گزارشی از گسترش اسلام در مهد فوتبال

حادثه 11 سپتامبر نه تنها از ارج و قرب مسلمانان نکاست، بلکه باعث افزایش رشد اسلام در کشورهای غربی و آمریکایی شد که یکی از این کشورها برزیل بود که آمار مسلمانان آنان افزایش داشته است.

خبرگزاری شبستان، کشور برزیل بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی است که با بیش از یک میلیون و 500 هزار مسلمان، 85 شورای اسلامی، مرکز دینی و مسجد دارد و دین اسلام در این کشور به صورت برق آسایی افزایش یافته است و اسلام دومین دین در این کشور محسوب می شود.

در مورد حضور اسلام در برزیل هر چند اطلاعات چندانی در دست نیست، ولی پیشینه ورود اسلام به برزیل به سال 1500 میلادی، زمانی که پرتقالی ها ملوان عرب را با خود به این کشور آوردند، بازمی گردد. پس از آن موجی از سیاه پوستهای آفریقایی که اسیر شده بودند به برزیل آمدند. گروه جدیدی از مسلمانان نیز در قالب مهاجران سوری و لبنانی از اواخر 19 میلادی و اوایل سده 20 میلادی وارد برزیل شدند.

تاریخ حضور شیعیان در برزیل به دوره عثمانی ها بازمی گردد. شیعیان فراری از ارتش این دولت از راه آرژانتین به برزیل رفتند و اغلب این شیعیان لبنانی تبارها بودند.

پس از آن نیز روز به روز به تعداد مسلمانان در برزیل افزوده شد و براساس قانون برزیل مسلمانان در انجام اعمال عبادی خود آزادند و می توانند مراکز اسلامی تاسیس کرده و مسجد بسازند.

با این وجود، یکی از مشکلاتی که مسلمانان با آن مواجه هستند کمبود مبلغ و روحانیونی است که به زبان پرتقالی مسلط باشند.

روزنامه لوفیگارو چاپ فرانسه در گزارش جدیدی که از روند افزایش انتشار اسلام در برزیل انجام داده، اعلام کرد: حادثه 11 سپتامبر بسیاری از غیرمسلمانان را به سوی دین اسلام کشاند و بیشترین کشوری که غیرمسلمانان آن به دین اسلام گرویدند، برزیل بود و این کشور روزانه شاهد افزایش آمار مسلمانان است.

خانم روز آنجیلا، یکی از افرادی است که در آغاز دهه 90 میلادی مسلمان شده است و هم اکنون نیز در مرکز انتشار اسلام در آمریکای لاتین فعالیت می کند.

وی دلیل گرویدن خود به اسلام را حادثه 11 سپتامبر عنوان می کند و می گوید: این حادثه باعث مسلمان شدن بسیاری از جمله خودم شد.

روز آنجیلا می گوید: اسلام رابطه ای با خشونت ندارد و کسانی که اسلام را به خشونت متهم می کنند، جاهل هستند.

پاولودار و شاپینتو، استاد دانشگاه فلومینستی در این باره می گوید: آمار دقیق دادن از تعداد مسلمانان در برزیل مشکل است، ولی تعداد مسلمانان به بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر می رسد و با افزایش اسلام در برزیل، تعداد مسلمانان و مراکز اسلامی نیز افزایش یافته است و با وجود ورود گروههای متعددی از مسلمانان در قرن بیستم، نخستین مسجد سال 1960 ساخته شد و در حال حاضر بیش از 80 انجمن اسلامی، 50 مسجد در نقاط مختلف این کشور وجود دارد.

یکی از ستاره های موسیقی راک در سان پاولو نیز درباره می گوید: پس از حادثه 11 سپتامبر یک چهارم اعضای گروه ما مسلمان شدند و ما با انتخاب اسلام از خوردن شراب و مواد مخدر خود را رها کرده و به زنان احترام می گذاریم و به دیگران کمک می کنیم و از مسلمان شدن خود احساس رضایت می کنیم.

پاولو فرح، مدیر مرکز مطالعات عربی در برزیل نیز تاکید می کند: اسلام با ورود خود به برزیل مساوات را میان انسانها تقسیم کرد، زیرا اسلام عدالت اجتماعی را به جوامع هدیه می دهد و به این ترتیب نژادپرستی در جامعه کاهش یافته است.

وی می افزاید: دولت برزیل با مسلمانان مانند افراد جامعه خود برخورد می کند و با وجود آنکه وزارت امو خارجه آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر از برزیل و پاراگوئه خواسته بود تا به مسلمانان در جامعه بها ندهد، دولت هیچ گاه به دستورات آنها توجه نکرده است.

به هر ترتیب با وجود رشد اسلام در برزیل، چیزی که در این کشور و برای مسلمانان بسیار مهم است، این است که آنان برای آموزش دین اسلام و پیشرفتهای دینی نیاز به مبلغ دارند و مدارس اسلامی در حال حاضر پاسخگوی نیاز آنها نیست و نیازمند این است که علما و موسسات تبلیغاتی نقش خود را پررنگ تر کنند.

 11سپتامبر ۲۰۰۱، سلسله‌ای از حملات انتحاری توسط گروه القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا به وقوع پیوست که این حادثه تاکنون بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته‌است. گفته می‌شود که حادثه ۱۱ سپتامبر همانند حملهٔ ژاپن به بندر پرل هاربر، تاریخ آمریکا را تغییر داده ‌است.

پایان پیام/
 

کد خبر 47519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha