هدیه ای سرخ، سهمی برای ایثار

خبرگزاری شبستان: مسئول آموزش و جذب اهداء کنندگان خون خراسان شمالی با بیان اینکه اهداء خون احیاء زندگی برای بیماران و سنجش سلامت برای اهداء کنندگان است، گفت: فرآورده های هر واحد خون اهدایی، برای ۴نفر قابل استفاده است، بنابراین شهروندان با هر واحد خونشان، زندگی ۴ بیمار را بهبود داده یا نجات می بخشند.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ ایثار از والاترین ارزش های انسانی است و خداوند در رگ های همه ما سهمی برای ایثارکردن قرار داده است، اهدای خون یک معادله مقدس و چند مجهولی است، معلومش اهدا کنندگان اند و مجهولش آدم هایی اند که با استفاده از خون اهدا کنندگان زنده می مانند و به زندگی خود ادامه می دهند.

ایثار از زیباترین صفت هایی است که در وجود انسانهاست؛ نهم مرداد روز اهدای خون است، اهدای خون در واقع یکی از راه های نیکی کردن است و افرادی که سالم و تندرست هستند وظیفه دارند خونشان را به نیازمندان اهدا کنند، چون ممکن است خدایی ناکرده روزی خودشان هم نیازمند این ایثار دیگران باشند، بنابراین با این هدیه سرخ می توانیم جان هم نوعانمان را نجات دهیم، چرا که امروزه با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز جایگزینی برای خون شناخته نشده است.

نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی و نیاز همیشگی به خون و فرآورده های آن سبب شده است اهدای خون، اهمیت و جایگاه ویژه داشته باشد و سازمان انتقال خون ایران نیز در همین راستا به طور رسمی در مرداد 1353 تاسیس شد.

دکتر هدیه محمدی، مسئول آموزش و جذب اهدا کنندگان خون اداره کل انتقال خون خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت نهم مرداد، روز اهدای خون، تامین خون سالم برای بیماران نیازمند را هدف بزرگ سازمان انتقال خون عنوان کرد و گفت: تهیه خون سالم و تبدیل آن به فرآورده های خونی مانند پلاسما، پلاکت، گلبولی و تحویل به واحد پخش خون برای ارسال به بیمارستان های استان، فعالیت کلی اداره کل انتقال خون خراسان شمالی است.

وی به استقرار دو پایگاه ثابت خونگیری در مرکز استان و شهر شیروان اشاره کرد و افزود: پایگاه خونگیری بجنورد هر روز آماده دریافت خون اهدا کنندگان است اما به علت کمبود نیرو و امکانات در پایگاه شیروان، یک روز در هفته خونگیری انجام می شود.

وی عنوان کرد: در مناسبت های مذهبی و ملی، اتوبوس سیار خونگیری به نقاط مختلف استان اعزام می شود، همچنین راه اندازی پایگاه خونگیری شهرستان اسفراین هم در دست اجراست که با تامین اعتبار و نیرو می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

محمدی با بیان اینکه به طور معمول گروه های خونی منفی کمیاب هستند، اظهار داشت: همواره اهدا کنندگان برای تامین نیاز اضطراری بیماران، با فراخوان دفتر جذب و برنامه ریزی اداره کل، به یاری ما آمدند و نیاز استان به خون را تامین کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون، احیای زندگی فرد بیمار است، گفت: فرآورده های هر واحد خون اهدایی، برای چهار نفر قابل استفاده است، بنابراین شهروندان با هر واحد خونشان، زندگی چهار بیمار را بهبود داده یا نجات می بخشند.

محمدی افزود: در سه ماهه نخست امسال هفت هزار و 115 داوطلب در مراکز ثابت و سیار خونگیری داشتیم که پنج هزار و 942 نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد، 402 را نفر را بانوان تشکیل می دهند.

وی اظهار کرد: آمار سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیانگر اینست که در میزان افراد مراجعه کننده برای اهدای خون 27 درصد رشد، در میزان خونگیری 44/35 درصد و 23/32 درصد هم در زمینه اهدای خون بانوان رشد داشتیم.

مسئول آموزش و جذب اهدا کنندگان خون اداره کل انتقال خون خراسان شمالی تصریح کرد: اهدای خون در واقع یک چکاپ سلامتی برای افراد محسوب می شود و افراد مراجعه کننده در آیتم های مختلف فشار خون، قد، وزن، میزان هموگلوبین، دمای بدن، کم خونی و... سنجش و بررسی می کنند.

محمدی عنوان کرد: سال گذشته 23هزار و 74 واحد خون و فرآورده های خونی بین 10 بیمارستان فعال استان توزیع شد که بیش از ۹۷ درصد پاسخگویی به درخواست بیمارستان ها بود.

وی از رشد 5 درصدی توزیع فرآورده های خونی در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد و گفت: سال گذشته 4 هزار و 560 واحد خون مازاد نیاز استان به استان های تهران و خراسان رضوی ارسال شده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 475766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha