منشور اصول‌گرایی مبنایی برای انتخابات آتی در جبهه متحد اصول‌گرایان

یک نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تدوین منشور اصول‌گرایی آن را مبنایی برای انتخابات آتی در جبهه متحد اصول‌گرایان دانست.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی درباره منشور اصولگرایی تهیه شده در جامعتین با شبستان به مصاحبه نشستند. حاصل این مصاحبه در زیر آمده است.

شبستان: تدوین منشور اصول‌گرایی تا چه اندازه می‌تواند به غربال‌گری اصول‌گرایی بینجامد؟

اگر این منشور مورد وفاق مجموعه گروه‌ها و شخصیت‌های اصول‌گرا قرار گیرد می‌تواند به این امر کمک کند که مرزهای اصول‌گرایی از غیر اصول‌گرایی کاملا بازشناسی شود.

با این منشور افراد و گروه‌ها همدیگر را متهم به خروج از اصول‌گرایی نمی‌کنند مگر در این چارچوب و احیانا اگر کسانی خودشان را جزء اصول‌گرایان قرار می‌دهند با این محک سنجیده شوند که اگر این محک را کاملا رعایت می‌کنند پس در حوزه اصول‌گرایی قرار دارند و اگر این محک را کامل رعایت نمی‌کنند همان مقدار که رعایت نمی‌کنند از حوزه اصول‌گرایی خارج می‌شوند.

با این منشور اقدام به اصلاح رفتار در مجموعه صورت می‌گیرد که خودشان را با این چارچوب و شاخص‌ها انطباق دهند و به انسجام و یکپارچگی مجموعه اصول‌گرایی کمک می‌کند.

شبستان: ضرورت تدوین چنین منشوری در شرایط فعلی چیست؟

شاید در دولت خاتمی و بعد از خرداد 76 که چهار اصل به عنوان اصول مشترک گروه‌های نظام از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد که آنها اعتقاد و التزام به اسلام، انقلاب اسلامی، قانون اسلاسی و شامل رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری بود.

این چهار اصل موجب می‌شد که همه کسانی که این چهار اصل را قبول داشته باشند در حوزه نظام به صورت عام و اصول‌گرایی به صورت خاص تعریف شوند.

مسایل بعد و حوادث بعدی به ویژه فتنه سال گذشته موجب شد که مقداری این مرزها به هم بریزد، ادعاهای زیادی از این طرف و آن طرف پدید آمد که گروه‌ها همدیگر را متهم کنند که شما اصول‌گرا نیستید زیرا فلان کار را نکرده‌اید، فلان حرف را نزده‌اید، فلان مخالفت را نکرده‌اید و فلان موضع ر ا نگرفته‌اید.

بعد از شرایط فتنه مقام معظم رهبری در مراسم 14 خرداد سال جاری در مرقد امام (ره) منشور اصول‌گرایی را در بیانات خودشان با استفاده از رهنمودهای امام (ره) مطرح کردند و اصول آن را برشمردند.

آن منشور اصول‌گرایی که در بیانات ایشان بود که در چند بند خط امام و مقتضیات خط امام (ره) را توضیح دادند موجب شد که اصول‌گرایان و جامعتین به فکر بیفتند و از همان بیانات به عنوان منشور اصول‌گرایی استفاده کنند. زیرا ایشان خط امام (ره) تعریف را کردند و مگر هدف ما جزء دنبال کردن خط امام (ره) نیبست و خط امام (ره) و رهبری ادامه‌دهنده همان مسیری هستند که امام (ره) بنیان‌گذارش بودند.

منشور خط امام (ره) که در بیانات مقام معظم رهبری آمده بود از سوی جامعتین باز تدوین شد و اینها به عنوان منشور اصول‌گرایی مطرح است که شامل اصول یا به تعبیری مبانی، شاخص‌ها، بایدها و نبایدها است و در حال حاضر آماده است. گروه‌ها باید در این چارچوب همدیگر را درک کنند و با هم ارتباط برقرار کنند. اگر کسانی تعدادی از این شاخص‌ها را دارند و تعدادی را ندارند با این منشور می‌دانند که باید چه نواقصی را از خودشان برطرف کنند.
اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی در کنار این شاخص‌ها وجود دارد، پس هر کسی که ادعا می‌کند اصول‌گرا است باید خودش را با این شاخص‌ها تطبیق دهد و اگر نواقصی دارد آن نواقص و کمبودها را برطرف کند. جامعتین از این باب وارد این مسئله شدند که جایگاه علمی و فکری لازم را برای یک چنین خط‌دهی و جهت‌دهی دارند.

سابقه‌ای که جامعتین در قبل از پیروزی انقلاب داشته‌اند و فعالیت‌هایی که در دوران انقلاب داشته‌اند و محوریتی که در آغاز پیروزی انقلاب تا مدت‌ها داشتند اقتضا می‌کرد که اینها حداقل در تدوین چنین مبانی و شاخص‌ها پیش‌قدم شوند و خوشبختانه این کار انجام گرفته است و آماده شده است تا اینکه به مجموعه اصول‌گرایان عرضه کنند و اگر مورد وفاق و قبول مجموعه قرار گیرد، مبنا می‌شود.

شبستان: آیا در انتخابات آینده این منشور در جبهه متحد اصول‌گرایان به عنوان یک اصل پذیرفته می‌شوند؟

اگر این را مجموعه اصول‌گرایان بپذیرند برای اتحاد مجموعه یک مبنا و چارچوب است که در این چارچوب با همدیگر همکاری کنند.

شبستان: راهکارهای رسیدن به وحدت در اصول‌گرایی در شرایط فعلی چیست؟

معتقدیم تدوین همین منشور است که اگر تدوین شود و همه عمل کنند مبنای وحدت در اصول‌گرایی قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

 

کد خبر 4885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha