تفاهم نامه حمایت و نظارت بر فعالیت کانون های  مساجد کردستان نهایی شد

خبرگزاری شبستان: تفاهم نامه احیای کارکردهای فرهنگی تبلیغی مساجد در راستای حمایت و نظارت بر فعالیت کانون های فرهنگی هنری در سال ۹۴ توسط روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه کردستان امضا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، جلسه شورای اداری ادرات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه کردستان امروز (22 شهریور) با حضور روسای ادارت در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سنندج تشکیل شد.

 

در این جلسه تفاهم نامه احیای کارکردهای فرهنگی تبلیغی مساجد در راستای حمایت و نظارت بر فعالیت کانون های فرهنگی و هنری در سال 94 توسط روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه کردستان امضا شد.

 

مسئول دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان در این جلسه گفت: این تفاهم نامه به منظور احیای کارکردهای فرهنگی تبلیغی مسجد در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی و اصول و سیاست های ستاد عالی مساجد، کیفی سازی و ارتقای سطح اثربخشی فعالیت و برنامه های کانون، بین دبیرخانه کانون های مساجد در استان از یک طرف و روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های تابعه از سوی دیگر منعقد شد.

 

کامل گلباغی، تقویت روحیه خدامحوری، تبلیغ، گسترش، و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان ها و ارزش های معنوی و فرهنگ اسلامی و سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام)، اهتمام به رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، چشم انداز 20 ساله نظام، اسناد بالادستی و توجه به شعار سال، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی و ... با تقویت روحیه خودباوری، امید، نشاط و مبارزه با خودباختگی را از جمله اهداف این تفاهم نامه برشمرد.

 

وی ادامه داد: تقویت و احیای کارکردها و نقش واقعی مساجد در راستای رسیدن به مسجد طراز اسلامی و زمینه سازی برای حضور فعال جوانان در مسجد، ارائه فعالیت ها، تولیدات و خدمات فرهنگی هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی، ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و تقویت روحیه جهادی در مقابله با تهاجم فرهنگی، گسترش و ترویج فرهنگ اقامه نماز و فعالیت های قرآنی بویژه طرح تلاوت نور، گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بستر سازی جهت حضور هدفمند و تاثیرگذار فعالان فرهنگی هنری مساجد در فضای مجازی، اهتمام به نقش آموزشی و تربیتی کانون در کلیه فعالیت ها بویژه تربیت نیروی فرهنگی و هنرمند متعهد از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

 

گلباغی با اشاره به فعالیت ها و برنامه های کانون های مساجد اظهار داشت: تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان جهت شرکت در نماز جماعت مسجد و تجلیل از نمازگزاران نمونه، اجرای طرح تلاوت نور(قرائت روزانه یک صفحه قرآن کریم)، اجرای طرح تفسیر قرآن کریم(جلسات سنتی تفسیر) حداقل هفته ای یکبار با استفاده از کتب تفسیر معتبر، راه اندازی هسته های علمی پژوهشی، گروه های هنری اعم از گروه سرود و تئاتر و ...، اجرای طرح آسمانی ها در ایام اوقات فراغت تابستان، ارائه خدمات کتابخانه ای(کتابخانه باز یا مخزن دار)، آموزش صحیح خوانی نماز و احکام و جلسات پرسش و پاسخ به شبهات دینی، تلاش در جهت انتشار نشریه داخلی، سایت یا وبلاگ کانون و نصب تابلو اعلانات در مسجد، و توجه ویژه به 6 مأموریت ابلاغی به کانون های فرهنگی هنری مساجد مشتمل بر " اقتصاد مقاومتی، بصیرت افزایی، کارآفرینی، خانواده، جمعیت و امر به معروف و نهی از منکر" از جمله برنامه های مورد انتظار از کانون های مساجد است.

 

مسئول دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی از برنامه ها و فعالیت های کانون بر اساس اعتبارات تخصیصی و نظارت بر عملکرد آن صورت می گیرد، بیان کرد: زمینه سازی برای بهره مندی کانون ها از امکانات و خدمات فرهنگی هنری، علمی، ورزشی و ... با استفاده از ظرفیت سایر سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و جذب مشارکت های مردمی فراهم می شود.

 

وی، شناسایی و تکریم کانون های برتر در مناسبت ها اعم از مراسم 18 اسفند (سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور)، فراهم کردن زمینه حضور اعضای منتخب کانون در دوره های آموزشی استانی، منطقه ای و ملی، اطلاع رسانی دقیق و بموقع دستورالعمل ها، آئین نامه و استفاده از ظرفیت رسانه ها و مطبوعات و خبرگزاری ها بویژه شبستان در راستای معرفی توانمندی ها و عملکرد کانون ها را از جمله تعهدات دبیرخانه کانون های مساجد اعلام کرد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱۳ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان فعال هستند، اظهار داشت: طرح آمایش، جانمایی و تراکم نسبی کانون ها، پالایش کانون های فرهنگی هنری مساجد، سطح بندی، استانداردسازی این مراکز مهم فرهنگی و دینی، حمایت از فعالیت های موجود و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده از جمله اولویت های کاری این دبیرخانه است.

 

گلباغی، ادامه داد: توسعه کانون‌های دانشگاهی و مصلی‌، حذف کانون‌های غیرفعال، بازدید و بازرسی های ویژه از تمامی کانون های مساجد سطح استان، توسعه مراکز دیجیتال، حمایت از طرح های استانی و اشتغالزایی، برون سپاری فعالیت ها، توجه به فرهنگ روستا و عشایر، تقویت و توسعه کانون های تخصصی، کمک به راه اندازی کانون های تازه تاسیس، تجهیزات مشارکتی و حمایت از کتابخانه های مخزن دار از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری با جدیت دنبال می شود.

 

وی، ترویج معارف قرآن و اهل بیت، توجه به نامگذاری سال، توجه به منویات بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری، اهتمام به تحقق تکالیف قانونی، تعامل با ائمه جمعه و جماعات، ترویج فرهنگ اقامه و احیای نماز با کیفیت مطلوب، گسترش و ترویج آموزه های دینی به ویژه حجاب و عفاف، روحیه ایثار و شهادت و امر به معروف و نهی از منکر، ساماندهی کتابخانه های مساجد، بومی سازی برنامه ها متناسب با ظرفیت های منطقه و برون سپاری فعالیت ها، توجه به کانون ها و کتابخانه های روستایی، رعایت مولفه های اقتصاد مقاومتی، اهتمام به توسعه کیفی کانون ها و توجه در برنامه ریزی ها به مسئله مقابله با آسیب های اجتماعی از سیاست های حاکم بر برنامه های ستاد عالی در سال 94 برشمرد.

 

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده و استفاده از توان و ظرفیت دبیرخانه و کانون های مساجد استان بتوانیم به مفاد این تفاهم نامه در راستای عملیاتی کردن دستورالعمل های ابلاغی به اهداف از پیش تعریف شده دست یابیم.

 

 

کد خبر 485839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha