هنر، بهترین ابزار جهت انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه شهر لیکک، با بیان این که هنر، بهترین ابزار جهت انتقال فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) است، افزود: در بین تمامی ابرازهای انتقال مفهوم، شعر تنها سخنی است که مفهوم را به طور کامل بیان و قابلیت ترجمه را ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، حجت الاسلام سیدمحمد یوسف افروغی، امام جمعه بهمئی امروز(۲۸ مرداد) در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره استانی «شعر آئینی محلی رضوی» استان کهگیلویه و بویراحمد در این شهر به نقش و جایگاه شعر در ارتقای فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: هنر، بهترین ابزار جهت انتقال فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) است.

 

وی، افزود: فرهنگ مقوله بسیار پیچیده و گسترده ای است که هنوز هیچ جامعه ای به نحو شایسته به تمامی ابعاد آن دست نیافته است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی بهمئی، اظهار کرد: یکی از مقوله های عظیم فرهنگ، ادبیات است و اگر مقام معظم رهبری ساعت هایی از اوقات خویش را با شعرا می گذراند، به خاطر اهمیت، جایگاه شعر و نقش آن در ارتقای فرهنگ می باشد.

 

افروغی گفت: ما باید در تولید علوم اسلامی به تولید ادبیات و به خصوص شعر توجه ویژه کنیم.

 

امام جمعه بهمئی، در ادامه به قدرت نفوذ شعر اشاره و تصریح کرد:در بین تمامی ابرازهای انتقال مفهوم، شعر تنها سخنی است که مفهوم را به طور کامل بیان و قابلیت ترجمه را ندارد؛ به عنوان مثال یکی از آثار استاد شهریار به 37 زبان دنیا ترجمه شد، اما هیچ کدام نتوانست مفهوم اصلی و مد نظر شاعر را به دیگر زبان ها انتقال دهد.

 

وی با بیان این که عده ای شبهه ایجاد می کنند که چرا احادیث ضد و نقیض درباره استفاده از شعر بیان شده است و بعضی از علما شعر را منع و محدود می کردند،گفت:در دوران قبل از اسلام شعر در اختیار قوه غضب، شهوت و سیاست بود که پس از اسلام شعر در خدمت آموزه های دینی قرار گرفت.

 

افروغی، عنوان کرد: علما هم به مرور زمان با واقف شدن بر اهمیت شعر از این ظرفیت استفاده کردند؛ به طوری که شعر فَرَزْدَق در خدمت ائمه بود و علیه بنی امیه چنان اشعاری می سرود که از ضربه هزاران شمشیر کارسازتر بود.

 

امام جمعه شهر لیکک، در پایان سخنان خود به الزامات شاعران نیز اشاره کرد و گفت:شاعران برای استفاده کافی از قدرت شعر و بیان مشکلات مردم در زمینه های مختلف باید در تمامی زمینه ها مطالعه کافی داشته باشند.

 

 

کد خبر 480137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha