انجام امر به معروف و نهی از منکر، سلامت اجتماعی را ممکن می سازد

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت کرمانشاه، گفت: تذکر لسانی مهمترین بخش انجام امر و نهی دینی است که به عنوان یک وظیفه همگانی دعوت به خوبی ها کرده و از بدی ها باز می دارد.

آیت الله محمد حجتی امام جمعه موقت کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر عملی است که افراد با انجام دادن آن برای ایجاد یک جامعه سالم تلاش می کنند.

 

وی، ابراز کرد: تذکر لسانی مهمترین بخش انجام امر و نهی دینی است که به عنوان یک وظیفه همگانی دعوت به خوبی ها کرده و از بدی ها باز می دارد.

 

امام جمعه موقت کرمانشاه، با بیان اینکه انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مسئولیت پذیری افراد را افزایش می دهد، اذعان داشت: رعایت این اصل مهم سلامت اجتماعی را در جامعه ممکن می سازد.

 

آیت الله حجتی، ادامه داد: شناخت معروفات و منکرات از چهار طریق فطرت، دین، عقل و اجتماع به وجود می آید و با توجه اینکه خداوند متعال طبیعت انسان را به گونه ای آفریده که به دنبال زیبایی باشد، ذاتأ طالب کمالات و معنویات است.

 

وی گفت: طبق فرمایش رسول خدا(صلوات الله علیه)، وجدان انسان در حقیقت ملاکی برای تشخیص خوب و بد است.

 

این مقام مسئول، با بیان اینکه امام محمد باقر(علیه السلام) نیز فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را موجب پایداری دیگر فرائض عنوان می کنند، افزود: امر و نهی دینی روش پیامبران، راه و رسم صالحان محسوب می شود.

 

آیت الله حجتی، اضافه کرد: خداوند نخست امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان واجب ذکر کرده است، چرا که آگاه بوده که اگر این وظیفه به خوبی انجام گیرد، وظایف دیگر نیز به خوبی صورت خواهد گرفت.

 

وی به مراتب نهی از منکر در کلام امام علی(علیه السلام) اشاره کرد و افزود: این امام بزرگوار می فرماید که برخی افراد با دست، زبان و قلب خویش، منکر را نفی می کنند.

 

امام جمعه موقت کرمانشاه یادآور شد: برخی با زبان و قلب خود امر به معروف و نهی از منکر می کنند که این یکی از خصلت های خوب آنان به شمار می رود.

 

آیت الله حجتی، با اشاره به اینکه جهاد از منظر امام علی(علیه السلام) چهار بخش دارد، گفت: امر به معروف، نهی از منکر، صداقت و پایداری در میدان نبرد و دشمنی با فاسقان از جمله این بخش هاست.

 

وی اظهار کرد: افرادی که در جامعه امر به معروف و نهی از منکر می کنند در قوی ساختن مؤمنان و خوار کردن کافران نقش بسزایی دارند.

 

کد خبر 492130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha