امر به معروف و نهی از منکر، پل رسیدن جامعه از هلاکت به سعادت است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه کنگاور، گفت: عشق و محبت، بهترین زمینه و انگیزه برای انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و بازداشتن افراد از گناه است.

حجت الاسلام محمد ایوبی امام جمعه کنگاور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه زمینه سازی برای کاهش آسیب های اجتماعی را ممکن می شود.

 

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر پل رسیدن جامعه از هلاکت به سعادت است و شیوه صحیح انجام آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

به گفته این مقام مسئول، عشق و محبت، بهترین زمینه و انگیزه برای انجام امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و بازداشتن افراد از گناه است.

 

حجت الاسلام ایوبی، خاطرنشان کرد: تکرار و تداوم، تنبیه مجرم از طریق تشویق نیکوکار، تغافل، آموزش، الگوسازی، جلب اعتماد، اعطای شخصیت، محترم شمردن عقاید مردم و نصیحت از راه مقایسه کردن از جمله شیوه های مهم انجام امر و نهی دینی است.

 

امام جمعه کنگاور، با بیان اینکه برخورد خشن و تند با مخاطب و غیر منطقی بودن از شیوه های غلط انجام این فریضه الهی به شمار می رود، گفت: مخاطب را بیگانه فرض کردن و برخود تحکم آمیز نیز از دیگر روش های نادرست است.

 

وی، با اشاره به اینکه امر و نهی دینی از مهمترین اصول عملی اسلام است، گفت: این فریضه به این دلیل به وجود آمده که شخص و جامعه را از بدی ها صیانت کند و به طرف نیکی ها سوق دهد.

 

این مقام مسئول، بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از حقوق متقابل زندگی دسته جمعی، خوشبختی و بدبختی افراد جامعه است و اینگونه که باشد نمی توان در برابر رفتار غلط دیگران بی تفاوت بود.

 

به گفته حجت الاسلام ایوبی، فرد باید خود را در برابر اجتماع مسئول بداند و اجتماع نیز همینطور تا بدین صورت سلامت فرد و جامعه که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تضمین شود.

 

امام جمعه کنگاور، اضافه کرد: چنانچه در اجتماعی امر و نهی دینی صورت نگیرد، اتحاد آنان از بین رفته و زمینه تسلط استعمارگران فراهم خواهد شد.

 

وی، با بیان اینکه عمل نکردن به این دو فریضه الهی فرصت ایجاد اختلاف و تفرقه برای منافقان را به وجود می آورد، ادامه داد: در سایه امر به معروف و نهی از منکر همه من ها ما می شود.

 

این مقام مسئول، یادآور شد: هر فردی با انجام امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلامی کمک می کند و این فریضه همچون نماز وظیفه همگان است و چنانچه به درستی اجرا شود، اهرمی نیرومند خواهد بود.

 

کد خبر 492777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha