همایش ملی «مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» در یزد برگزار شد

خبرگزاری شبستان: همایش ملی «مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» در حوزه سلامت و تغذیه به میزبانی یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، همایش ملی «مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» امروز (28 بهمن) با حضور مسئولان کشوری و استانی در حوزه سلامت و تغذیه در سالن همایش های باقرالعلوم استان یزد برگزار شد.

محمدرضا میرجلیلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در این مراسم گفت: دانشگاه علوم پزشکی یزد اولین دانشگاه علوم پزشکی بعد از انقلاب است و 34 سال است که فعالیت خود را انجام می دهد.

وی افزود: الان ما در دنیایی هستیم که از بنیان های اقتصادی و اجتماعی و مشکلات متعدد در این راستا است که این ها حاصل شروع هزاره سوم میلادی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: امروز ما در دنیایی هستیم که نیاز به برنامه ریزی از نو دارد و فاصله تکنولوژی تا عمل میدانی برای آزمایش داشته باشد.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: ما باید یادبگیریم که در این فضای غبار آلود تنها با علم بتوانیم به پیش برویم.

وی ادامه داد: امنیت غذایی نیازمند تحقیقات و علم است که باید فاصله علم تا عمل بسیار کم شود تا مراکز مورد تایید در مورد آن برنامه ریزی کنند.

بهزاد قره یاضی، رئیس بخش تحقیقات و فناوری و رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران نیز در این مراسم گفت: امنیت غذایی در دسترسی همه آحاد بشر در جامعه در تمامی زمان ها و موقعیت های جغرافیایی به غذای کافی و سالم را شامل می شود به نحوی که این دسترسی ها متضمن فعالیت های شاداب و زندگی سالم افراد جامعه باشد.

وی افزود: غذای کافی و سالم در ذات امنیت غذایی است و اگرچه تامین آن از منابع داخلی وجود ندارد و غذا را وارد کرد و امنیت غذایی داشت اما واقعیت این است که ما کشوری هستیم که بر اساس سیاست های کلی مندرج در برنامه ها باید نگاه به تامین امنیت غذایی با تولیدات داخل داشته باشیم.

رئیس بخش تحقیقات و فناوری و رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران تصریح کرد: ما می توانیم در گوشه ای از کشور محصولی را داشته باشیم و صادر کنیم و بخش دیگر وارد کنیم اما باید تلاش های خود را معطوف به افزایش فناوری کنیم.

قره یاضی خاطرنشان کرد: مهندسی ژنتیک فناوری است که اجازه ایجاد اصلاحات و بهبود صفات غذا به نحوی که دارای کیفیت تغذیه ای برتر و تولید محصلات بهتر داشته باشد و برای اولین بار در تاریخ بشر قبل از عرضه به بازار مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد:  مهندسی ژنتیک آمده است که بعد از بهبود صفات غذاها را قبل از عرضه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و این به معنی بلوغ بشر برای اهمیت به تغذیه بشر است.

وی ادامه داد: برخی از محصولات مانند سویا 82 درصد از تولید آن تراریخته است که مفهومش این است که 100 درصد سویا و واردات آن تراریخته است.

رئیس بخش تحقیقات و فناوری و رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: مردم را به هراس افکندن مفید به چه فایده ای است در حالی که به صورت علمی تایید شده و محصولات تراریخته مورد تایید است.

قره یاضی تصریح کرد: کشور ایران امروز عزم را جزم کرده است که به قلل رفیع فناوری دست پیدا کند که در این راستا حمایت مقام مععظم رهبری از بیوتکنولوژی و فراریخته تنها سرمایه ما است که ایشان دست بلند بر پژوهشگاه دارند و فرمودند که دولت از این بخش حمایت کند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران عزم را جزم کرده است که به این فناوری دست پیدا کند.

کد خبر 524336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha