سکوت در برابر جنایات اسرائیل نشانه بیغیرتی است

آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای کاروان همبستگی با آزادی غزه، سکوت در برابر جنایات اسرائیل را نشانه بیغیرتی دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیتالله جوادی آملی عصر روز گذشته(21آذر) در دیدار اعضای کاروان آسیایی همبستگی با آزادی غزه، اظهار داشت: دو مطلب را در اینجا بیان میکنم که یکی مهم است و دیگری اهم. مطلب مهم نجات برادران مسلمان فلسطین و غزه است که از چنگال اسرائیل آزاد شوند و مطلب اهم هدیهای است که جمهوری اسلامی ایران به میهمانان غیرمسلمان عطا میکند.

 

وی با بیان اینکه آقایانی که مسلمان نیستند اول اسرائیل درون خود را اصلاح کنند، بعد به اصلاح اسرائیل بیرون بپردازند، تصریح کرد: مسلمان معتقد است وقتی میمیرد مرگ را میمیراند نه خود بمیرد؛ از پوست به در میآید نه اینکه بپوسد.

 

استاد برجسته حوزه تاکید کرد: مسلمان معتقد است انسان وقتی میمیرد از قفس دنیا آزاد میشود و برای ابد میماند.

 

آیتالله جوادی آملی با قدردانی از تلاش اعضای کاروان همبستگی با آزادی غزه، اظهار داشت: این کوششی که از هند شروع شد و ان شاء الله به غزه ختم میشود و مایه آزادی مسلمانان فلسطین است یک ره توشه ابدی است که برای بعد از مرگ نافع است.

 

مرجع تقلید جهان تشیع افزود: اگر کسی بعد از مرگ نابود شود و هیچ کیفر و پاداشی نداشته باشد، زشتی و زیبایی عمل او در دنیا برای بعد از مرگ بیاثر است. بنابراین در این نکته به همین مقدار بسنده میکنیم و از همه عزیزان مسئلت میکنیم که هر قدمی بر میدارید برای رضای خدا باشد و هم اجر ابدی ببرید و هم کارتان پرثمر باشد و هم اسرائیل غاصب را سر جایش بنشانید.

 

وی با تاکید بر ضرورت پوشش تبلیغاتی اعزام این کاروان به غزه، خاطرنشان کرد: گرچه رسانههای رسمی ایران و غیرایران موظفند قدم به قدم کار شما را جهانی و رسانهای کنند و به گوش مردم دنیا برسانند، ولی شما به اینها اکتفا نکنید و فقط برای رضای خدا این اقدام بشردوستانه را انجام دهید.

 

آیتالله جوادی آملی در بخش دیگری از فرمایشات خود با یادآوری این نکته کوشش شما برای محکوم کردن غارتگری اسرائیل از یک سو و نجات مردم ستمدیده غزه از سوی دیگر است، اظهار داشتند: رهبران الهی از طرف خداوند پیامی جهانی آوردند و دستورهای آنها به سه بخش تقسیم میشود؛ بخش اول شامل رهبریهای محلی است که راجع به پیروان همان مکتب و دین است، بخش دوم دستورهایی است که منطقهای و وسیعتر از محلی است و متعلق به پیروان مکتب تولیدی میباشد و بخش سوم رهبریهای جهانی است که اختصاصی به هیچ ملتی ندارد.

 

وی با ذکر نمونهای از رهبریهای قرآن کریم تاکید کرد: رهبریهای قرآن کریم سه بخش است که بخش اول آن احکام قرآن در قلمرو اسلامی است که مخصوص مسلمانان میباشد، بخش دوم رهبریهای قرآن از این وسیعتر و مخصوص متفکران توحیدی است یعنی هم برای مسلمانان است هم برای یهودیها و مسیحیها و پیروان مکتبهای توحیدی دیگر است و بخش سوم از رهبریهای قرآن بینالمللی است و هیچ اختصاصی به یک ملت ندارد و از این بخش به عنوان احکام اسلامی یاد میشود.

 

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه جریان عدل و ظلم در بخش سوم اسلام قرار دارد، افزود: رعایت عدل لازم است، چه افراد مسلمانان باشند و چه غیرمسلمانان. ظلم و ستم هم چه برای افراد موحد و چه ملحد حرام است.

 

وی تاکید کرد: آنچه در فلسطین و غزه در طی این 60 سال میگذرد در بخش سوم دستورهای الهی قرار دارد.

 

آیتالله جوادی آملی افزود: خداوند در آیات 7 و 8 سوره مبارکه "ممتحنه" به این بخش سوم اشاره کرده است و همین قانون بینالمللی اسلام در قانون جمهوری اسلامی هم ثبت شده است، یعنی مسلمان موظف است نه ظلم بکند و نه زیر ظلم برود.

 

وی به بیان نموداری از احکام بینالمللی اسلام پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم فرمود: (قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا) یعنی با مردم حرف خوب بزنید و خوب حرف بزنید و نفرمود قولوا للمسلمین، للمومنین، للموحدین.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با ذکر آیه دیگری از قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند فرمود(لا تبخسوا الناس اشیائهم) هیچ چیزی را از هیچ کسی کم نگذارید و نفرمود کالا را کم نگذارید تا مخصوص مسائل اقتصادی باشد، یا درس و بحث را کم نگذارید تا مخصوص مسائل فرهنگی باشد، بلکه فرمود هیچ چیزی را از هیچ کسی کم نگذارید.

 

وی تاکید کرد: چون انسان کامل یعنی حسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام که در ایام عاشورای آن حضرت به سر میبریم، قرآن ناطق و متحرک است، آن امام بزرگوار برای پیاده کردن احکام سه بخشی قرآن نهضت جهانی را راه اندازی کرد که برای رعایت حوزه اسلامی، قلمرو توحیدی و احکام بین المللی اسلام باشد لذا در متن سخنرانیهای خود به مردم آن روز فرمود: مگر نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل صرفنظر نمیشود.

 

مفسر بزرگ قرآن کریم در بخشی دیگر از رهنمودهای خود، سکوت در برابر جنایات اسرائیل را نشانه بیغیرتی دانست و تصریح کرد: امروز جهان شاهد است که بیش از 50 سال مردم مسلمان فلسطین و غزه آواره شدهاند، بیگانهای به منطقه زیست آنها حمله کرد و آنها را از خانه خود بیرون کرد و روستاهایی که دارای مسکن، مدرسه، بیمارستان و درمانگاه هستند را تخریب میکند. اگر چنانچه جمعیتی این منظره را ببینند و فریاد بر نیاورند معلوم میشود که اهل غیرت نیستند.

 

وی غیرت را از برجستهترین فضائل انسانی و الهی برشمرد و تاکید کرد: میتوان فضیلت غیرت را در بخش بینالمللی اسلام جستجو کرد.

 

آیتالله جوادی آملی با یادآوری اینکه حقیقت غیرت از سه عنصر محوری تشکیل میشود، تاکید کرد: عنصر اول حقیقت غیرت هویت شناسی است و کسی غیور است که حقیقت خود را بشناسد و چون مرز خود و هویت و حوزه خود را شناخت، دو عنصر محوری دیگر را رعایت میکند.

 

استاد برجسته حوزه افزود: دو عنصر محوری دیگر حقیقت غیرت عبارت است از اینکه نه به حریم غیر وارد میشود و نه غیر را به حریم خود راه میدهد.

 

وی یادآور شد: غیرت یعنی غیرزدایی؛ یعنی نه کسی وارد حریم غیر میشود و نه کسی را به حریم خود راه بدهد. لذا امیرالمومنین علیه السلام چنین فرمود که هرگز انسان باغیرت به ناموس دیگری تجاوز نمیکند.

 

آیتالله جوادی آملی تجاوزگران اسرائیلی را بیغیرت خواند و افزود: اکنون که معنای غیرت مشخص شد معلوم میشود که مسلمانان غزه و فلسطینی غیورند و تجاوزگران اسرائیلی بیغیرتند.

 

وی اظهار داشت: مسلمانان فلسطین و غزه هویت خود را شناختند و به حریم دیگران تعدی نکردند و 60 سال است که مقاومت میکنند که کسی به حریم آنها تجاوز نکند و شما بزرگوارانی که منطقه وسیع آسیا را زیر پا گذاشتهاید سفرنامه شما غیرتمداری شماست.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: از غیرتمداری شما سپاسگزاریم و از خداوند مسئلت میکنیم که هر قدمی که درباره غیرتمداری خودتان برداشتید به شما خیر دنیا و آخرت عطا کند و خداوند به برکت اقدام غیرتمدارانه شما کشور پهناور هند را که سرزمین اسرار است حفظ کند.

 

مرجع تقلید جهان تشیع با بیان اینکه گاهی ممکن است خداوند به برکت قیام یک عده مردم غیور، کشور وسیعی را از هر خطری محافظت کند، یادآور شد: مسیر طولانی هند به پاکستان، ایران، ترکیه و مصر و فلسطین و غزه و لبنان با غیرتمداری شما معطر خواهد شد.

 

آیتالله جوادی آملی افزود: استکبار جهانی همان طوری که کر و کور است شامه او هم بسته است. این عطر غیرتمداری شما را مردمی احساس میکنند که پیرو مکتب یوسف و یعقوب هستند.

 

وی تاکید کرد: وقتی مقدم پربرکت شما به ایران اسلامی رسید عطر غیرتمداری شما به شامه ما هم رسید و دعا میکنیم خداوند به شما خیر دنیا و آخرت عطا کند و سفرنامه شما، سفرنامه جهانی تلقی شود تا به دیگران بفهمانیم که نه با دوچرخه دور جهان گشتن هنر است، نه با کشتی در دریا دور جهان گشتن هنر است و نه با هواپیما دور عالم گشتن فضیلت است.

 

وی این گونه فضیلتها را از نوع فضیلتهای حیوانی توصیف کرد و یادآور شد: ماهی ممکن است از دریا به دریایی سفر کند، مرغ هم ممکن است در آسمان به طمع طعمه به تالابها سفر کند، اما هیچ کدام از آن سفرهای فضایی، زمینی و دریایی الهی نیستند و شما باید قدر قدمهایتان را بدانید و آگاه باشید ذات اقدس اله در قرآن چنین وعده داد که آثار شما را ثبت میکند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه اظهار امیدواری کرد که کاروان همبستگی با آزادی غزه، کاروان حریت و آزادی و استقلال تلقی شود و به برکت نیت پاک اعضای این کاروان، هم اسرائیل تنبیه شود و هم مردم مسلمان محاصره شده فلسطین و غزه آزاد شوند.

 

آیتالله جوادی آملی در پاسخ به سئوال یکی از اعضای کاروان همبستگی با آزادی غزه که نظرشان را در مورد حضور جریاناتی همچون غیرمسلمانان در این کاروان جویا شد، اظهار داشت: آنچه که به ثمر میرسد کار خوب است که از او به حسن فعل یاد میشود و اگر این فعل خوب از فاعل موحد و معتقد بود هم نتیجه دنیا دارد و هم نتیجه آخرت.

 

وی تاکید کرد: اگر آن صاحب کار به قیامت و خدا معتقد نبود، هر چند بهره معنوی و اخروی ندارد ولی اثر دنیایی او ثابت است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه ریا و خودبینی را تنها عاملی دانست که مانع از اثرگذاری کار است و در همین رابطه اظهار داشت: اگر کسی به فریاد مظلومی برسد و ریا نداشته باشد، او از خاندان پیغمبر محسوب میشود و کارش اثر دنیایی دارد.

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء،مرجع تقلید جهان تشیع اظهار داشت: در جمع شما اگر غیرمسلمان حضور دارد در صورتی که کارش برای خودبینی و ریا نباشد سهم تعیین کنندهای در آزادی مردم فلسطین و غزه دارد، زیرا رعایت مظلوم از احکام قطعی اسلام و جزو امور توسلی است نه تعبدی.

 

آیتالله جوادی آملی گفت: امور توسلی آن است که برای انجام آن قصد قربت لازم نیست، مثلا اگر دست کسی کثیف بود و آن را با آب شست چه قصد قربت بکند، چه نکند دستش پاک میشود، ولی اگر خواست وضو بگیرد و عبادت کند حتما باید قصد قربت کند.

 

پایان پیام/

کد خبر 4806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha