شعار هفته دامپزشکی«غذای سالم از مزرعه تا سفره» است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل دامپزشکی یزد با اشاره به هفته دامپزشکی و اهمیت نظارت بر بربخش های مختلف صنایع غذایی گفت: شعار هفته دامپزشکی«غذای سالم از مزرعه تا سفره» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد،  علی‌اکبر حدادزاده، مدیرکل دامپزشکی استان یزد روز گذشته (14 مهر) در نشست روز دامپزشک در محل دامپزشکی یزد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشته حجاج حادثه منا گفت: این حادثه درد بزرگی برای جامعه اسلامی بود.

 

وی افزود: شعار هفته دامپزشکی «غذای سالم از مزرعه تا سفره» است که مجموعه وزارت بهداشت و علوم پزشکی برای روز سلامت نیز انتخاب کرده بود و ما نیز با توجه به اهمیت تغذیه این شعار را انتخاب کردیم.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: ما برای اینکه غذای سالم را بدست مردم برسانیم در قبال وظایف خود از مزرعه تا سفره  فعالیت هایی در راستای استاندارد و سلامت غذایی داشته ایم.

 

تصریح کرد: مراکر پرورش دام، مراکز بسته بندی و تولید، مراکز نگهداری و بخش حمل بهداشتی فراورده  ها تاعرضه و نگهداری و در مرحله اخر عرضه است که باید در وظایف خود به تمامی این بخش ها نظارت داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: تامین غذا در جامعه جهانی با توجه به تراکم شهرنشینی و نیازهای روزافزون برای غذا و تنوع غذایی بسیار سخت شده است اما باید برنامه ریزی تامین غذا و تولیدات متراکم داشته باشیم .

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به گذشت زمان و به روز شدن فناوری ما فعالیت بسیار گسترده تری پیدا می کنیم و فعالیت ها نیز در زمینه نظارت سخت تر می شود.

 

وی بیان کرد: ما در این بخش مراقبت فعال و غیر فعال داریم که در کنار آن نیز با استفاده از ابزارهای پیشرفته در راستای نظارت گام برمی داریم و سامانه پایش بیماری ها از جمله این فعالیت ها است که با این سامانه بیماریها را به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار می دهیم و براین اساس محل های آلوده را مورد بررسی و واکسینه می کنیم.

 

وی افزود:  واکسیناسیون نیز از دیگر اقدامات ما است که در این بخش برای کنترل بیماری های بین دام و بیماریهای بین انسان و دام انجام می شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: همکاران ما با توجه به اینکه در صف اول بیماری های مشترک بین دام و انسان هستند بیش از40 درصد از آنها دچار این بیماری ها شده اند اما در این راستا ما 367 هزار و 368 راس دام را واکسینه تب مالت کردیم و 13 هزار و 624 دام را نیز برای آن خون گیری کردیم تا از این بیماری ها جلوگیری کنیم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: مشکل ما در استان پرداخت غرامت به دامداران است اما به دلیل عدم پاسخگویی منابع ملی و ناتوانی در آن دامداران ما با مشکل روبرو شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما الان نزدیک به 6 میلیارد ریال به دامداران استان در خصوص غرامت بدهکار هستیم که این مشکل بزرگ برای دامداران و این بخش است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: یبماری دیگر در استان بیماری سل است که یکی از منابع انتقال دام است و در این راستا نیز ما 14 هزار و 445 راس دام را تست کرده و 19 راس دام سلی را شناسایی و کشتار کردیم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: ما حدود 10 واکسن را به دام های استانی تزریق می کنیم و در سال گذشته 2 میلیون 61 هزار و 905 نوبت سر، دارو را به دام ها تلقیح کردیم و نتیجه آن ها به نحوی بود که ما 18 درصد نسبت به بیماریهای دامی کاهش داشتیم.

 

وی تصریح کرد: سالانه بیش از یکصد قرارداد با بخش خصوصی داریم و در زمینه واکسیناسیون فعالیت داریم.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خاطرنشان کرد: گوسفند نقش مهمی در بیماری مشترک دام و انسان دارند و به هیچ وجه از شیر خام گوسفند و پنیر گوسفند به صورت ناشناخته استفاده نکنند.

 

حدادزاده گفت: آموزش از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است و پیشگیری از وظایف ما است که می توان با همکاری بیشتر بین این دو بخش درصد آلودگی را بسیار کاهش داد.

 

وی افزود: یکی از نیازهای ضروری استان احداث آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی برای استان است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: ما در زمینه تولید گوشت 16 کشتارگاه داریم که امیدواریم تا نیمه سال آینده ما دغدغه ای در زمینه کشتار دام و طیور نداشته باشیم و 90 درصد دام ما به صورت صنعتی تولید شود و گوشت ما صنعتی و بهداشتی باشد.

 

حدادزاده تصریح کرد: مجموع دامی که در کشتارگاه های ما تولید شده 319 هزار و 238 راس در سال گذشته کشتار کردیم و بالای 10 هزار قطعه در کشتارگاه طیور کشتار داشتیم.

 

وی ادامه داد: 144 هزار تن محصولات آلوده را سال گذشته معدوم کردیم و در کشتارگاه های طیور نیز 155 هزار قطعه مرغ غیر قابل مصررف در کشتارگاه های معدوم شده است.

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد  در پایان گفت: ما حرکت خوبی در زمینه صادرات داریم که در سال گذشته یک هزار و 31 تن تخم مرغ صادر کردیم و دو هزار و 527 تن پا و پنجه مرغ ، 334 تن چربی های حیوانی و 35 تن گوشت بلدرچین را به  خارج از کشور صادر کردیم که ویتنام، ارمنستان، عراق، ترکمنستان و چین از جمله این کشورها است.

 

 

کد خبر 491857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha