حضور در صحنه با محور ولایت اصلی ترین ویژگی بانوان قرآنی

آیت الله خاتمی دامان قرآنی حضرت زهرا (س) را بستر تربیت فرزندان اثرگذار در تاریخ دانست و گفت: این بانوان باید با محور ولایت الهی در مواقع لزوم همچون حضرت صدیقه (س) در صحنه حضور فعال داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در دومین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن با اشاره به درخشش خواهران در عرصه های مختلف دینی و فرهنگی گفت: بررسی حوزه های علمیه نشان می دهد که خواهران در کسب علوم نیز رشدی چشمگیرتر از برادران داشته اند و در عرصه قرآن نیز تاکنون پیشرفت های مهمی را رقم زده اند.

وی با اشاره به مسکوت ماندن فعالیت های قرآن پیش از پیروزی انقلاب اظهار کرد: اما به برکت انقلاب و نظام اسلامی در عرصه های مختلف حفظ و قرائت قرآن رشد چشمگیری رخ داده است، آنچنانکه پیش از انقلاب تعداد حضار از انگشتان دست تجاوز نمی کرد و این عامل سرکوفت اهل سنت به ما شیعیان بود اما امروز هزاران حافظ به برکت انقلاب در کشور مشغول به فعالیت هستند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: عرصه قرائت نیز در طول این سه دهه قراء برجسته ای را تربیت کرده که در بیشتر موارد از قاریان کشورهای مطرح همچون مصر پیشی می گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عرصه تبلیغ را از حوزه های مغفول مانده حتی پس از انقلاب دانست و تصریح کرد: تمامی فعالیت های مختلف قرآنی همچون حفظ و قرائت باید مقدمه فهم آیات الهی باشد و ما باید در این مسیر تا اندازه ای جلو رویم که گویش جامعه گویش قرآنی شود.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و معرفی بانوان قرآن پژوه در طول تاریخ اسلام ابراز کرد: کتب مختلفی درباره زنان نمونه یا زنان راوی احادیث در تاریخ اسلام به رشته تحریر درآمده اما منبعی مستند درباره فعالان این ساحت مقدس برای جامعه محققان و پژوهشگران وجود ندارد از این رو تقاضا می شود بانوان قرآن پژوه در این عرصه مقدس نیز گام نهاده و منابع مدون را تعریف کنند.

آیت الله خاتمی حضرت زهرا (س) را نخستین بانوی قرآن پژوه در تاریخ اسلام معرفی کرد و افزود: هنر قرآن پژوه شاهد آوردن از آیات الهی در جامعه است آنچنانکه حضرت زهرا (س) که داغ پدر را در دل داشت در خطبه فدکیه با استناد به 5 آیه از قرآن از معجزه را خلق کرده اند.

آیت الله خاتمی دامان قرآنی حضرت زهرا (س) بستر تربیت فرزندان اثرگذار در تاریخ دانست و عنوان کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان مفسر و مدرس قرآن خود نمونه ای از گلهای این باغ قرآنی که کتب متعدد در تاریخ اسلام این مورد را تاکید کرده اند.

وی درباره ویژگی های بانوان قرآن اعلام کرد: کانون عفاف و حجاب بودن، برخورداری از فرهنگ قرآن و حضور به موقع تحت لوای ولایت اللهی مهمترین از مهمترین ویژگی های یک بانوی فعال قرآنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ایده عملی حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) اسوه صبر و ایستادگی کربلا نشان می دهد که بانوان قرآنی باید این ویژگی ها را داشته باشند تا بتوانند در تاریخ اسوه شوند.

شایان ذکر است، دومین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن شنبه 11 تیر با حضور عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 49024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha