اعلام شد ولی انبوه جمعیتی که در داخل و بیرون آتلیه جمع شده بودند، باعث شد کار از ساعت 21:30 آغاز شود.

 

خیلی جالب است اولین متقاضیان گرفتن عکس با چادر مهمانان بیرجند و از استان خوزستان هستند. 2 خواهر با بچه های خود که بیرجند را برای سفر خود انتخاب کرده اند در آتلیه حاضر می شوند و یکی از آنها لحظاتی را برای اولین بار با چادر تجربه می کند. این تجربه را در با گرفتن عکس در کنار همسر و فرزندان خود برای همیشه در زندگی خود ثبت می کند.

 

 

دقایقی از عکس گرفتن وی نمی گذرد که متوجه می شوم به سراغ فروشگاه ملزومات عفاف و حجاب در گوشه آتلیه رفته است و یک چادر " کمری" انتخاب و آن را خریداری کرده است و بسیار خرسند با حجاب برتر از آتلیه مهربانو خارج می شود. بدون شک این بانوی فرهیخته نمی دانست که با این اقدام خود خستگی چند ساعته را از تن ما خارج و ما را بر ادامه کارمان مصمم تر کرد.

 

سر و صدای کودکان در داخل غرفه نظرم را جلب می کند. فاطمه؛ دانش آموز کلاس چهارم که با مادرش برای دیدن آتلیه آمده است، اصرار دارد که بماند تا نوبت او بشود و عکس بگیرد. بعد از گرفتن عکس به خبرنگار شبستان گفت: چادری بودن را برای اولین بار نیست که تجربه می کنم اما این بار به خوبی احساس کردم که با چادر خیلی زیباتر شده ام.

 

 

هلیا دختربچه دبستانی که بعد از پوشیدن چادر، او نیز همچون یک فرشته کوچک شده بود، با اصرار زیاد از مادر خود می خواهد که برایش یک چادر بخرد. از هلیا می پرسم چه احساس بعد از پوشیدن چادر داشتی؟ در جوابم گفت: خودم را بیشتر دوست داشتم.

 

فرزانه هم سه بار به آتلیه آمد و رفت، تا بالاخره توانست مادرش را راضی کند به بازدید آتلیه بیاید و اجازه بدهد او عکسی با حجاب برتر را در قاب تصویر برای همیشه داشته باشد، به خبرنگار شبستان گفت: کلاس هشتم هستم و گاهی از اوقات با چادر و گاهی هم بی چادر هستم.

 

وی در پاسخ به چرایی این اقدام خود گفت: برخی از افراد فامیل، هنگامی که چادر می پوشم به من می گویند" باز! با چادر آمدی" به همین دلیل برخی از اوقات چادر را کنار می گذارم.

 

فرزانه تاکید کرد: ولی در بازار، روضه ها، مکان های زیارتی چادر می پوشم و حجاب کاملی دارم و اگر قرار باشد فردی را به پوشیدن چادر تشویق کنم، حتما با رفتار و عمل خود این کار را می کنم.

 

مادر کوثر که خود یک فرهنگی است و با دخترش عکس دو نفره گرفته اند، به خبرنگار شبستان گفت: از کوثر بسیار راضی هستم و هیچ گاه مرا در زندگی ناراحت نکرده است و تنها خواسته من از دخترم این است که همیشه با چادر باشد.

 

 

کوثر نیز با بیان اینکه به دلیل رفتار بد معلمم، از چادر پوشیدن احساس خوبی ندارم، ادامه داد: ولی با همین حال در مجالس مذهبی چادر می پوشم.

 

مادر کوثر برای عوامل دست اندرکار این آتلیه دعای خیر می کند و از خداوند می خواهد همه جوانان را هدایت کند.

 

ساعت به 12 شب نزدیک شود و باید کم کم آتلیه را تعطیل کنیم ولی یک خانم که بازهم مسافر و مهمان بیرجند است، اصرار می کند همین امشب از وی عکس بگیریم. می پرسیم اهل کجایی؟ جواب داد مشهد؛ از وی قول گرفتیم آخرین انعکاس قاب تصویر امشب از او باشد به شرطی که برای عوامل دست اندرکار این آتلیه در حرم امام رضا (علیه السلام) دعا کند.

 

یادآور می شود، آتلیه مهربانو که به همت جمعی از خبرنگاران و عکاسان بیرجندی در محل پارک توحید برپا شده است، تا دو شب دیگر بعد از نماز مغرب و عشاء همچنان پذیرای بانوان است.

 

پایان پیام/

 

 

گزارش: زینب رمضانی

 

کد خبر 474477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha