رفع ذهنیت منفی و افزایش انگیزه در مدعوین نیازمند اطلاع رسانی جهانی است

روغنی انتخاب نفرات نخست مسابقات بین المللی ایران را بحق و بدون ملاحظات سیاسی دانست و گفت: ممانعت از کاهش انگیزه در نمایندگان برخی کشورها برای حضور نیازمند اطلاع رسانی دقیق و جهانی از این رقابت ها است.

هاشم روغنی، رتبه نخست رشته قرائت در سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن با ابراز خرسندی از پیشرفت های روزافزون در این ساحت مقدس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: مروری بر گذشته شاهد این رشد است، اما نباید این میزان را کافی دانست، قطعا پیشرفت های رخ داده در جذب جوانان و ارتعاشات اجتماعی موثر است اما در ادامه راه نباید بی برنامه یا کم برنامه باشیم.

وی با اشاره به تکاپوی جامعه قرآنی کشور برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات بین المللی قرآن در بازه زمانی 5 روزه اظهار کرد: هم اکنون که در آستانه برگزاری این رقابت ها هستیم همه در تلاش خستگی ناپذیر برای برگزاری هستند، اما این شتاب در فاصله دو دوره نباید کم رنگ و یا کند شود.

روغنی افزود: شکی نیست برگزاری مسابقات و برپایی نمایشگاه های بین المللی با محور قرآن اگر با برنامه و هدفمند باشد پیامدهای مثبتی به ویژه در جذب جوانان دارد، از این رو نمی توان از این بسترهای آماده و توان ظرفیت ساز آنها به آسانی عبور کرد.

داور بین المللی درباره علت حضور برخی نمایندگان ضعیف در مسابقات بین المللی بیان کرد: باید بدانیم کشورهای مدعو به این رقابت ها همگی از قراء و حفاظ قدرتمند برخوردار نیستند و خیلی از این کشورها را نمی توان در عرصه قرائت با ایران، مالزی، اندونزی و مصر مقایسه کرد، ولی اگر سطح بندی صورت گرفته و اطلاعات موردنیاز برای آگاهی مدعوین را ارسال کنیم می توان از بروز چنین مشکلاتی تا حد ممکن جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر لزوم تعامل با کشورهای مدعو به این رقابت ها ابراز کرد: حضور نمایندگان ضعیف در این رقابت ها باعث شده علی رغم به حق برگزیده شدن نمایندگان ایرانی و انعکاس این مطلب در کشورهایی که با قرآن زندگی کرده و امور زندگی خود را از این راه می گذرانند انگیزه لازم برای حضور را در برخی افراد از بین ببرد.

روغنی افزود: اگر از طریق فضای مجازی بستر پخش مسابقات بین المللی در سراسر جهان وجود داشته باشد می توان این ذهنیات بعضا منفی را برطرف کرد، چراکه اختلاف امتیاز نفرات نخست و دوم به اندازه ای است که اگر مخاطبان خود به طور مستقیم در جریان مسابقات باشند، آن را درمی یابند.

وی با اشاره به انتخاب برگزیدگان رقابت های بین المللی در برخی کشورها بر اساس ملاحظات سیاسی عنوان کرد: داوری مسابقات جمهوری اسلامی تنها از منظر فن و سطح شرکت کنندگان صورت می گیرد نه بر اساس ملاحظات سیاسی، اما برای رفع ذهنیت منفی در برخی کشورها مبنی بر اینکه اگر عبدالباسط هم زنده شود نمی تواند در رقابت های ایران رتبه نخست را کسب کند، باید از فناوری های ارتباطی روز دنیا استفاده کرد.

روغنی درباره راهکارهای موردنیاز برای استفاده از این ظرفیت به وجود آمده در راستای گسترش تعاملات نخبگان قرآنی جهان اسلام تاکید کرد: رسانه ملی برای پوشش دهی این مسابقات نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز باید بیش از حال حاضر فعال شود، همچنین به روزرسانی فعالیت ها یعنی انعکاس فعالیت های جانبی همچون برپایی محافل انس با قرآن می تواند در کشور موجی از معنویت ایجاد کند.

قاری بین المللی خاطرنشان کرد: اگر صداوسیما برنامه های قرآنی کشور را در طول سال به صورت زنده یا حداقل با فاصله کم روی آنتن ببرد نه تنها از خمودگی قاریان و حافظان جلوگیری شده، بلکه در آنها انگیزه برای ارتقای فنون به منظور اجرای برنامه های کیفی افزایش می یابد.
پایان پیام/
 

کد خبر 48669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha