حوزه اختیارات شوراها روزبه روز کمتر می شود/ مردم تمام نیازهای خود را از شهرداری ها مطالبه می کنند

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای اسلامی گلستان گفت: با توجه به انتظاراتی که از شوراهای اسلامی وجود دارد متأسفانه روز به روز اختیارات شوراهای اسلامی کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، ایوب هلاکو، رئیس شورای اسلامی گلستان، صبح امروز (22 مهر) در نشست مشترک فرمانداران، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرها با معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: شوراها مولود نظام شکوهمند اسلامی و برخاسته از بطن مردم بوده و در جهت خدمات به آنان حرکت می کند.

 

وی با بیان اینکه برخی مسئولان تصور می کنند که شوراهای اسلامی باید حتما به توفیقات 100 درصدی دست پیدا کنند، افزود: مگر سازمان و ادارات و نهادهای دیگر در زمینه وظایف خود به توفیق 100 درصدی دست پیدا می کنند که توقع از شوراهای اسلامی اینگونه است.

 

هلاکو با انتقاد از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی برای کاهش اختیارات شوراها به تصویب می رسد، اظهار کرد: انگار تمامی مشکلات کشور حل شده که نمایندگان مجلس افکار خود را بر روی کم کردن حوزه اختیارات شوراها متمرکز کرده اند. شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در صف نخست خدمت به مردم قرار دارند نباید هر روز حوزه اختیارات آن ها محدود شود.

 

وی با بیان اینکه با کوچکترین سخن یا انتقاد برای اعضای شوراها، پرونده قضایی تشکیل می دهند، یادآورشد: نمایندگان مجلس که برای خد مصونیت سیاسی و قضایی مصوب کرده اند چرا همین کار را برای اعضای شوراها انجام نمی دهند.

 

رئیس شورای استان در خصوص مقابله با سخت و سازهای غیرمجاز نیز، گفت: مقابله با این پدیده و نظارت برآن نیاز به ابزار و اعتبار دارد. با اینکه گلستان از جمله استان های بلاخیز به شمار می رود، بخشی از امکانات و اعتبارات باید در اختیار شهرها و روستاهای آن قرار گیرد.

 

مردم تمام نیازهای خود را از شهرداری ها مطالبه می کنند

محسن سمیعی، شهردار فاضل آباد نیز در این نشست با اشاره به مشکلات مالی شهرداری ها خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات مالی تمام توجه ما به اجرای تعهدات پرسنلی و پیمانکاری است و در این موارد هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

 

وی افزود: نوک پیکان تمام خدمت رسانی ها در مدیریت شهری به سوی شهرداران نشانه رفته اما هیچ گونه نگاه حمایتی برای مجموعه مدیران شهرداری ها وجود ندارد.

 

شهردار فاضل آباد با بیان اینکه تنوع فعالیت های شهرداران روز به روز پیچیده شده است، خاطرنشان کرد: منابع درآمدی کفاف خدمات رسانی مطلوب را نمی دهد. در دنیا 80 درصد بودجه شهرداری ها از محل منابع پایدار است در حالیکه طی سال های اخیر با رکود ساخت و ساز مواجه هستیم.

 

وی تصریح کرد: امروز نگاه شهرداری ها تنها به حوزه عمران نیست بلکه سایر نیازها اعم از گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و ... نیز بر عهده شهرداری هاست.

 

بازنگری در قانون منع فروش خدمات

علی اصغر موسوی، شهردار گالیکش نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه ساخت وسازهای غیرمجاز گفت: شهرداری ها قدرت قانونی لازم را در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز تفکیک غیرمجاز را در اختیار ندارند.

 

وی افزود: اگر قرار است ماده 100 قانونی قوی باشد، نیازمند آیین نامه اجرایی است. علاوه براین پرسنل شهرداری ها هم باید در این زمینه به عنوان ضابط دادگستری به شمار بروند.

 

موسوی خاطرنشان کرد: علاوه براین برخی از ساخت و سازهای غیرمجاز خدمات دریافت می کنند که باید در قانون منع فروش بازنگری شود.

 

 

کد خبر 493804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha