کاهش ۱۵درصدی صادرات فرش/ صادرات آذربایجان شرقی به ۳ میلیارد دلار می رسد

خبرگزاری شبستان: قائم مقام بازرگانی و امور تجارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از کاهش ۱۵ درصدی صادرات فرش در سال گذشته خبر داد و گفت: تلاش می کنیم میزان کل صادرات این استان در پایان سال جاری به سه میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، غلامعلی راستی، قائم مقام بازرگانی و امور تجارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، ظهر امروز(8 شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آمار صادرات استان آذربایجان شرقی ابراز داشت: بیشترین مراودات تجاری و صنعتی و غیرنفتی این استان با کشورهای چین با 9 میلیارد دلار و عراق با 6 میلیارد دلار است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 2 میلیارد دلار صادرات به کشور ترکیه انجام گرفت، افزود: در سال گذشته 120 میلیون دلار صادرات نیز از کل کشور به ارمنستان صورت گرفت که 70 میلیون دلار آن از استان آذربایجان شرقی بود.

 

راستی با بیان اینکه ارمنستان پل تجاری ایران با کشورهای دیگر است، تصریح کرد: میزان صادرات به کشور ارمنستان در سه ماهه اول سال جاری 30 میلیون دلار بوده است.

 

قائم مقام بازرگانی و امور تجارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی در ادامه به میزان صادرات فرش اشاره کرد و گفت: صادرات فرش در سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است که بیشترین میزان کاهش را در سال های گذشته نشان می دهد.

 

وی افزود: بیشترین آمار صادرات فرش در سطح کشور در سال های گذشته 600 میلیون دلار بود که یک سوم آن از استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

 

راستی تاکید کرد: سال گذشته بیش از 181 میلیون دلار فرش از استان آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شده است.

 

قائم مقام بازرگانی و امور تجارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد: در پایان سال جاری شاهد صادرات 2 میلیارد دلاری از گمركات استان بوده و در نهایت به صادرات غیرنفتی سه میلیارد دلاری برسیم.

 

وی ادامه داد: سال گذشته صادرات 2 میلیارد و ۱۳۰ میلون دلاری از گمركات كشور صورت گرفته که در این میان سهم گمركات آذربایجان شرقی یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بود.

 

امسال با فعال کردن میزهای تجاری تركیه، عراق و روسیه  و همچنین بهره گیری از توان رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف، شرایط و نیاز این کشورها را رصد کرده و بر این مبنا حركت خواهیم کرد.

 

راستی در ادامه برگزاری نمایشگاه در بیرون از سایت های نمایشگاهی را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: نمایشگاه ها باید در سایت های نمایشگاهی برگزار شود و برگزاری نمایشگاه در دیگر مکان ها طبق بخشنامه وزارت صنایع، معادن و تجارت کشور ممنوع است.

 

وی تاکید کرد: مردم از نمایشگاه هایی که در خارج از سایت های رسمی نمایشگاه دایر می شود، خرید نکنند، حتی برگزاری نمایشگاه در شهرستان ها را نیز متوقف کردیم چرا که بازار با رکود مواجه است.

 

راستی همچنین گفت: 425 فروشگاه اینترنتی نیز در سطح استان آذربایجان شرقی تشکیل شده که البته استان نقشی در صدور مجوز آن ها ندارد.

 

قائم مقام بازرگانی و امور تجارت صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از هدف گذاری سه میلیارد دلاری برای صادرات استان در سال جاری خبر داد و گفت: افزایش صادرات با فعال سازی و استفاده حداکثری از ظرفیت های داخل استان نظیر حوزه های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات با جدیت پیگیری می شود.

 

کد خبر 482828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha